گروه ادب و هنر: اگر سرمای هوا بگذارد، بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌خواهد گرمای جشنواره‌های پیشین را حفظ کند؛ اگرچه لیست غایبان نامدارامسال، از سینماگران شرکت‌کننده بیشتر است.

بیشتر غایبان را هم کارگردانان تشکیل می‌دهند؛ صنفی که در سینمای امروز ایران وجه پررنگ تری حتی به نسبت بازیگران دارند.

در این میان سیمرغ فجر که از حضور رقبای عربی خود مکدر شده می‌کوشد تا با جلوه گری بیشتر در بخش بین‌المللی نشان دهد  هنوز دود از کنده بلند می‌شود.

 رقبای عربی سیمرغ، یکی  دو سالی است سر از تخم بیرون آورده‌اند و برای در آوردن سری در سرها حتی برای ساکنان هالیوود، فرش قرمز پهن می‌کنند. اما سیمرغ اگرچه به ظاهر برای ستاره‌های پر فیس و افاده ینگه دنیا، تره هم خرد نمی‌کند ولی خب نمی‌تواند از خیر محصولات جذاب هالیوودی و تا حدودی غیرهالیوودی هم بگذرد. به همین خاطر در بخش‌های مختلف جشنواره امسال فیلم‌های روز دنیا به نمایش در می‌آیند که سهم آمریکایی‌ها کمی تا قسمتی از بقیه بیشتر است.

انتخاب برخی از این آثار را می‌توان به رویکرد منتقدانه شان نسبت به سامانه حکومت امپریالیستی دانست ولی بعضی از فیلم‌های اعلام شده خارجی معلوم نیست که چگونه به این فهرست آمده اند؟ و باز معلوم نیست با چه درصدی از جرح و تعدیل قابل نمایش هستند. آثاری که  برخی شان در میان بساط دی وی دی فروشان کنار خیابان، مشتری‌های زیادی دارد.

از آن‌سوی آب‌ها

برخی از فیلم‌های خارجی که می‌خواهند هوای سرد سینماهای پایتخت را در غیاب گاز شهری و فیلم‌های کسل‌کننده داخلی گرم کنند در بخش نمایش‌های ویژه، تحت عنوان «آثار داستانی روز» روی پرده جشنواره می‌روند.

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، نام 15 فیلم را برای حضور در این بخش چنین اعلام کرده است: فیلم‌های «۳:۱۰ به یوما» ساخته جیمز منگلد از آمریکا(۲۰۰۷)، «بر لبه بام» ساخته کیم راسی استورات از ایتالیا (۲۰۰۶)، «کوکب سیاه» ساخته برایان دی پالما از آمریکا (۲۰۰۶)، «شهر مرزی» ساخته گرگوری ناوا محصول آمریکا و انگلیس (۲۰۰۶)، «فرزندان بشر» ساخته آلفونسو کوآرون محصول ژاپن، انگلیس و آمریکا (۲۰۰۷)، «نبرد اژدها» ساخته هیونگ رائه شیم محصول کره و آمریکا (۲۰۰۷)، «پسران پرواز» ساخته تونی بیل از آمریکا و انگلیس (۲۰۰۶)، «قطب نمای طلایی» ساخته کریس وایتز از آمریکا و انگلیس (۲۰۰۷)، «کوه نشین: سرچشمه» ساخته برت لئونارد از آمریکا (۲۰۰۷)، «آخرین هنگ» ساخته دوگ لفلر محصول مشترک انگلیس، ایتالیا، فرانسه و اسلواکی(۲۰۰۷)، «قلب‌های تنها» ساخته تاد رابینسون از آمریکا و آلمان (۲۰۰۶)، «مارادونا» ساخته مارکو ریسی از ایتالیا و آرژانتین (۲۰۰۷) «خانم پاتر» ساخته کریس نونان از انگلیس، آمریکا و استرالیا(۲۰۰۶)، «جاده گوانتانامو» ساخته مایکل وینتر باتم و مت وایتکزاس از انگلیس (۲۰۰۶) و «سرباز قدیمی» ساخته سیدنی ج‌.فیوری از آمریکا (۲۰۰۶).

افزون بر این، 14 فیلم هم در بخش جشنواره جشنواره‌ها به نمایش در می‌آیند که البته باز هم در این بخش حضور نام‌های آشنای هالیوود کم نیست. فیلم‌های «صندلی» ساخته خولیو دوالوویتس از اسپانیا (۲۰۰۶ )،

«رو در رو با دشمن» ساخته پاتریک لالکاریک از اسلواکی (۲۰۰۷)، «بازگشت به خانه» ساخته ژانگ یانگ از چین و هنگ گنگ (۲۰۰۷)، «چوپان خوب» ساخته رابرت دو نیرو از آمریکا (۲۰۰۶)، «خداحافظ بافتا» ساخته بیل اگوست محصول مشترک کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، آفریقای جنوبی، ایتالیا، انگلستان و لوکزامبورگ (۲۰۰۷)، «دره الاه» ساخته پل هاگیس از آمریکا (۲۰۰۷)، «خدک» ساخته پتر برونسس و جسیکا اوودورس محصول مشترک بلژیک، آلمان و هلند، «مردی از لندن» ساخته بلا تار محصول فرانسه، مجارستان و آلمان، «مانسفلد» ساخته آندرو شیلاگی محصول مجارستان، «مردمان شب» ساخته آدریان مید محصول اسکاتلند، «تولد دوباره» ساخته ماساهیرو کوبایاشی از ژاپن، «موشک» ساخته چالرز بنیام محصول کانادا، «با چشمان تو» ساخته رودریگو فورس و «اشباح سرگردان» ساخته سیرو گوئرا از کلمبیا در این بخش از جشنواره به نمایش در می‌آیند.

از این سوی آب‌ها

اما به‌جز فرنگی‌ها، سینماگران داخلی به سرعت برق و باد می‌کوشند آخرین فعالیت‌ها را تا پیش از 12 بهمن که سوت آغاز  جشنواره فجر 26 زده می‌شود، به سر انجام برسانند. هر روز نام فیلم جدیدی در خبرهای رسانه‌ها به چشم می‌خورد که سینماگران دارند آخرین گام‌ها را برای رسیدن به ماراتن نفس‌گیر جشنواره بر می‌دارند؛ به‌خصوص آن که امسال کارگردانان اولی و دومی بیشتر به چشم می‌آیند.

به‌جز این بخش‌های جنبی جشنواره از حالا کار خود را آغاز کرده‌اند و حتی هیأت‌های انتخاب بخش‌های غیراصلی کار خود را پایان داده‌اند. مثل بخش مواد تبلیغی و اطلاع رسانی که در پی انتخاب‌های قبلی دیروز از راه یافتن 18 پوستر از 7 هنرمند برای رقابت در این بخش خبر داد.

 این در حالی است که هنوز هیأت انتخاب، نام فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران و بین‌الملل را اعلام نکرده‌اند. اگرچه قرار بود این فهرست، آخر هفته گذشته منتشر شود. ظاهرا هنوز هیأت انتخاب به‌جز اتفاق نظر درباره چند فیلم که از حالا می‌توان نام‌ها و کارگردانانشان را حدس زد، در مورد بقیه به جمع‌بندی نرسیده‌اند و حالا در فاصله‌ای کمتر از 10 روز معلوم نیست چگونه و با چه سرعتی قرار است جدول برنامه‌ها تنظیم شود تا فردا که پیش‌فروش بلیت، آغاز می‌شود، نام‌ها اعلام گردد. البته این اتفاق تقریبا هر‌سال تکرار می‌شود و چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد.

جشنواره 26 در سینما آزادی

در همین حال مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، از پخش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر، در سینما آزادی خبر داد.

مهندس اکبر تشکری نیا، به سما گفت: سینما آزادی به‌عنوان نماد سینمای ایران، دهه فجر امسال میزبان بخش مسابقه سینمای ایران فیلم فجر خواهد بود و جدول بندی زمانی آن نیز در دست اقدام است.  بر این اساس، سینما آزادی زودتر از موعد مقرر و زمان اعلام شده، افتتاح خواهد شد و شهروندان می‌توانند بخش سینمای ایران فیلم فجررا در این سینما ببینند.ظاهرا این برنامه زمان بندی با اعلام قبلی فارابی همخوانی دارد.

گویا قرار است که در 5 روز اول جشنواره صرفا فیلم‌های خارجی روی پرده بروند و از نیمه کار جشنواره، فیلم‌های ایرانی به نمایش گذاشته شود. در این صورت این زمان‌بندی با اعلام قبلی افتتاح سینما آزادی در نیمه دوم بهمن  همخوانی دارد.

کد خبر 42396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز