یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور فیلم‌هایی از 62 کشور جهان، در تهران برگزار می‌شود.

8 سینمای آزادی، آستارا، آفریقا، موزه سینما، فرهنگ 1 و 2، عصر جدید 1 و 2 و فلسطین 1 و 2 و 3 و بهمن 1 و 2 از 12 تا 22 بهمن ماه میزبان بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خواهند بود.

مجید شاه حسینی در نشست خبری جشنواره به تشریح برنامه‌های این دوره پرداخت.

دبیر جشنواره، با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر، یک ربع قرن را پشت سر گذاشته و وارد بیست و ششمین سال فعالیت خود شده، تأکید کرد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باید گام‌های جدی در جهت تداوم مسیر رو به تعالی و پیشرفت خود بردارد و به منظور نیل به هویت و شناسنامه ملی، به ارزش‌های ملی، دینی و اعتقادی مورد قبول مردم ایران توجه کند.

36 داور ایرانی و خارجی

شاه‌حسینی همچنین به اعلام اسامی 20داور ایرانی و خارجی بخش بین‌الملل و 16 داور ایرانی در بخش سینمای ایران پرداخت.

بر این اساس بودادب داسگوپتا هندی، لئون ویتالی انگلیسی، ولادیمیر منشوف آذربایجانی، جیان پائلو کوگنو ایتالیایی، نیکول گیومه فرانسوی و اکبر عالمی و محمد بزرگ‌نیا از ایران، فیلم‌های بخش جام جهان‌نما را داوری می‌‌کنند.

عباس ارناوط از الجزیره، پیتر هری از کانادا، تیکوی آمابله آگوییلوز از فیلیپین و رئیس چلیک از ترکیه، داوران خارجی بخش جلوه‌گاه شرق هستند.

احسان نور‌الله قابیل از ترکیه، ماریو‌گرتر از ایتالیا، مایکل ‌پترونی از استرالیا، پیتر مالونه از انگلیس و نادر طالب‌زاده از ایران داوران بخش معناگرا و آندرو روچا اسکارپتا از اسپانیا  و  یوس هورمانس از بلژیک به‌همراه محمد باقر قهرمانی از ایران داوران بخش بین‌الادیان هستند.

مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا معتمدی، کیومرث پوراحمد، امین تارخ، اکبر نبوی، منوچهر محمدی و احمد مراد پور داوران بخش سودای سیمرغ و مسعود فراستی، میراحمد میراحسان، مهدی هاشمی، محمدرضا شرف‌الدین و کیانوش عیاری داوران بخش نگاه اول هستند.

داوری بخش چشم واقعیت را هم احمد ضابطی جهرمی، محمد تهامی نژاد، وحید موسائیان و محمد شهبا بر‌عهده دارند.

تفکیک بخش ملی از بین‌الملل

شاه حسینی در ادامه به تشریح دلایل تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره از بخش ملی پرداخت و گفت: 5 روز نخست جشنواره امسال به نمایش فیلم‌هایی متنوع از سینمای جهان اختصاص یافته است. تفکیک بخش بین‌الملل از بخش ملی، فرصت خوبی را برای مخاطبان جشنواره فراهم می‌کند تا به تماشای همه آثار برتر سینمای جهان و همچنین تمامی فیلم‌های برگزیده سینمای ایران بنشینند.

در سال‌های قبل، به‌دلیل همزمانی نمایش آثار ملی و بین‌المللی مخاطبان جشنواره ناگزیر به انتخاب یکی از این دو بخش بودند و معمولا سینمای ایران را ترجیح می‌دادند. همچنین در الگوی جدید، نقطه آغاز نمایش مسابقه سینمای ایران با نقطه اوج اقبال تماشاگران یعنی اواسط دهه فجر منطبق شده است و این فرصت مناسبی برای سینمای ایران به شمار می‌رود.

یک جشنواره با 13 بخش

بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در 13 بخش سینمای ایران و با نمایش 224 فیلم بلند سینمایی، کوتاه و مستند از 62 کشور برگزار می‌شود که از این میان 88 فیلم ایرانی و 136 فیلم خارجی است.

ایران44 فیلم بلند داستانی، 14 مستند بلند، 12 مستند کوتاه و 18 فیلم کوتاه دارد و سایر کشور‌ها با 79 فیلم بلند داستانی، 46 فیلم کوتاه داستانی و 13مستند به جشنواره آمده‌اند.

ایران، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، بنگلادش، بلژیک، بحرین، برزیل، کانادا، جمهوری چک، چین، مصر، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، هندوستان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، اردن، عربستان، کویت، لبنان، مالزی، موناکو، هلند، نیجریه، نروژ، فلسطین، لهستان، پورتوریکو، فیلیپین، قطر، روسیه، کره جنوبی، سوریه، سوئیس، تایلند، ترکیه، امارات، انگلیس، اوکراین، آمریکا، آرژانتین، ایرلند، اسپانیا، اسلواکی، گواتمالا، گرجستان، قزاقستان، تایوان، موزامبیک، پرتغال، مکزیک، کلمبیا، اسکاتلند، سوئد، ویتنام، آفریقای جنوبی و لوکزامبورگ در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

در این دوره از جشنواره و در بخش سینمای ایران، 2 بزرگداشت برای 2 سینماگر ملی فقید، علی حاتمی و رسول ملاقلی پور برگزار می‌شود و گزیده‌ای از آثار آن‌ها به نمایش در می‌آید و نکوداشت‌های جشنواره هم به مسعود جعفری جوزانی و پروانه معصومی اختصاص یافته است.

همچنین تندیس ویژه مصطفی عقاد به بهترین فیلم در بخش بین‌الملل با موضوع ایمان و امید اهدا می‌شود و در بخش سینمای ایران نیز جایزه راه انبیاء به بهترین فیلم با مضمون گفت‌وگوی ادیان و تعالیم مشترک  انبیاء الهی تقدیم می‌شود.

امسال در جشنواره فیلم فجر 38 سیمرغ بلورین در بخش‌های مختلف رقابتی ایرانی و بین‌المللی به برگزیدگان اختصاص می‌یابد و یک سیمرغ زرین جایزه ویژه سینمای ایران به فیلم برگزیده نگاه ملی خواهد بود.

امسال همچنین در یازدهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران که در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود 54کمپانی از 45 کشور جهان حضور خواهند داشت و این بازار شاهد حضور 294 میهمان خواهد بود.

کد خبر 42787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز