همشهری آنلانی: رئیس نظام دامپزشکی استان تهران گفت: «وجود تحریم‌ها، نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی عامل بروز دوباره بیماری‌هایی در حیوانات خانگی شده که در گذشته ریشه‌کن شده بود.»

vaccine

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رامین سلامتی رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در دیداری با الهام فخاری عضو شورا و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به بررسی وضعیت کلینیک‌های دامپزشکی و شرایط بهداشتی مواد غذایی و شرایط رسیدگی به حیوانات خانگی و حیوانات رها شده در شهر پرداخت.

وی گفت: «عواقب اجتماعی برخی برخوردها با حیوانات خانگی و خطر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، به تدریج جامعه را با این واقعیت روبرو کرد که باید بیش از گذشته به خدمات بهداشتی که توسط همکاران دامپزشک به جامعه ارائه می شود، اهمیت داد. »

سلامتی با تاکید بر این موضوع که استان تهران با بیش از ۶ هزار دامپزشک نزدیک به ۱۹ درصد جمعیت دامپزشک کشور را در بر دارد، به تعداد بالای حیوانات خانگی در تهران اشاره کرد و گفت:  «اخیرا خبری از وجود بیماری هاری در بین چند حیوان خانگی شنیده شده است. این در حالی است که قبل از این بیماری هاری به طور کامل در استان ریشه کن شده بود.»

وی وجود تحریم‌ها، نبود واکسن و عدم استفاده مناسب از امکانات بهداشتی را عامل اصلی این مشکل دانست و گفت: امیدواریم با تغییراتی که در ساختار شورای شهر و شهرداری به‌وجود آمده، بتوانیم بیش از گذشته همکاری های لازم در این زمینه را داشته باشیم. »

سلامتی همچنین تاکید کرد: «۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار پت در استان تهران داریم که این حجم غیر قابل انکار است و نیاز به همکاری شهرداری احساس می‌شود. »

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران همچنین از طرحی در کمیته حیوانات خانگی نام برد و در توضیح بیشتر گفت: «با اجرای این طرح در کمیته حیوانات خانگی و حمایت و همکاری نظام دامپزشکی قصد داریم روی سابقه حیوانات خانگی و همچنین روند خرید و فروش آنها و مشکلاتی که در این زنجیره به‌وجود می‌آید کار و پایش های لازم انجام شود. »

در ادامه جلسه « الهام فخاری» رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: «به طور مثال اگر بیماری در بین پرندگان شیوع پیدا کند قطعا جامعه انسانی نیز درگیر می شود. این حق و حقوق شهروندی را باید در چارچوبی قانونی تعریف کنیم. با رفتار مناسب تر همه ما با حیوانات و رعایت حقوق آنها شاهد حواشی کمتری در جامعه خواهیم بود. »

رئیس کمیته اجتماعی و عضو شورای شهر تهران با اشاره به حیوانات رها شده در شهر گفت: «در حوزه چکاپ و واکسینه کردن حیوانات رها شده در شهر پیشنهاد بنده این است که نظام دامپزشکی که متخصص در این حوزه است وارد شود  و به شهرداری کمک کند. به منظور پلاک گذاری این حیوانات، عقیم سازی آنها و رسیدگی به سایر موارد نیاز به همکاری نظام دامپزشکی وجود دارد که به جای استفاده از شیوه های خشن با نظارت سازمان صنفی تخصصی و جامعه حرفه‌ای موضوع را پیش ببریم. »

کد خبر 446340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha