دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از بروز انتقادات کارشناسی نسبت به لایحه بودجه ارسالی دولت به مجلس که با تغییرات زیاد نسبت به روال گذشته همراه بود، نحوه بررسی و تصویب قانون بودجه در مجلس نیز با انتقاداتی در میان محافل کارشناسی،‌ دولتی‌ و حتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

هرچند نزدیکی انتخابات مجلس و درگیر بودن نمایندگان با آن،‌ فضای بررسی لایحه بودجه را تحت‌تاثیر قرار داده بود و از جمله عوامل موثر بر نحوه رسیدگی به بودجه بود اما شکل و محتوای لایحه تقدیمی دولت در این زمینه بی‌تاثیر نبود.

تصویب لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به مدت 5 روز و در 9 جلسه، نشان از آن داشت که لایحه بودجه 87 نسبت به لوایح پیشین با سرعت بیشتری تصویب شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، برخورد مجلس با لایحه بودجه هرچند خلاصه و مختصر به‌ لحاظ زمانی بود اما در برخی بخش‌ها تغییراتی اساسی داشته که عملا مخالفت دولتی‌ها را درپی داشته است.

موضع مجلس در قبال مسئله بنزین و قانون مدیریت خدمات کشوری در این چارچوب قابل بررسی است.

اما سؤال قابل طرح این است بودجه مصوب تا چه حدی انتقادات کارشناسی به لایحه بودجه به ویژه هماهنگی آن با برنامه‌های کلان توسعه و رشد اقتصادی و جلوگیری از تورم  هدفمند شدن یارانه‌ها و. .. را دنبال می‌کند؟

این سؤالی است که یک روز پس از تصویب لایحه بودجه سال 1387 کل کشور، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به آن پاسخ داد.

احمد توکلی که در مدت بررسی لایحه بودجه نیز انتقادات زیادی نسبت به این لایحه ابراز داشته بود و نهاد تحت مدیریت وی یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های انتقادی زیادی از این لایحه منتشر کرد، نیز در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران نسبت به تورم‌زا بودن لایحه بودجه سال آینده هشدار داد.

وی گفت: قانون بودجه سال 87  از حیث تغییر روش بودجه نویسی یک قدم مثبت به جلو بود که کاهش قانونگذاری در بودجه، کاهش احکام جدید و کاهش ردیف‌های بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی از جمله نکات مثبت آن محسوب می‌شود.

توکلی درباره اشکالات لایحه نیز گفت: در لایحه دولت، کاهش دستگاه‌های دارای ردیف بودجه به 39 دستگاه با اصول 52، 53 و 55 قانون اساسی در تناقض بود که کمیسیون تلفیق با مبنا قرار دادن قوانین موضوعه و برای رعایت اصول قانون اساسی، تلاش کرد در مجموع همان رویکرد دولت اجرا شود و دستگاه‌های اجرایی را از 39 دستگاه‌ به 247 دستگاه رساند که این امر نسبت به وضع موجود یک توفیق بود چرا که امسال این ردیف‌ها 709 بود و در واقع در بودجه امسال این ردیف‌ها 40 درصد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به محتوای لایحه بودجه سال آینده و با بیان اینکه از نظر محتوا بودجه سال آینده انبساطی است، خاطرنشان کرد: در مجموع رشد بودجه کل کشور چیزی بیش از 20درصد بود و این امر چون بیش از نرخ تورم است، به معنای واقعی افزایش بودجه کل کشور است و اثر انبساطی دارد.

کد خبر 44691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز