کامران حاجنصراللهی، دوشنبه گذشته گفته بود که نظر معاون وزیر کشور در مورد مونوریل (ساخت ۶۶ کیلومتر مونوریل در تهران) باید اجرا و درصورتی که در طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران تعریف نشده باید در این طرح گنجانده شود.
این اظهارات موجب شد تا رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تأکید کند که شورای شهر محکم ایستاده و طرح ۶۶ کیلومتری مونوریل و هیچ طرح دیگری نمیتواند بدون مصوبه شورای شهر در طرح جامع حملونقل و ترافیک گنجانده و در تهران اجرا شود.
حمزه شکیب در گفتوگو با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران مشخص میکند که برای شهر تهران چه میزان خطوط مونوریل داشته باشیم و چه مسیرهایی برای آن تعریف شود و اگر شورایعالی ترافیک بخواهد مسیر ۶۶ کیلومتری مونوریل را در طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران بگنجاند باید این موضوع را به شورا پیشنهاد دهد و شورا در این خصوص تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
جایگزینی نامناسب
از سوی دیگر، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حملونقل و ترافیک تهران هم در گفتوگو با سما گفت: منطقی آن است که در نهایت، هرگونه تغییرات و کار کارشناسی بیشتر در طرح جامع حملونقل و ترافیک توسط مرجعی صورت گیرد که طرح را ارائه کرده است.
شهریار افندیزاده تصریح کرد: درخصوص خطوط ۸ و ۹ مترو بحث درباره جایگزینی مونوریل بهجای مترو در وزارت کشور مطرح است.
وی ادامه داد: در طرح جامع حملونقل و ترافیک تهران، خط ۸ مترو (از میدان رسالت تا میدان بسیج) باید روزانه ۴۹۰ هزار مسافر را جابه جا کند و خط ۹ مترو که از میدان پونک آغاز و تا میدان بسیج ادامه مییابد باید روزانه ۵۰۵ هزار مسافر را جابهجا کند که با بررسیهای انجام شده تنها خطوط مترو برای این جابهجایی مناسب است و بنابراین در طرح جامع بر بهکارگیری خطوط ۸ و ۹ مترو تأکید شده است.
افندیزاده خاطر نشان کرد: با توجه به مسافت ۶۶ کیلومتری خطوط ۸ و ۹ و حجم بالای جا به جایی، قطار هوایی نمیتواند در این ۲ خط گزینه مناسب باشد.