طی 2 هفته گذشته 2 نفر در سد لتیان غرق شدند. هنوز 2ماه از فصل تابستان باقی مانده و هوای گرم تهران، روزهای پایانی هفته، اهالی این شهر را به رودخانه جاجرود و دریاچه سد لتیان می‌کشاند؛ معضلی که به گفته مسئولان آتش‌نشانی لواسان غرق شدگی و سقوط به رودخانه را به حوادث دیگر این منطقه اضافه می‌کند.

شیرجه

 همشهری آنلاین_ حسن حسن‌زاده:  تیم غواصی آتش‌نشانی لواسان روزهای پایانی هفته اطراف سد لتیان مستقر می‌شوند تا در صورت وقوع هر اتفاقی سریع به محل حادثه بروند. حاشیه رودخانه جاجرود و سد لتیان در روزهای گرم تابستان مقصد نیم روزه‌ای برای گردشگران تهرانی است. 


هیچ تابستانی نبوده که دریاچه سد لتیان گردشگری را به کام مرگ نکشانده باشد؛ افرادی که برای گردش تابستانه، خود را به ارتفاعات لواسان رسانده‌اند و با وجود فنس‌ها و تابلوهای هشدار «شنا ممنوع» به دل آب دریاچه می‌زنند و دچار حادثه می‌شوند. تیر ماه امسال هم 2جوان ۱۸ و ۲۴ ساله در دریاچه سد لتیان جان خود را از دست دادند. «علی احمد مومجی» رئیس آتش‌نشانی لواسان می‌گوید: «غرق شدگی در دریاچه سد لتیان معضل هر ساله ماست. با وجود تابلوهای هشداری که اطراف دریاچه نصب شده و فنس‌کشی اطراف آن، باز هم برخی افرادوارد دریاچه می‌شوند و حادثه می‌آفرینند. چون این دریاچه و سد مکان دولتی است نجات غریق در کنار آن وجود ندارد. اما اطراف دریاچه تابلو شنا ممنوع، نصب و دورتادور آن فنس‌کشی شده است. روزهای پایانی هفته نیروهای آتش‌نشانی اطراف دریاچه مستقر هستند و با این حال غرق شدگی آنقدر به سرعت اتفاق می‌افتد که امکان امدادرسانی به غریق وجود ندارد.»گردشگرانی که تعطیلات آخر هفته خود را به دریاچه می‌رسانند مشکلات دیگری با خود به این منطقه روانه می‌کنند؛ از افزایش تصادفات جاده‌ای تا آتش‌سوزی و سقوط از ارتفاع و...  

علی احمد مومجی/ رئیس آتش‌نشانی لواسان

رئیس آتش‌نشانی لواسان می‌گوید: «بی‌احتیاطی گردشگران در منطقه وسیع دشت لواسان و همچنین منطقه جنگلی اینجا باعث شده تقریباً هر روز در هر گوشه‌ای از لواسان عملیات اطفای حریق داشته باشیم. دسترسی جاده‌ای به این جنگل‌ها و مراتع وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم از خودرو برای اطفای حریق استفاده کنیم و مجبور به استفاده از آتش‌کوب هستیم. یک نسیم کوچک می‌تواند جرقه‌های آتش را در منطقه، جابه‌جا و آن را به حریق بزرگی تبدیل کند. به همین دلیل از شهروندان می‌خواهیم هنگام ترک این محدوده، حتماً آتشی را که روشن کرده‌اند به‌طور کامل خاموش کنند و زباله‌هایی راکه ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود با خود به نقطه امنی ببرند.»

  •  شرایط شنا در آب سد متفاوت است 

۳۰ حریق در ماه تنها گوشه‌ای از عملیاتی است که آتش‌نشانان لواسان در تابستان انجام می‌دهند. ۴۵نیروی آتش‌نشانی لواسان در ۳ شیفت گوش به زنگ حوادث هستند. تعطیلات پایانی هفته تعداد نفرات حاضر در شیفت بیشتر از قبل هم می‌شود. «غلامرضا حاجی مومجی» مسئول تیم غواصی آتش‌نشانی لواسان می‌گوید: «افرادی که کمترین حد شنا را بلد هستند روزهای پایانی هفته برای شنا و ماهیگیری به سد لتیان می‌آیند و به آب می‌زنند. با وجود هشدارها، مردم اغلب نمی‌دانند که شرایط شنا در آب سد بسیار متفاوت از استخر و حتی دریاست. عمق آب، پشت سد یکباره زیاد می‌شود و شناگران که معمولاً مهارت کامل شنا کردن را بلد نیستند در آن گرفتار می‌شوند.»

غلامرضا حاجی مومجی / مسئول تیم غواصی آتش‌نشانی لواسان

او از دسترسی دشوار به مناطق مختلف سد می‌گوید که شانس غریق را برای زنده ماندن به حداقل می‌رساند: «اینجا منطقه وسیعی است که تا رسیدن به محل حادثه زمان قابل توجهی از ما می‌گیرد. آماده شدن غواصان و پوشیدن لباس و تجهیزات هم زمانبر است. به همین دلیل برای کسی که در سد در حال غرق شدن است شانسی کمتر از یک‌درصد برای زنده ماندن وجود دارد. مگر اینکه یک غریق نجات دقیقاً در زمان وقوع حادثه در آن محل باشد که بداند چگونه باید فرد غرق شده در سد را نجات دهد.» حاجی مومجی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دریاچه‌های سد را کدر بودن آب می‌داند که کار شناسایی غریق در آب را دشوار می‌کند: «در دریاچه‌های پشت سد تنها تا عمق کمتر از ۲ متری از سطح آب مشخص است و بیشتر از آن دید وجود ندارد. همین موضوع جست‌وجو برای یافتن فردی را که در آب سد غرق شده است دشوارتر می‌کند. از مردم می‌خواهیم که اگر در روزهای گرم تابستان به ارتفاعات لواسان یا نزدیکی سدها می‌روند از شنا در آن خودداری کنند. چون جان خود را به خطر می‌اندازند.» در طول ۲۹سال فعالیت در آتش‌نشانی روزهای کمی نبود که خودش و دیگر آتش‌نشان‌ها دچار حادثه شدند و صدمه دیدند: «در یکی از عملیات‌های نجات غریق گوش یکی از آتش‌نشان‌ها دچار آسیب شد و شنوایی یک گوشش را از دست داد. عملیات‌هایی مثل نجات غریق جان آتش‌نشان‌ها و امدادگران را هم به خطر می‌اندازد و کوچک‌ترین اشتباهی در این حوادث می‌تواند خسارتی جبران‌ناپذیر به بار آورد. بهترین راه کم کردن احتمال چنین خسارت‌های جانی، کم کردن احتمال وقوع حادثه است.»

  • تنوع حوادث در لواسان

همجواری لواسان با کوه، مرتع، دریاچه و جنگل و همچنین بافت شهری و مسکونی آن، عملیات‌های متنوعی برای آتش‌نشان‌های لواسان رقم می‌زند و آن را به محلی با ویژگی‌های خاص تبدیل می‌کند. «امیرمهدی فتاحیان» مدیر روابط‌عمومی شهرداری لواسان می‌گوید: «آتش‌نشانی لواسان شرایط ویژه‌ای در بین تمام شهرستان‌های شهر تهران دارد. مأموریت‌های این واحد آتش‌نشانی حساس‌تر و متنوع‌تر از دیگر شهرستان‌های شهر تهران است. کوهستانی بودن منطقه نخستین ویژگی است که عملیات‌های امداد و کمک‌رسانی را در این منطقه خاص می‌کند. کوهنوردان حرفه‌ای یا افراد ناآشنا برای تفریح و ورزش به کوهستان می‌زنند و دچار حادثه می‌شوند یا مسیر را گم می‌کنند. آتش‌سوزی در دشت و منطقه جنگلی لتیان از دیگر حوادثی است که آتش‌نشانی را در این منطقه درگیر خود می‌کند.»

اینها گوشه‌ای از عملیات‌ها و مأموریت‌های آتش‌نشانی در لواسان است. غرق شدن در دریاچه سد لتیان هم معضلی است که در فصل‌های گرم تابستان نجات غریقان آتش‌نشانی را درگیر خود می‌کند. فتاحیان می‌گوید: «اغلب حوادثی که اینجا رخ می‌دهد به دلیل بی‌توجهی مردم به هشدارهای ایمنی است. گردشگرانی که روزهای پایانی هفته را برای وقت گذراندن در لواسان انتخاب می‌کنند معمولاً درگیر این حوادث می‌شوند. رها کردن زباله‌هایی مثل بطری آب و پلاستیک مواد غذایی در طبیعت از ساده‌ترین دلایل آتش‌سوزی در لواسان است. تابش نور خورشید به این ظروف، آن را به ذره بین تبدیل می‌کند که باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود. علف‌های مناطق کوهستانی لواسان در این موقع از سال رشد زیادی کرده‌ و خشک شده‌اند. به همین دلیل به سرعت شعله‌ور می‌شوند و منطقه وسیعی را به آتش می‌کشند.» وقوع تصادف‌های جاده‌ای، سقوط از آسانسور و سقوط از داربست ساختمان‌های درحال ساخت هم از دیگر حوادثی است که به گفته مدیر روابط‌عمومی شهرداری لواسان مأموریت‌های شهری آتش‌نشانی این منطقه را بیشتر به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر 533341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha