چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: با وجود تأکید دولت به نظر می رسد ابهام در برخی از اطلاعات مالی شرکت مخابرات، زمان عرضه سهام شرکت مخابرات را با تاخیر مواجه کند.

به گزارش خبرنگار همشهری ، سه شنبه شب، نشست معارفه شرکت مخابرات ایران برای واگذاری در بورس در حالی با اعتراض حاضرین پایان یافت که به اعتقاد فعالان بازار سرمایه و حاضرین،این نشست به دلیل کامل نبودن و کهنه بودن اطلاعات ارائه شده ،حاوی مطالب سود مندی نبود و برای واگذاری سهام شرکت مخابرات باید شفافیت بیشتری در اطلاعات مالی این شرکت صورت بگیرد.

میزان  پیش‌بینی سودسهام شرکت مخابرات در سال های ۸۶ و ۸۷، نحوه ثبت سرمایه شرکت، برخی دارایی‌ها، کهنه بودن اطلاعات منتشر شده و بسیاری نکته های دیگر از سوالات سهامداران بود که پس از پایان نشست، به زعم سهامداران پاسخی برای آنان پیدا نشد. شرکت مخابرات ایران هنوز پیش‌بینی سود سال مالی ۸۷ خود را منتشر نکرده است.

به گفته مدیر مالی این شرکت صورت‌های مالی سال ۸۷ در حال رسیدگی است و تا اواسط تیر ماه ارائه پیش‌بینی سود سال ۸۷ طول خواهد کشید.

به این ترتیب به نظر می رسد عرضه سهام شرکت مخابرات با وجود پافشاری مسئولان سازمان خصوصی سازی تا زمان انتشار اطلاعات جدید به تاخیر بیافتد.

اما آخرین اخبار حاکی از آن است که رئیس‌جمهوری شخصا دستور داده است که سهام مخابرات هر چه زود تر در بورس عرضه شود گویا توافقاتی با برخی سهامداران خارجی از سوی دولت برای فروش سهام این شرکت انجام شده است .

هنوز اطلاعات کامل و مستندی از ماهیت و ملیت این خریداران در دست نیست. 

اما  غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی سازی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر دولت تاکید زیادی بر عرضه هر چه سریع تر سهام مخابرات دارد در مراسم معارفه شرکت مخابرات گفت: با دستور مستقیم رئیس جمهوری برخی مشکلات و موانع حضور شرکت مخابرات در بورس برطرف شد. 

او افزود: در جلسه ای که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، احمدی‌نژاد شخصاً رفع مشکلات حضور شرکت سهام مخابرات در بورس را پیگیری کرد و اکنون هیچ مشکلی برای عرضه سهام نیست.

رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه یک سال فعالیت سنگین برای حضور مخابرات در بورس انجام شده تاکید کرد: واگذاری سهام مخابرات نوعی ماراتن و یک جنگ تن به تن برای خصوصی سازی بود و اکنون شرایط واگذاری پس از 5/1 سال مهیا شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه در حال حاضر یک فرصت طلایی برای بخش خصوصی به وجود آمده است  گفت: من از همه دعوت می‌کنم تا از فرصت طلایی که با واگذاری سهام دولتی ایجاد شده استفاده کنندچرا که مهم‌ترین واگذاری های دولت در چند سال اخیر انجام خواهد شد.

او خاطر نشان کرد: هرچند بر اساس برنامه؛ خصوصی‌سازی تا پایان سال ۹۳ ادامه پیدا خواهد کرد اما بزرگترین و مهم ترین سهام دولتی طی یکی دو سال آینده واگذار خواهند شد. 

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : ارزش بورس تا چند ماه آینده و پس از عرضه سهام شرکت‌های بزرگ دولتی به بیش از ۷۰ ‌میلیارد دلار خواهد رسید.

صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات هم در این نشست توضیحاتی در مورد شرکت مخابرات داد و در پایان به سؤالات حاضران پاسخ داد.

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ برنامه آماده سازی سهام مخابرات برای واگذاری آغاز شده است گفت: بر اساس ابلاغیه اصل‌ ۴۴، ۲۰ ‌درصد از سهام شرکت مخابرات به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت، ۲۰ درصد در اختیار دولت باقی خواهد ماند، ۵ درصد به عنوان سهام ترجیحی به پرسنل شرکت مخابرات تعلق خواهد گرفت  و مابقی سهام نیز (۵۵ درصد) از طریق بورس واگذار خواهد شد.

وی در ادامه در مورد فعالیت شرکت مخابرات توضیح داد: در حال حاضر بیشتر از ۸۰ درصد درآمد شرکت مخابرات در کلیه شبکه ها وابسته به مکالمه و صوت است و درآمد ما در بخش ارزش افزوده کم است که باید با سرمایه گذاری های آتی  این موضوع جبران شود.

فیضی در توضیح دیگری در مورد عملکرد شبکه مخابرات تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند وجود شبکه مسی نوعی انحصار برای شرکت مخابرات ایجاد می کند و امکان رقابت را از دیگر شرکت‌ها می‌گیرد در حالی که این موضوع صحت ندارد چرا که با ظهور فناوری‌های جدید تر شرکت های دیگر نیز می توانند با ما به رقابت بپردازند مانند شرکت ایرانسل که رقیب خوبی محسوب می شود.

سرمایه‌گذاری‌های دولتی

وفا غفاریان رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات با بیان اینکه شرکت مخابرات مراحل متعددی را برای ورود به بورس طی کرده است گفت: بر اساس پروانه شرکت مخابرات که به تازگی صادر شده است هرگونه سرمایه گذاری شرکت مخابرات که دارای توجیه اقتصادی نیست اما به دلیل اهداف توسعه ای باید دنبال شود با هزینه‌های دولت پیگیری خواهد شد به طورمثال توسعه ITدر شبکه روستایی که دارای توجیه اقتصادی نیست پس از خصوصی سازی با یارانه های دولتی انجام خواهد شد.

کد خبر 54691

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز