سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

گروه بورس: این روزها تعیین زمان عرضه سهام شرکت مخابرات ایران به دغدغه مشترک سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس تبدیل شده و مسئولان مخابرات هم، در آستانه واگذاری در تلاش هستند با حل وفصل هر چه سریع‌تر آخرین موانع، داستان خصوصی‌سازی‌ را پشت سر بگذارند.

این آخرین مانع هم آن‌طور که متولیان سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گویند وبورس هم بر آن تاکید دارد ثبت شرکت با سرمایه معین ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

به این ترتیب، با  استناد به گفته‌های اسماعیل غلامی‌ معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ به محض اینکه مانع آخر برطرف شود وسرمایه شرکت مخابرات پس از تعدیل به ثبت برسد مجوز عرضه سهام این شرکت صادر خواهد شد.

غلامی به همشهری می‌گوید: اگر مراحل ثبت سرمایه شرکت به سرعت انجام شود می‌توان به عرضه سهام آن در موعد مقرر یعنی ۲۲ خرداد امیدوار بود.

او تصریح می‌کند: به جز این، مانع دیگری بر سر راه ورود شرکت مخابرات وجود ندارد.با این‌همه معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ احتمال وقوع تاخیر در واگذاری سهام مخابرات را منتفی نمی‌داند.

غلامی می‌افزاید: با توجه به اینکه معرفی شرکت به تازگی صورت گرفته و طی مراحل بعد به زمان نیازمند است این احتمال هم وجوددارد که زمان تا یک هفته به تاخیر بیافتد.

تعویق زمان واگذاری

در این میان، علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اورق بهادار تهران با تاکید بر تعویق زمان واگذاری سهام شرکت مخابرات به برنا می‌گوید: تا زمان به ثبت نرساندن شرکت‌های مخابراتی و رفع پاره‌ای از موانع سهام شرکت مخابرات در بورس عرضه نمی‌شود.

رحمانی ادامه می‌دهد: قرار بود بعد از تعطیلات چند روزه  خردادماه عرضه سهام شرکت مخابرات با توافقات صورت گرفته انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح می‌کند: روند کند واگذاری‌ها زنگ خطری برای تمام بخش‌هایی که مایل به‌خصوصی‌سازی‌ هستند به شمار می‌رود.

او می‌گوید: در سال ۸۶ اعلام شده بود بعد از تعطیلات نوروزی سهام شرکت مخابرات عرضه می‌شود اما با گذشت ۳ ماه از این تاریخ موانع بسیاری درخصوص واگذاری سهام شرکت مخابرات به چشم می‌خورد.

رحمانی با بیان اینکه تاکنون توافقی درخصوص زمان واگذاری سهام شرکت مخابرات با سازمان بورس صورت نگرفته خاطرنشان می‌کند: سازمان خصوصی‌سازی‌ تنها به زمان عرضه و اعلام عمومی سهام شرکت مخابرات اکتفا کرده است.

انتقادهای بورس

رحمانی تاکید می‌کند: زمان عرضه سهام شرکت سیمان کردستان، پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز و همچنین بانک‌ها نیز توافقاتی صورت نگرفته است.

وی می‌گوید: هنوز مشخص نیست که چرا با وجود گذشت یک سال از طرح واگذاری سهام مخابرات در بورس اقدامی درخصوص سهامی عام کردن این شرکت و موارد دیگر انجام نشده و تمامی این موارد در هاله‌ای از ابهام است. 

با وجود این انتقاد ات ودر حالی که مدیرعامل شرکت بورس از تعویق زمان عرضه سهام شرکت مخابرات خبرمی دهد، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ کماکان معتقد است سهام شرکت مخابرات ۲۲ خردادماه عرضه می‌شود.

کد خبر 54577

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز