واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که قبلا تا مرحله عرضه در تابلو بورس نیز پیش رفته بود به‌دلیل برخی اختلاف دیدگاه‌ها به تعویق افتاد.

با احمد قلعه‌بانی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  روند واگذاری شرکت‌های تابعه سازمان گسترش کند است، دلیل این کندی چیست؟

براساس سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی،  واگذاری سهام تمام شرکت‌های تابعه وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دستور کار دولت قرار گرفته است اما این واگذاری‌ها در بستر زمان صورت خواهد گرفت مثلا واگذاری سهام شرکت تراکتور‌سازی‌ که در سال‌های گذشته مد نظر نبوده امسال در برنامه قرار گرفته است.

در واقع سازمان گسترش در چارچوب سیاست دولت جزء  واگذاری شرکت‌های تابعه است و از آن پیروی می‌کند.

  • چرا با وجود اینکه قبلا واگذاری سهام سازمان گسترش تا مراحل نهایی پیش رفته بود، متوقف شد؟

تاکنون حجم بسیار زیادی از سهام شرکت‌های تابعه سازمان گسترش واگذار شده و بدون در نظر گرفتن سهام شرکت‌های خودروسازی تاکنون بیش از 70درصد سهام شرکت‌های تابعه این سازمان واگذار شده و اکنون شرکت‌های تابعه این سازمان به جز شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌هایی تحقیقاتی و آموزشی مانند سازمان مدیریت صنعتی، مؤسسه مطالعات بهره‌وری و شرکت مشاوره صنعتی که شرکت‌هایی مشاوره‌ای و فاقد دارایی‌های فیزیکی و سرمایه‌ای هستند، محدود خواهد شد.

در واقع این شرکت‌ها ابزاری و برنامه‌ای، توسعه‌ای و نرم افزاری هستند.

  • دلیل  توقف  واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی چیست؟

معتقد هستم سهام سازمان گسترش در شرکت‌های خودروسازی باید هرچه سریع‌تر واگذار شود اما دیدگاه‌هایی برای واگذاری این شرکت‌ها مطرح است که این واگذاری باید در شرایطی صورت گیرد که صنایع خودرو‌سازی کشور درصورت نبود حمایت‌های تعرفه‌ای قادر به رقابت در عرصه جهانی بوده و از نظر بازارهای صادراتی نیز به توانمندی مطلوبی رسیده باشند.

همچنین معتقدم با توجه به مسائل مدیریتی،  واگذاری 40 درصد سهام سازمان گسترش در شرکت‌های خودروسازی به شکل یک جا مطلوب‌تر خواهد بود گرچه از شرایط، زمان و نحوه واگذاری سهام سازمان گسترش در شرکت‌های خودروسازی اطلاعی ندارم.

سازمان گسترش مشکلی برای واگذاری سهام خود در شرکت‌های خودروسازی نداشته اما این موضوع به سیاستگذاری‌های هیات دولت وابسته است.

کد خبر 57117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز