شرکت داروسازی فایزر توافقی با یک گروه مورد پشتیبانی سازمان ملل امضا کرده که امکان ساختن داروی تجربی خوراکی ضد کرونایش را به شرکت‌های دیگر می‌دهد و می‌تواند این دارو را در اختیار بیش از نیمی از جمعیت جهان قرار دهد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس فایزر در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد که مجوز ساخت داروی ضد ویروس کرونایش را به سازمان Medicine Patent Pool یا MPP داده است تا شرکت‌های داروسازی ژنریک در ۹۵ کشور که حدود ۵۳ درصد جمعیت جهان را در برمی‌گیرد، بتوانند این دارو را تولید کنند.

MPP یک سازمان بین‌المللی با پشتیبانی سازمان ملل مستقر در ژنو است که هدف آن کاهش قیمت و افزایش دسترسی داروهای اچ‌آی‌وی، سل، هپاتیت C  و اخیرا کرونا برای کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط است.

البته برخی از کشورهای بزرگ که بیشترین آسیب را در شیوع کرونا دیده‌اند، در این توافق گنجانده نشده‌اند. برای مثال با اینکه یک شرکت دارویی برزیلی می‌تواند مجوز ساخت این قرص را برای صادرات از کشورهای دگر به دست آورد، اما نمی‌تواند شکل ژنریک را این دارو را برای مصرف در برزیل تولید کند.

با این وجود مقامات بهداشتی می‌گویند این حقیقت که فایزر پیش از گرفتن مجوز این دارو به این توافق رسیده است، به پایان دادن سریع‌تر به پاندمی کمک می‌کند.

کارشناسان می‌گویند شرکت‌های داروسازی می‌توانند تولید این قرص خوراکی را در طول چند ماه آغاز کنند و امکان دسترسی سریع‌تر به این دارو برای بیش از ۴ میلیارد نفر جمعیت جهان فراهم می‌شود.

فایزر بر اساس مفاد این قرارداد از فروش دارویش در کشورهای کم‌درآمد حق امتیاز نمی‌گیرد و تا هنگامی که کووید-۱۹ به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی باقی بماند، همه کشورهای واردشده در این توافق را از پرداخت حق امتیاز مستثنی می‌کند.

فایزر این ماه اعلام کرد که قرص ضد ویروسی‌اش خطر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ را در افراد دچار عفونت خفیف تا متوسط کروناویروس تا حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. نتایج امیدوارکننده کارآزمایی این دارو باعث شد که کارشناسان مستقل ناظر توصیه کنند بررسی ادامه نیابد.

فایزر گفت از سازمان غذا و داروی آمریکا و سایر سازمان‌های ناظر دارویی کشورها خواسته است هر چه زودتر به آن مجوز بدهند.

کد خبر 638004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha