سفیر اوکراین در کشورمان گفت: مطمئن هستم که تحویل زرادخانه‌ هسته‌ای اوکراین یک اشتباه سیاسی بود و نباید این اشتباه را می‌کردیم.

سفیر اوکراین

به گزارس همشهری آنلاین، سفیر اوکراین در تهران در گفت‌وگو با مهر به تشریح شرایط و مواضع کشورش در پی تهاجم روسیه پرداخت. وی در این گفتگو که به درخواست سفارت اوکراین انجام شد، در حالی روسیه را به نقض تفاهمات امنیتی بوداپست متهم کرد که تمایلی برای اشاره به نقش کشورهای غربی در نقض تفاهم نامه‌های امنیتی برای عدم گسترش ناتو به شرق نداشت.

«سرگئی بوردیلیاک» ضمن تشریح آخرین جزئیات از وضعیت درگیری‌های اوکراین، گفت: همانطور که شما اطلاع دارید «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، فرمان جنگ علیه اوکراین را اعلام کرد و حمله مسلحانه روسیه به اوکراین شروع شده است.

لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین 

وی افزود: این حمله در سراسر سرزمین ما از شرق به غرب و از شمال به جنوب اوکراین انجام شده و پایگاه‌های نظامی و فرودگاه شهرهای مختلف اوکراین توسط موشک‌های روسیه مورد هدف قرار گرفته است.

سفیر اوکراین در کشورمان تصریح کرد: این حمله از طرف مرز شرقی و شمالی روسیه و همچنین از طرف کشور بلاروس شروع شده است.

بوردیلیاک افزود: اطلاعات جنگی در حال تغییر است، اما تا به حال ما اطلاع داریم که حدود هفت یا هشت هواپیما و تعدادی از بالگردهای روسیه را ساقط کرده‌ایم و ۵ تانک این کشور نابود شده است.

توصیه به ایرانی‌های مقیم در اوکراین

وی در پاسخ به نگرانی خانواده‌های ایرانی که فرزندان‌شان در اوکراین در حال تحصیل هستند نیز گفت: دانشجویان ایرانی باید در خوابگاه باشند و محل اقامت خودشان را ترک نکنند و همچنان با سفارت ایران در کیف در ارتباط باشند.

سفیر اوکراین در تهران در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌تر اوکراین، یکی از کشورهای قدرتمند هسته‌ای بود اما الان پس از تحویل تسلیحات هسته‌ای، قدرت بازدارندگی ندارد، گفت: من مطمئن هستم که تحویل زرادخانه‌ هسته‌ای اوکراین یک اشتباه سیاسی بود و نباید این اشتباه را می‌کردیم.

بوردیلیاک اظهار داشت: اوکراین در برابر تحویل این زرادخانه هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی را گرفت و طی سال‌های اخیر و بعد از امضای موافقتنامه «بوداپست اوکراین» به انجام تعهدات خود پایبند بوده است، اما روسیه به این تعهدات احترام نگذاشت و پایبند نبود.

وی تصریح کرد: تضمین‌های امنیتی در مقابل تحویل تسلیحات هسته‌ای، در تفاهم‌نامه‌ی «بوداپست» بود که به امضای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین رسید و پنج کشور این تفاهمنامه را امضا و تضمین‌های امنیتی را به اوکراین ارائه کرده‌اند.

سفیر اوکراین در تهران افزود: تنها کشوری که این تعهدات را نقض کرد و تضمین‌های امنیتی خود را برای اوکراین انجام نداد، روسیه است.

با موضع «امیرعبداللهیان» درباره بحران اوکراین موافقم

بوردیلیاک در واکنش به توئیت امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که گفته بود «بحران ⁧اوکراین⁩ ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد، ما توسل به جنگ را راه حل نمی‌دانیم و برقراری آتش بس و تمرکز بر راه حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است»، تصریح کرد: جنگ هرگز راه‌حل درستی برای هیچ مشکلی نخواهد بود. من با آقای امیرعبداللهیان موافقم.

کد خبر 659725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    63 19
    سفیر اکراین از حمایت ایران از روسیه دفاع کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • محمد مهدی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      33 21
      از موضع درست ایران یعنی جنگ نکنید فقط یک احمق میتونه تو شرایطی که کشورش همه جور مشکلات رو داره بره یه مشکل جدید بهش اضافه کنه... پس بهتره شبیه اپوزیسیون وجوگیرانه صحبت نکنی
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      17 7
      این ملت به اندازه یک فحش و ناسزا هم کنار حاده نایستاد و پا به فرار گذاشته ، علی رغم هشدارها و تهدیدهای چند ماهه پوتین نه آمادگی و برنامه ای برای دفاع داشته و نه حتی یک تصمیم عاقلانه برای کنار کشیدن خود از معرکه میان روس و آمریکا ؟!!!!!انگار اوکراینی ها منتظر بودند ابهت نداشته رئیس جمهور مشنگ آمریکا ، پوتین رو وادار به سکوت کند !
    • منا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      9 1
      از تجربه اش گفت گفت که ما راه برجام را رفتیم نتیجه اش شد این شما نرید
  • ناشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    17 27
    تهاجم نظامی روسیه به اکراین به زعم داشتن بزرگترین زرادخانه سلاح های اتمی نشانه آشکار ضعف و استیصال در برابر منطق غرب است. روسیه بخشی از نظم نظام کنونی بین اللملی و چالش های آن است و صرفا بدنبال منافع مطلقه حکومتی خود همانند غرب در این آشفته بازار نظم در حال منسوخ نظام بین اللملی است.
    • علی IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      37 28
      عملکرد روسیه کاملا درست بود اگرچه در ظاهر نشانه ضعف هست ولی حقیقتا این گونه نیست چون غربی ها همونطور که توافقات خودشون رو با ایران نقض کردن با روسیه هم توافق مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق رو نقض کردن و اگر سلاح های ناتو در اکراین مستقر بشه تهدید امنیتی بزرگی برای روسیه خواهد بود
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      34 32
      موضوع درست ایران ؟ ایران و صدا سیما داره نقل و نبات پخش میکنه موضع درست اینه بگه روسیته تجاوز گره و محکوم کنه
    • منا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      7 3
      به نظرمن این کاریه که اگه امریکا زیر باره برجام نرفت ایران هم باید انجام بده قوانین که به نفع ما نباشه اصلا میخوام نباشه
  • یک ایرانی CA ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    68 29
    نتیجه اعتماد به روسیه و امریکا و انگلیس و چین نابودیست...که متاسفانه ایران به چین و روسیه اعتماد کرده... از ان طرف امریکا فشار ها را بر ایران زیاد می کند و روسیه و چین در حال چپاول ایران هستند و انگلیس عروسک گردان اصلی این ماجرا ها....‌ در اوکراین روسیه فشار اورده و امریکا و انگلیس در حال چپاول هستند
    • محمد IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      26 11
      آمریکا و انگلیس همونین که بحرین رو از ایران جدا کردن و الان پشت هم پیمانشان رو خالی کردن (اوکراین)
    • منا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 0
      جهان به این توازن احتیاج داره شرق وغرب باید هم دیگه را خنثی کنند اگه یکی شون از بین بره دیگه کنترل دیگری محاله
    • anti-war IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      2 1
      اشتباه نکنید ایران به هیچ کدوم اعتماد نکرده.یه سری تعامل اقتصادی انجام میدیم که برحسب ضرورتیه که تحریم های غرب ایجاد کرده واسمون.
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    76 37
    قابل توجه آنهایی که میگویند ما موشک نمیخواهیم ،تان هسته ای نمخواهیم ،دفاع یعنی چه،حالا نگاه کنن به نردم اوکراین و درس عبرت بگیرند.درود بر سهدای گرانقدر ،درود خدا لر رهبری بینظیر ،درود خدا بر مدافعان حرم و وطن و سلامت،درود خدا لر این مردم قیور و صبور و مقاوم ،ننگ بر حکومت سلطه آمریکا و حامیانشون .
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      10 6
      در هر صورت ضربه میخوریم از کشورهای دیگه اسامی تغییر میکنه روسیه میشه امریکا چین میشه ژاپن اونها هم یجور دیگه از راه دیگه فشار میارن ما مردمون مشکل دارن همه یجور دنبال سو استفاده از دیگری هستن
    • ی هموطن IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      6 2
      داداش خوبم نمیگیم نمی خواهیم ،اینقدر نمیخاهیم کشوری ک روستاهای ۳ استانش هنوز سرویس بهداشتی یعنی توالت نداره ؛آب نداره ؛برق نداره باید اول ب این چیزها رسیدگی کنه
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    54 15
    زمان جنگ ایران و عراق هر بار ایرانی ها به پیروزی نزدیک می شدن قدرت های شرق و غرب ایران را تهدید به حمله اتمی و بمباران گسترده شیمیایی تهران و شهرهای بزرگ می کردن این جا بود که ایران خسارات جانی و مالی سنگینی را به جان می خرید اکنون هم با هدف خلع سلاح ایران و پدیده نفوذ و فساد اقتصادی و تضعیف ایران روی احمق ها و خائنین حساب باز کرده تا با حیله و نیرنگ دوباره ایران را حیات خلوتی برای اهداف خود کنند و این جاست که هر کشوری باید از کیان و حیثیت خود دفاع کرده ساده انگار نباشد بعد تضمین ها باز هم معلوم نیست آینده چطور پیش برود کشور بی سلاح یک اسیر جنگی بدبخت و یک شکست خورده و مستعمره است و ارزش خود را از دست می دهد!
    • منا IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      4 0
      بله یک کشور فقط روقدرت خودش میتونه حساب کنه نه حالا بلکه درتمام طول تاریخ اینطور بوده
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    36 37
    بزرگترین اشتباه اوکراین ورئیس جمهور خائن یهودی اوکراین این بود که مزدور وحمال اسرائیل شد که فتنه ای در اوکراین درست کند که رابطه امریکا وروسیه را بر سر توافق برجام برهم بزند وبرجام فرو بپاشد.اوکراین با هم دستی با اسرائیل به ایران خیانت کرد وحالا دارد تاوان خیانتش را می دهد.وباید زیر مشت ولگد روسیه له شود وامریکا وناتو هم به دادش نخواهند رسیدچون می دانند اوکراین مزدور اسرائیل است برای برهم زدن برجام.تنها فریاد رس اوکراین خود اسرائیل است. که او هم از ترس امریکا واروپا جرات کمک به اوکراین را ندارد. اوکراین با همدستی اسرائیل متهم به ایجاد نا امنی در اروپا واشغال اروپاست اسرائیل با مزدوران منطقه ای اش نظیر اوکراین وترکیه وآذربایجان قصد ایجاد ناامنی در اروپا وبه دنبال ان اشغال اروپا و انتقام هولوکاست از اروپائیان ومسیحیان وکشورگشایی دارد.سناریو پلید شما را امریکا واروپا خوانده اند ودستتان رو شده.
    • ایرانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      14 0
      من فکر میکنم روسیه عمدا توافق رو انجام نداد و کش دارش کرد چون اگه توافق انجام الان نفت و گاز ایران بود که به جای اون وارد بازار میشد پس به نفع روسیه بود که این توافق صورت نگیره و روسیه به جز خودش کس دیگه ای براش مهم نیست
  • رضا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    24 30
    حجمه راه میندازن که انرژی هسته ایی میخواییم چیکار حالا درصدی رو متوجه میشیم
    • ۰ IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      30 6
      فکر کنم منظورت بمب هسته ای هست نه انرژی هسته ای..؟؟!!
  • م IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    40 21
    همین طوری که رهبری فرمودند کسانی که امنیت خودرا به دیگران واگذار می کنند به زودی سیلی ان را خواهند خورد در افغانستان و اوکراین دیدم خدا قوت به سردار حاجی زاده ونیروهای مسلح
  • آذربایجان GB ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    51 31
    بنظر من آمریکا کشوری منطقی تر و عادلتر از روسیه است. روس ها خیلی مستکبر و اشغالگر هستند و اصلا قابل اعتماد نیستند
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      13 11
      منطق آمریکا؟ از دور تماشا کردن. جرات حتی شلیک یک فشنگ هم به طرف روسیه را نداشتن با اون ادعای دروغین پیشرفته بودن و غیره... وقتی رئیس جمهور یه مملکت دلقک و اسباب بازی انگلیس و آمریکا باشه نتیجش همین میشه. دیگه شرفی برای اوکراین نموند..
    • Shahrokh IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      12 22
      متاسفانه شما گول رسانه ها وشبکه های ماهواره ایی را خوردید. اتفاقا آمریکا به مراتب کثیف تر و ظالم تر از روسیه ایی میباشد که مورد زیاده خواهی آمریکا و اعوان و انصارش یعنی ناتو قرار گرفت اگر ۵۰ سال گذشته را یکبار مرور کنی خواهی فهمید آمریکا به بیش از چهل نقطه جهان جنگ تحمیل کرده و دخالت نظامی کرده ولی روسیه شاید یک یا دو جنگ کرده بیخود نبود حضرت امام ره فرمودن آمریکا شیطان اکبر است
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    14 4
    جنگ راه حل خوبی نیست مخصوصاً در حالت بیماری ویروسی کرونا که هر لحظه ممکن عده زیادی از دو طرف که در حال جنگند به کرونا مبتلی شوند. ولادیمیر اگر فامیلش کلاه بود بهتر بود!!. زیرا زیر کلاه مغز و فکر است.
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    6 27
    سلام بنظر من پوتین تصمیم درستی گرفته و یک ریس جمهور باید شجاع باشد ...کشوری که ضعیف هست چرا با یک کشور قدرتمند .در می افته .
  • ناشناس CA ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    19 4
    خبر جعلی
  • فائزه IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    24 2
    اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.
  • سیدآرمان IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 5
    سلام ازاین نظر که روسیه دارتکلیف شوبا غرب مشخص مکنه جای تردید نیست امابهترین عکس عمل همین که مانگران مردم اکراین باشیم وهمین که به غرب بگیم زمان زورگویی شمابه پایان رسیده
  • خودم IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    5 15
    اون زرادخونه و کلاهکها اصلا مال اوکراین نبود که ادعاشو بکنه . مال شوروی بود ، روسها ساخته بودند و در همه جمهوریها مقداریش رو مستقر کرده بودند که موقع فروپاشی همشون رو به داخل جمهوری روسیه برگردوندند منتهی اوکرائین چون بزرگترین جمهوری بعد از روسیه بود خیال کرد زورش میرسه برای خودش سلاح هسته ای نگهداره . اگر عرضه داشت بعد از فروپاشی شوروی برای خودش کلاهک میساخت
  • ناشناس IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    31 6
    تجاوزروسیه به اکراین هیچگونه توجیهی بغیرازاشغالگری نداره
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    24 4
    اوکراین و ایران این دو مورد معامله روسیه و آمریکا بودند، روس ها خیلی و بی ریشه و کثیفند از آمریکایی ها بدتر ، ریشه همه این مشکلات یهودیان هستند هر موقع یک کشور روابط خیلی دوستانه ای با اسرائیل بر قرار کرد محکوم به نابودی وقتی ریس جمهور دلقک اوکراین موقع سفر نخست وزیر اسرائیل به اوکراین او را میپرستید و میگفت راه که اسرائیل رفته راه موفقت هست و ما باید از اسرائیل درس بگیریم ، حال بخوردن نوش جانشان، هر گوشهای از جهان و پشت تمام اتفاقات تلخ تاریخ یهودیان و صهیونیسم ها هستند ، این موضوع را تاریخ ثابت کرده ،
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    8 4
    ای کاش جنگ هرچه زودتر تمام میشد واقعا به خاطر برادران وخواهران اکراینی قلبمون به درد امد.ای کاش مسولین ما از تجاوز روسیه به خاک اکراین حمایت نمیکردن چون این کارها در حافظه تاریخ وملتها ثبت میشود. مگر اکراین چه بدی به ما کرده؟
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 1
    اوکراین و ایران این دو مورد معامله روسیه و آمریکا بودند، روس ها خیلی و بی ریشه و کثیفند از آمریکایی ها بدتر ، ریشه همه این مشکلات یهودیان هستند هر موقع یک کشور روابط خیلی دوستانه ای با اسرائیل بر قرار کرد محکوم به نابودی وقتی ریس جمهور دلقک اوکراین موقع سفر نخست وزیر اسرائیل به اوکراین او را میپرستید و میگفت راه که اسرائیل رفته راه موفقت هست و ما باید از اسرائیل درس بگیریم ، حال بخوردن نوش جانشان، هر گوشهای از جهان و پشت تمام اتفاقات تلخ تاریخ یهودیان و صهیونیسم ها هستند ، این موضوع را تاریخ ثابت کرده ،