با رونق گرفتن ساخت‌وساز در دهه چهل، تهران دچار تغییر و پوست‌اندازی جدی و دامنه ساخت‌وسازها به محدوده شمیران نیز کشیده شد. در همان سال‌ها بود که اتفاق عجیبی افتاد و باعث حیرت خیلی‌ها شد. ماجرای گودبرداری زمین برای ساخت خانه و پیدا شدن تعداد قابل توجهی اشیای عتیقه و تاریخی در زیرزمین آن موضوعی بود که روزنامه‌های آن دوران را مدتها به خود مشغول کرد.

بوستان قیطریه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: در آن سال که اشیای عتیقه و تاریخی در محدوده شمیران از دل زمین بیرون آمد، نگاه همه به این سو جلب شد تا اینکه برای پایان دادن به حرف و حدیث‌هایی که مدام مطرح می‌شد، گروهی از باستان‌شناس‌های خبره آن دوران به سرپرستی مرحوم استاد «سیف‌الله‌کامبخش فرد»، باستان‌شناس مطرح کشور، مسئولیت کاوش و تحقیقات مفصل در زمینه کشف اشیای تاریخی در محدوده شمیران شدند و پس از مدتی نتایج جالبی را مطرح کردند که مثل بمب خبری در تهران آن روزها صدا کرد.

این گروه باستان‌شناس در پی کاوش‌ها و حفاری‌هایی که در محدوده قیطریه تهران داشتند، حدود ۳۵۰ گور باستانی حوالی بوستان قیطریه کنونی کشف کردند که یک وجه اشتراک بینشان، اشیا، ظروف، وسایل شخصی و حتی زیورآلات باارزشی بود که همراه با مردگان در گورهایشان دفن شده بود.

راز ۳۵۰ گور باستانی حوالی بوستان قیطریه |  زندگی لاکچری بعد از مرگ در شمال تهران!

شرح عکس: آثار کشف شده در محدوده قیطریه که در موزه نگهداری می شود

اما این ماجرا به همین‌جا ختم پیدا نمی‌کند، کاوشگران و باستان‌شناس‌ها با مطالعات و تحقیقات فراوان به این نتیجه می‌رسند که این گورها و آثار باستانی کشف شده متعلق به مردمانی بوده که حدود ۳ هزار و ۲۰۰ سال قبل در این قسمت از شهر زندگی می‌کردند. این یافته‌ها نشان می‌داد که این مردمان به دوران زندگی جسمانی بعد از مرگ باور داشتند و به همین دلیل بوده که در زمان مرگشان با خود اشیا، وسایل شخصی مثل بشقاب و لیوان، طلا و جواهر، زیورآلات مختلف و حتی سلاح‌های رایج آن زمان را داخل گور می‌بردند تا به اصطلاح کمبودی در آن دنیا نداشته باشند.

راز ۳۵۰ گور باستانی حوالی بوستان قیطریه |  زندگی لاکچری بعد از مرگ در شمال تهران!

کد خبر 681368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آقایی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    3 0
    نمی دونستم که تو تهران چنین اتفاق هایی افتاده و ما بی خبریم
  • صادق IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    چه جالب
  • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    اگه اون موقع عتیقه توی این محله پیدا شده پس هنوزم داره محله قیطریه
  • سامان تقوایی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    2 0
    چه قدر تهران تاریخچه داره