گروه شهری: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی خودروهای پایتخت با آلودگی30میلیون خودروی سواری برابری می‌کند، گفت: در صورت تزریق بودجه خرید بنزین در بخش مترو این شبکه ظرفیت جابجایی حدود 5/1 میلیون مسافر را به صورت روزانه خواهد داشت.

به گزارش سما، سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه ساماندهی‌نشدن سیستم حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران معضل مهمی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود، تصریح کرد: در صورت توسعه سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت شامل تقویت شبکه مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌توان ظرفیت جابجایی شهروندان در سفرهای درون شهری را تا حدود 10درصد بدون افزودن بر میزان آلایندگی و حجم ترافیک افزایش داد.

وی با بیان اینکه سهم حضور خودروهای تک سرنشین در معابر پایتخت 36 درصد است که این وضعیت در ساعات اوج ترافیک به 57 درصد نیز می‌رسد ، تصریح کرد : نمی‌توانیم از شهروندان توقع داشته باشیم خودرو شخصی نخرند چرا که داشتن خودرو یک حق است اما استفاده از معابر یک امتیاز محسوب می‌شود و این امتیازی است که فقط باید در چارچوب قانون از آن استفاده کرد، البته با این شرط که کمترین مشکل برای سایرشهروندان ساکن در یک شهر ایجاد شود .  

 2 درصد خودروهای پایتخت تاکسی هستند

از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: کمتر از 2 درصد خودروهای پایتخت را تاکسی‌ها تشکیل داده‌اند.

حسین تیموری کرمانی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: خودروهای شخصی در روزهای بارانی با مسدودکردن مسیر حرکت تاکسی‌ها و  اتوبوس‌ها ، مشکلات را دوچندان کرده و در نتیجه سرویس رسانی به مسافران در روزهای بارانی به کندی و با مشکل انجام می‌شود .

وی با اشاره به مشکلات جابجایی مسافران توسط ناوگان تاکسیرانی شهر تهران در روزهای بارانی افزود : در روزهای بارانی افزایش تمایل شهروندان به استفاده از خودروی شخصی و ترافیک سنگین ناشی از تراکم خودروها ، موجب کندی حرکت و بسته شدن مسیر حرکت تاکسی‌ها شده  و کار جابجایی مسافران با اختلال مواجه شود .

باران هوا را آلوده‌تر می‌کند

گزارش دیگری حاکی‌است که  افزایش 30 درصدی ترافیک و سوخت ناقص بنزین در روزهای بارانی باعث می‌شود که بارندگی بر خلاف تصور عموم مردم نه تنها باعث کاهش آلودگی نشود بلکه بر میزان آن بیافزاید.

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش بار ترافیک در روزهای بارانی شاید در کاهش آلاینده‌هایی همچون ذرات معلق، ازت و اکسیدهای گوگرد تاثیر داشته باشد اما باران در کاهش منوکسید کربن به عنوان مهمترین آلاینده هوا نه تنها نقش ندارد بلکه در برخی از نقاط شهر حتی با افزایش میزان آلودگی هوا هم مواجه می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص علت این مساله می‌گوید: منوکسید کربن بر خلاف سایر آلاینده‌ها قابلیت حل شدن در آب را ندارد و تنها زمانی
 می توان نسبت به کاهش این آلاینده سرطان‌زا امیدوار بود که بارش باران همراه با وزش باد همراه باشد در غیر این صورت باران به تنهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران مشکل‌گشا نیست.

کد خبر 6913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز