شلیک مرگبار به یک جوان سیاهپوست در ایستگاه متروی اوکلند در سانفرانسیسکوی آمریکا، باعث شد صدها سیاهپوست معترض به خیابان‌ها بریزند.

جوان سیاهپوست در حالی هدف گلوله افسر پلیس قرار گرفت که به حالت تسلیم روی زمین دراز کشیده بود و هیچ سلاحی نیز نداشت.

نخستین ساعات بامداد چهارشنبه گذشته، ماموران پلیس اوکلند در سانفرانسیسکوی آمریکا گزارشی از یک نزاع در متروی این شهر دریافت کردند. گزارش اولیه حاکی از آن بود که چند جوان سیاهپوست با یکدیگر در داخل مترو  درگیر شده‌اند.

با این گزارش، ماموران به سرعت خود را به نخستین ایستگاهی که در مسیر حرکت مترو بود رساندند و مردان جوانی را که در نزاع دخالت داشتند از مترو پیاده کردند و از آنها خواستند تا روی زمین دراز بکشند و دست‌هایشان را روی زمین قرار دهند؛

اما در حالی که همه مردان جوان به دستور ماموران عمل کرده بودند، ناگهان صدای شلیک گلوله‌ای در متروی اوکلند پیچید، یکی از متهمان که جوان سیاهپوست 22‌ساله‌ای به‌نام اسکار گرانت بود، هدف گلوله قرار گرفت و در همان لحظات اولیه جان باخت.

 آشوب روی اینترنت

شلیک مرگبار در حالی رخ داده بود که تعدادی از مسافران از هنگام حضور ماموران پلیس در مترو تا زمان وقوع حادثه   با دوربین‌ تلفن همراه خود این حادثه را فیلمبرداری کرده بودند.

لحظاتی بعد از وقوع این حادثه در حالی که ماموران پلیس تلاش می‌کردند این  ماجرای خونین را یک عملیات پلیسی عادی توصیف کنند که در جریان آن یک متهم جوان هدف گلوله قرار گرفته است، فیلم صحنه شلیک به جوان سیاهپوست روی شبکه‌های اینترنتی قرار گرفت و به سرعت به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌ها تبدیل شد.

صحنه بیانگر آن بود که افسر سفیدپوست در حالی که جوان سیاهپوست خود را کاملا تسلیم کرده بود اقدام به شلیک کرده است و این موضوع باعث شد تا صدها نفر از مردم سیاهپوست اوکلند که احساس می‌کردند اسکار قربانی نژادپرستی افسر پلیس شده است به خیابان‌ها بریزند و با آتش زدن خودروها و شکستن شیشه مغازه‌ها اعتراض خود را نشان دهند.

تا غروب چهارشنبه ده‌ها خودرو به آتش کشیده شد و مغازه‌های زیادی نیز غارت شد و سرانجام ماموران پلیس وارد صحنه شدند و با دستگیری بیش از 100 نفر از معترضان خشمگین به این آشوب خیابانی پایان دادند.

همزمان با حضور ماموران ضربت پلیس اوکلند، شهردار این شهر نیز از مردم خواست تا زمان روشن شدن حقیقت ماجرا، آرامش خود را حفظ کنند. وی قول داد که تحقیقات درباره این حادثه درنهایت بی‌طرفی و دقت صورت گیرد.

شهردار اوکلند افزود: افسر پلیسی که اقدام به شلیک کرده است اکنون در بازداشت به سر می‌برد و تا روشن شدن ماجرا تحقیقات ادامه می‌یابد.

پلیسی که دستپاچه شد

اگرچه بسیاری از تظاهرکنندگان معتقد بودند که افسر پلیس به خاطر آنکه اسکار گرانت یک جوان سیاهپوست بوده است به سمت وی شلیک کرده است، اما مقامات پلیس اوکلند معتقدند که ممکن است این مامور پلیس به اشتباه اسلحه کلت کمری خود را به جای اسلحه شوک‌دهنده که برای دستگیری متهمان خطرناک از آن استفاده می‌شود و تنها شوک الکتریکی به متهم وارد می‌کند استفاده کرده است.

در سال 2006 نیز یک افسر پلیس واشنگتن در حادثه‌ای مشابه وقتی قصد داشت از اسلحه شوک‌دهنده خود برای دستگیری یک مرد استفاده کند، به اشتباه اسلحه کمری خود را به کار برد و باعث شد این مرد به ضرب گلوله به‌شدت مجروح شود.

در آن حادثه نیز فیلم این شلیک که با دوربین تلفن همراه گرفته شده بود روی شبکه‌های اینترنتی قرار گرفت که 500 هزار نفر آن را روی شبکه اینترنت مشاهده کردند.

کد خبر 72512

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز