در پی تعاملات اخیر بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده مربوط به یکی از مکان‌های ادعایی آژانس - آباده - بسته شد و ادعای کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد نیز در پی توضیحات ارائه شده از سوی ایران حل شده است.

گروسی در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، با بهبود تعاملات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات انجام شده در ماه‌های اخیر بعد از سفر اسفند سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، پرونده مربوط به یکی از مکان‌های ادعایی آژانس - آباده - حل و فصل شده و بر این اساس سؤالات آژانس در مورد یکی از سه مکان ادعایی مطرح شده پایان می‌یابد.

از سوی دیگر ادعای مطرح شده در خصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد نیز در پی توضیحات ارائه شده از سوی ایران حل شده است.

 در پی بیانیه اسفند سال گذشته بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی، تعدادی از دوربین‌های برجامی در یکی از مراکز هسته‌ای نصب شده است. البته این دوربین‌ها به صورت آفلاین بوده و اطلاعاتی به آژانس منتقل نمی‌شود.

در آستانه نشست پیش روی شورای حکام احتمالا بزودی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر خواهد شد. پیش بینی می‌شود این موارد در گزارش مذکور به صورت مکتوب درج شود.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای چهارمین بار در دولت سیزدهم و یک سال بعد از آخرین سفرش به تهران، روز جمعه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ و در پاسخ به دعوت محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و به منظور انجام سفری دو روزه به تهران آمد. مدیرکل آژانس شنبه ۱۳ اسفند ماه در نشست خبری با محمد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره سه مکان ادعایی قرار است به نتیجه برسیم؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند. الان به خودمان زنگ تفریح دادیم که با شما صحبت کنیم و بعد سراغ کارمان برویم.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست خبری درباره سه مکان ادعایی بیان کرد: درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. بخش‌هایی از آن در رفت و آمدهای ماسیمو آپارو و کمالوندی معاونان آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان شده و درباره بخشی از ترتیبات امروز گفت‌وگو کردیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل و فصل پیش می‌بریم. وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: درباره سه مکان ادعایی، الگویی را در سفرم به وین در سال گذشته با گروسی توافق کرده بودیم همان را دنبال می‌کنیم. بخش‌هایی از آن در رفت و آمدهای ماسیمو آپارو و کمالوندی معاونان آژانس و سازمان انرژی اتمی بیان شده و درباره بخشی از ترتیبات امروز گفت‌وگو کردیم. اینها ادامه دارد و در قالب یک الگوی تعاملی آن را به سمت حل و فصل پیش می‌بریم.

پس از آنکه گروسی به وین رسید نیز بیانیه مشترک ایران و آژانس منتشر شد. در این بیانیه سازمان انرژی اتمی و آژانس در خصوص موارد زیر توافق کردند:

تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت. 

در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرد.

ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که بزودی در تهران برگزار می‌شود، بین دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت. 

کد خبر 764015
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    9 2
    جاااااااانم 💃💃💃 پس خبرهای خوش تو راهه
  • راد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    38 22
    قابل توجه دشمنان ایران و ایرانی.حالا ببینید ازمایش یک موشک اون هم نه اتمی،چه کارها ک نمیکنه.چون میدونن بمب اتمی امادس.واسه هر کی بخاد قلدری کنه.ببینید ایران در عرض سه چار سال از چه قدرتی رونمایی میکنه.اونایی ک میخان بخندن،بخندن.ایران ثابت کرده مرده عمله و قدرتمندترین کشور منطقه است و تمام نواقص رو در عرض چند سال اینده مثل بمب اتم حل خواهد کرد.نوبت ماست.امریکایی ک تا چند وقت پیش از تهدید نظامی حرف میزد حالا داره پیشنهاد مذاکره میده.خیلی چیزا عوض شده.بزودی همه میفهمن ک ایران تو سری خور دیگه مرد.درود،درود،درود.زنده باد ایران.زنده باد امپراطوری پارس
    • US ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      11 2
      چی میگی عمو....این حرفها مگه نون و آب میشه! شوروی هم اتمی بود ولی تجزیه شد
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      3 3
      تو ازامریکا داری نظرمیدی که عامو ازاین خبرهانیست .معلوم نیست توکی هستی .دوست یا دشمن
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    10 4
    ایران کارش رو انجام میده ،شما حالا هی پرونده بسازید و دغل کاری و جاسوسی و ملت ایران رو سرکار بزاید..فکر کردید تو عراق و لیبی جواب گرفتید ایرانم همانطور هست.ما انرژی هستی ،و برق میخاییم و درست کردیم و میکنیم..بمب هم اگر بخواهیم درست کنیم بازم ربطی نداره چون اول اونی ک داره رو برید درست کنید
  • هادی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 4
    خب خداروشکر از انرژی اتمی جهانی تقاضا داریم سری به زرادخانه ی هسته ای اسراییل هم بزنید واز این دوربینها نصب کنید
  • هادی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    2 9
    ایران نیازی به بمب اتم ندارد اونقدری توی موشکی پهپادی پیشرفت کردن که از هزارتا بمب اتم برای دشمن بدتر وویران کننده تره رهبرمون گفتن ما دنبال بمب اتم نیستیم ونخواهیم بود چون باعث کشته شدن انسانهای بیگناه میشود برای همین موشکهامون رو نقطه زن کرده ایم که به مردم عادی اسیب نبیند
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 5
    غلط میکنید به ایران اتهام میزنید.ترسو بزدل.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 6
    هر قلدری که جلوی ج ا وایساده اخر کم اورده.شکست میخوره.جانم ایران مقتدر
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    3 2
    بهتره دولت اگر اجازه داشت بفکر اقتصاد و اشتغال باشه جمعیت داره کم میشه سیر سعودی فقر و بیکاری و تورم و کم آبی و فرسودگی زیرساخت‌ها با قدرت نظامی صرف قابل جبران نیست