پروبیوتیک ها باکتری‌های دوست و میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که به هضم سالم مواد غذایی کمک می‌کنند و فواید زیاد دیگری برای سلامت کلی ما دارند که می‌توانند از طریق غذاهای تخمیر شده یا مکمل‌ها مصرف شوند

دکتر بابک حیدری اقدم، متخصص قلب و عروق

 همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: مطالعات نشان می‌دهد تعادل یا عدم تعادل باکتری‌ها در سیستم گوارش ما با سلامت کلی و بروز بیماری در ارتباط است. پروبیوتیک ها تعادل سالم باکتری‌های روده را تقویت می‌کنند و همچنین با طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی مرتبط هستند. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که برای بیشتر مردم بی خطر هستند.

باکتری‌های خوب

دکتر بابک حیدری اقدم، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی در مورد پروبیوتیک ها و نقش آنها در بیماری‌های قلبی عروقی می‌گوید: «پروبیوتیک ها در واقع میکروب‌هایی هستند که بعد از مصرف فوائد خاصی بر بدن مخصوصاً برخی ارگان‌ها دارند. این مواد به عنوان friendly bacteria یا باکتری‌های خوب خوانده می‌شوند.

 مفهوم پروبیوتیک از قرن بیستم با فرضیه برنده جایزه نوبل الی متلینکف Eli Methni koff دانشمند روسی ایجاد شد. این باکتری‌ها تولید کننده اسید لاکتیک هستند که از ماست، شیر و محصولات تخمیری تأمین می‌شوند.»

نقش باکتری‌های روده در کاهش وزن

به گفته دکتر حیدری اقدم، این باکتری‌ها معمولاً لاکتوباسیل ها  (باکتری‌های تخمیرکننده ) یا بیفیدو باکتری (تولیدکننده اسید لاکتیک ) هستند.

توجه داشته باشیم روده هر فرد حاوی حدود تریلیون ها میکروب است که عمده آنها هم باکتری هستند که به روش‌های مختلف بر بدن تأثیر می‌گذارند. مثلاً باکتری‌ها مشخص می‌کنند چه میزان انرژی از غذای ما تأمین شود. بنابراین نقش مهمی در میزان وزن ما دارند و همچنین سبب کاهش وزن و جلوگیری از چاقی می‌شوند. 

ارتباط مصرف پروبیوتیک ها با بیماری‌های قلبی عروقی مصرف منظم پروبیوتیک ها می‌توانند سبب کاهش وزن، استرس، اضطراب و جلوگیری از چاقی شود

تأثیر باکتری‌های روده بر سلامت قلب و مغز و کاهش کلسترول

 دکتر حیدری اقدم می‌گوید باکتری‌های روده بر سلامت قلب، مغز، میزان کلسترول، خون قند خون و فشار خون هم تأثیر مستقیم دارند. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد لاکتوباسیل ها، میزان کلسترول توتال، چربی خون مضر و LDL را کاهش می‌دهند. 

پروبیوتیک ها با اتصال به کلسترول و جلوگیری از جذب آن، تولید اسیدهای صفراوی، افزایش متابولیسم چربی و همچنین مصرف کلسترول توسط خود باکتری‌ها سبب کاهش کلسترول خون می‌شوند.

کاهش فشار خون و بهبود فعالیت قلبی

مطالعات نشان داده‌اند مصرف چند باکتری پروبیوتیک حداقل بیش از ۸ هفته و با مقادیر بالا در بیماران فشار خونی سبب کاهش میزان فشار خون این افراد شده است.

همچنین مطالعات در افراد مبتلا به نارسایی قلبی نشان داده مصرف پروبیوتیک ها چه به صورت کپسول و چه به همراه فرآورده‌های غذایی مانند ماست و لبنیات سبب بهبود فعالیت قلبی شده است.

ارتباط مصرف پروبیوتیک ها با بیماری‌های قلبی عروقی مصرف منظم پروبیوتیک ها می‌توانند سبب کاهش وزن، استرس، اضطراب و جلوگیری از چاقی شود

کاهش ابتلا به انسداد عروق

به گفته این متخصص قلب، پروبیوتیک ها با اثری که بر کاهش التهاب عروقی، فاکتورهای التهابی و التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو Oxidative stres ) عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن (دارند در طولانی مدت می‌توانند سبب کاهش پیشرفت پروسه آترواسکروز (ضخیم شدن لایه رسوبات در رگ) و انسداد عروقی شوند.

ضمن آنکه سبب افزایش سلول‌های ایمنی T از نوع تنظیم کننده و همچنین مانع گسترش و تولید فاکتورهای التهابی خواهند شد.

رابطه میزان باکتری‌های روده و فاکتورهای التهابی در افراد دیابتی

مطالعات متعدد نشان داده‌اند رابطه معنا داری بین میزان باکتری‌های موجود در روده و میزان فاکتورهای التهابی و HBAC۱تست  میزان قند خون و  تحمل گلوکز خوراکی ) در افراد دیابتی وجود دارد.

توجه به استفاده بی رویه و بی منطق از آنتی بیوتیک ها

دکتر حیدری اقدم می‌گوید بررسی‌ها حاکی از آن است این باکتری‌ها جذب ویتامین D را افزایش می‌دهند و ممکن است با تأثیر بر میزان بعضی فاکتورها، استرس و اضطراب را هم کاهش دهند که همه اینها در کاهش بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر خواهد بود.

با توجه به اثرات مفید برای این باکتری‌ها استفاده بی رویه و بی منطق از آنتی بیوتیک ها که سبب کاهش این باکتری‌ها می‌شود توصیه نمی‌شود و نباید بدون دلیل از آنتی بیوتیک استفاده کرد.

کد خبر 766648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha