پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

پنالتی هشتم معمولا خراب می‌شود و تقریبا تنها نیمی از پنالتی‌های هشتم در یورو به گل تبدیل شده است.

دیوگو کاستا

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از آنکه دیوگو کاستا مقابل اسلوونی ۳پنالتی را برای پرتغال مهار کرد، ممکن است او باز هم در این دوره از یورو فرصتی برای مهار پنالتی‌ها داشته باشد؛ چراکه در مراحل حذفی دوره قبلی یورو، بازی‌های زیادی به پنالتی کشید؛ ازجمله بازی فینال بین انگلیس و ایتالیا که یکی از ۲فینال ادوار مسابقات بود که قهرمان آن در ضربات پنالتی مشخص شد.

در تاریخ مسابقات جام‌ملت‌های اروپا یا یورو ۲۳مسابقه به ضربات پنالتی رفته و نخستین‌بار فینال سال۱۹۷۶ این اتفاق رخ داد. آن دوره در بلگراد پس از تساوی ۲-۲، چکسلواکی با نتیجه ۵-۳ آلمان‌غربی را در ضربات پنالتی شکست داد و پاننکا از چکسلواکی در آن مسابقه ضربه پنالتی چیپ را ابداع کرد.

چک (و چکسلواکی) در بازی‌هایی که به ضربات پنالتی کشیده شد، پیروز بود؛ فینال‌۱۹۷۶ مقابل آلمان، رده‌بندی‌۱۹۸۰ مقابل ایتالیا (۹-۸) و نیمه‌نهایی‌۱۹۹۶ مقابل فرانسه. چکی‌ها همه ۲۰پنالتی خود در یورو را گل کرده‌اند. تنها کشور دیگری که ۱۰۰درصد موفقیت در ضربات پنالتی ‌دارد، ترکیه است.

ایتالیا و اسپانیا بهترین عملکرد را در ضربات پنالتی‌ داشته‌اند و هر کدام ۴بار برنده بوده‌اند؛ ایتالیا ۴ از ۷ و اسپانیا ۴ از ۶.

در یورو انگلیس بیش از هر کشور دیگری در ضربات پنالتی شکست خورده است؛ ۴بار از ۵بار. ضربات پنالتی با پیروزی ۴-۲ مقابل اسپانیا در مسابقات‌۱۹۹۶ و در زمین خودی برای آنها شروع شد اما ۴بار بعدی را باختند؛ مقابل آلمان در همان دوره، پرتغال ۲۰۰۴، ایتالیا ۲۰۱۲ و ۲۰۲۰.

هلند ۳بار از ۴باری که در پنالتی‌ها حضور داشته، ‌شکست خورده است.

کرواسی (یک‌چهارم نهایی یورو۲۰۰۸) و سوئد (یک‌چهارم نهایی یورو۲۰۰۴) هر دو در ضربات پنالتی مسابقات قهرمانی اروپا شکست خورده‌اند.

۲بار از ۲۲باری که پنالتی‌ها برنده را تعیین کرده‌اند، ۱۸پنالتی زده شده؛ دیدار رده‌بندی ۱۹۸۰ بین چکسلواکی و ایتالیا و بازی مرحله یک‌چهارم پایانی همان دوره بازی ایتالیا و آلمان.

دیدار پرتغال- اسلوونی کمترین پنالتی را داشت و ۲تیم هر کدام فقط ۳پنالتی زدند.

کریستیانو رونالدو تنها بازیکنی است که در ۳دوره مختلف یورو، در ضربات پنالتی شرکت کرده و گل زده؛ یک‌چهارم نهایی یورو۲۰۰۴مقابل انگلیس، یک‌چهارم نهایی یورو۲۰۱۶مقابل لهستان و یک‌هشتم نهایی یورو۲۰۲۴ مقابل اسلوونی. در ‌همه این بازی‌ها پرتغال برنده بوده.

فابیان شر (سوئیس) و لئوناردو بونوچی (ایتالیا) نیز در ۳دوره مختلف یورو حاضر بوده‌اند که هر کدام ۲پنالتی را گل کرده‌اند و یکی را از دست داده‌اند.

ادوین فاندرسار (هلند)، بوفون (ایتالیا) و یان زومر (سوئیس) همگی در ۳ضربات پنالتی مختلف به‌عنوان دروازه‌بان شرکت کرده‌اند.

ریکاردو پرتغالی تنها دروازه‌بانی است که در یورو موفق به گل‌کردن پنالتی‌اش شده است. او این کار را در مرحله یک‌چهارم نهایی یورو۲۰۰۴ مقابل دیوید جیمز از انگلیس انجام داد.

معمولا پنالتی هشتم خراب می‌شود. تنها ۴۷.۶درصد از پنالتی‌های هشتم در یورو به گل تبدیل شده است؛ ۱۰تا از ۲۱پنالتی.

از ۲۳بار ضربات پنالتی در ادوار یورو، ۱۱بار تیمی برنده شده که پنالتی اول نوبت آنها بوده (۴۸درصد) و ۱۲بار تیمی که پنالتی دوم را زده (۵۲درصد) است.

کد خبر 864519
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha