خوردن بستنی می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. از نظر علمی این مساله اثبات شده هنگامی که بستنی می خورید، بدن شما یک ماده شیمیایی به نام سروتونین تولید می‌کند که به آن «هورمون احساس خوب» هم می‌گویند.

جشنواره بستنی

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: اغلب ما بستنی را تنها یک خوراکی شیرین و خوشمزه می‌دانیم و به نظرمان مضرات آن بر فوایدش می‌چربد. بر این اساس تصور می‌کنیم بستنی چیزی جز یک ماده خوراکی پرکالری و چاق‌کننده نیست. اما در شگفت خواهیم شد اگر بدانید بستنی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. رضا همایونفر، متخصص تغذیه درباره خواص و مضرات بستنی و ویتامین‌ها و مواد مغذی و ضروری چند نکته را مطرح می‌کند.

به گفته همایونفر بستنی یک خوراکی لذیذ محسوب می‌شود، زیرا خامه‌ای، سرد و شیرین است. ترکیب اولیه آن معمولا از شیر است و از این رو ترکیبات آن تا حدودی به شیر شباهت دارد و فواید و خواصی که برای شیر ذکر می‌شود می‌تواند برای بستنی نیز صادق باشد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه شیر ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی در خود دارد، ادامه داد: شیر در بستنی وجود دارد، بنابراین وقتی آن را می خورید، بدن شما ویتامین D، ویتامین A، کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین دریافت می کند که همگی برای شما مفید هستند. جدای از آن، طعم های مختلف به آن تغذیه بیشتری می دهند. به عنوان مثال، بستنی شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها است که به کاهش کلسترول بد و بهبود سلامت قلب کمک می کند.

همایونفر با اشاره به اینکه بستنی به فعالیت مغز کمک می‌کند، بیان کرد: با خوردن بستنی مغز تقویت می‌شود که این می‌تواند باعث هوشیاری شود. یکی از مطالعات نشان داده افرادی که اول صبح بستنی می‌خوردند، نسبت به کسانی که بستنی نمی‌خوردند، هوشیارتر هستند.

به گفته او شیر همچنین به قوی‌تر شدن استخوان‌ها کمک می‌کند و در این باره توضیح داد: کلسیم یکی از مهم ترین مواد معدنی است که بدن ما برای حفظ استخوان‌ها در فرم خوب به آن نیاز دارد. اما بدن ما این ماده معدنی را نمی سازد، بنابراین باید غذاهایی بخوریم که سرشار از کلسیم هستند تا نیازهای بدن خود را به کلسیم برآورده کنیم. بستنی سرشار از کلسیم است و می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای رفع نیازهای کلسیم باشد.

همایونفر با اشاره به این که خوردن بستنی باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، گفت: بستنی مورد علاقه خود را با قاشق بخورید تا طعم آن را به خوبی حس کنید، خوردن بستنی می‌تواند احساس بهتری به شما بدهد. از نظر علمی نیز این مساله اثبات شده که هنگامی که بستنی می خورید، بدن شما یک ماده شیمیایی به نام سروتونین تولید می‌کند. سروتونین باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. به آن «هورمون احساس خوب» نیز می‌گویند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بستنی به جلوگیری از سرطان پستان (سینه) کمک می‌کند، گفت: یکی از دلایلی که زنان به سرطان سینه مبتلا می شوند این است که کلسیم کافی در بدن خود دریافت نمی‌کنند. بنابراین، برای جلوگیری از بیماری‌های کشنده مانند سرطان سینه، باید غذاهای غنی از کلسیم بیشتری بخورید. بستنی می‌تواند یکی از این غذاها باشد. زنان در صورت دریافت کلسیم کافی، کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

بستنی آنقدرها هم که می گویند بد نیست | نقش عجیب بستنی در پیشگیری از سرطان

همایونفر به اهمیت بستنی برای ورزشکاران اشاره کرد و گفت: نکته اصلی در بستنی شیر است که مملو از پتاسیم است. پتاسیم برای چگونگی عملکرد ماهیچه‌ها، عملکرد آن‌ها، میزان کنترل فشار خون و سلامت کلی شما مهم است. همچنین بستنی به علت اینکه محصولی شیر پایه است به خودی خود، یک منبع خوراکی حاوی پروتئین نیز محسوب می‌شود. به عبارت دیگر هر صد گرم بستنی حدود ۳.۵ گرم پروتئین تامین می‌کند که می‌تواند مورد توجه ورزشکاران باشد. کنترل فشار خون را از دیگر مزایای بستنی است و به دلیل برخورداری از پتاسیم و منیزیم، به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

به این چند دلیل شما یخ می‌خورید

برای لاغری این اسموتی‌های خوشمزه را بخورید

نکات منفی بالقوه

همایونفر ضمن بیان اینکه بستنی مانند بسیاری از دسرهای فرآوری شده، امکان دارد برای سلامت عمومی مشکل ساز باشد، گفت: بر کسی پوشیده نیست که بستنی سرشار از شکر است. بسیاری از انواع بستنی حاوی ۱۲ تا ۲۴ گرم شکر اضافه شده در یک وعده نیم لیوانی (۶۵ گرم) هستند. در حالی که توصیه می‌شود قندهای اضافه شده را به کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه یا حدود ۵۰ گرم شکر برای یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری محدود کنید. بنابراین، یک یا دو وعده کوچک بستنی می تواند به راحتی شما را به سمت این محدودیت روزانه سوق دهد. تحقیقات متعددی مصرف بیش از حد قند را با چندین بیماری از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت و بیماری کبد چرب مرتبط دانسته‌اند.

این متخصص تغذیه با بیان این که بستنی مملو از کالری است اما مواد مغذی کمی در قیاس با مقدار کالری خود ارائه می‌دهد، توضیح داد: اگر در برخی از مواقع بستنی را به عنوان یک خوراکی می‌خورید، نباید نگران کمبود مواد مغذی آن باشید. با این حال، اگر اغلب غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات یا غلات کامل را با بستنی جایگزین می‌کنید، ممکن است رژیم غذایی شما فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم باشد. به علاوه، بار کالری بالای بستنی ممکن است باعث افزایش وزن در صورت خوردن بیش از حد شود. هر ۱۰۰گرم بستنی بیش از ۲۰۰ کالری دارد که البته در بین بستنی‌های مختلف با توجه به مواد تشکیل دهنده امکان دارد تفاوت‌هایی داشته باشد ولی به طور کلی برای سوزاندن ۲۰۰ کالری، ما نیاز داریم ۵۶ دقیقه پیاده‌روی کنیم (با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت) یا ۲۰ دقیقه بدویم (با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت) یا ۲۹ دقیقه دوچرخه‌سواری کنیم (با سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت).

همایونفر به مواد افزودنی ناسالم در بستنی اشاره کرد و گفت: اغلب بستنی‌ها جزو غذاهای بسیار فرآوری شده بوده و شامل موادی مانند طعم دهنده‌های مصنوعی و افزودنی‌ها هستند. برخی از مواد مصنوعی و نگهدارنده ها با اثرات منفی بر سلامتی مرتبط بوده‌اند، در حالی که برخی دیگر بی خطر هستند. صمغ گوار که برای غلیظ کردن و بافت غذاها استفاده می‌شود هم در بستنی رایج است. البته به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می‌شود اما با عوارض جانبی خفیفی مانند نفخ، گاز و گرفتگی عضلات همراه است.

او در پاسخ به این سوال رایج که آیا می توان بستنی را در رژیم غذایی سالم قرار داد، بیان کرد: لذت بردن از یک دسر گاه به گاه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم کاملا قابل قبول است. اما باید این مساله را نیز در نظر داشته باشیم که کلید اصلی اعتدال است. به یاد داشته باشید که اگرچه انواع بستنی کم چرب یا کم قند ممکن است سالم‌تر به نظر برسند، اما لزوما نسبت به سایر گزینه‌ها، مغذی‌تر نیستند یا حتی کالری کمتری ندارند. حتی ممکن است حاوی مواد مصنوعی (مثل قندهای الکلی به عنوان شیرین‌کننده‌های غیرمغذی) باشند. با مطالعه دقیق برچسب ها در مصرف آنها احتیاط کنید. به این معنا که بستنی می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد، اما مهم است که میزان خوردن بستنی را کنترل کرده و مصرف خود را تعدیل کنید.

کد خبر 872434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha