پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۳
۱ نفر

مصرف فیبر کافی، پروتئین، چربی‌های سالم و پیروی از رژیم غذایی گیاهی یا رژیمی همراه با کاهش مصرف گوشت از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت قلب، عضلات و کلیت بدن کمک کنند. با این تغییرات ساده در رژیم غذایی، می‌توانید روند پیری را کند کرده و از زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر لذت ببرید.

غذاهایی برای حوان ماندن

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: دکتر مجید حسن قمی نایب رئیس انجمن تغذیه ایران درباره اصلی‌ترین اقدامات تغذیه‌ای که برای حفظ جوانی خود باید انجام دهیم، گفت: برای جوان‌سازی بدن مطمئنا یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را بیشتر مصرف کنیم. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در کاهش یا مهار اثرات موادسرطان‌‍‌زاایی که در بدن‌مان است کمک کنند. البته باید به چند مورد توجه داشته باشیم یکی اینکه میوه و سبزیجات مصرف کنیم، چرا که این مواد خوراکی علاوه بر اینکه فیبر و املاح و مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز را برایمان تامین می‌کنند در سم زدایی بدن نقش ایفا می‌کنند. بنابراین مصرف میوه و سبزی می‌تواند به جوان ماندن پوست و در مجموع بدن ما کمک کند و سمومی که در بدن‌مان هست را به راحتی دفع کند.

این متخصص تغذیه بر این نکته تاکید کرد که مزایای خوردن مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان صرفا محدود به یک مورد نمی‌شود و افزود: فیبر سبزیجات و میوه‌ها به کاهش کلسترول و چربی دور قلب که از طریق مصرف غذاها در بدن‌مان تولید می‌شود کمک می‌کند .

قمی با بیان اینکه دومین مطلبی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که میزان پروتئین در بدن ما کافی باشد، گفت:. پروتئین‌ها از موادی هستند که در ساخت و ساز در بدن ما نقش مهمی دارند. از طرفی نیز سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند در برابر بیماری‌ها مقاوم‌تر باشیم. همچنین بدن ما را در فرایند ساخت و ساز قرار می‌دهند. با کمبود پروتئین یا mal nutrition یا سوءتقذیه پروتئین و کالری امکان تضعیف سیستم ایمنی بدن وجود دارد و این مساله باعث می‌شود بدن عضله از دست بدهد و نتواند آن ساخت و سازهایی که لازم دارد را انجام دهد.

او با تاکید بر آب رسانی کافی به بدن گفت: مصرف آب و مایعات باید به اندازه کافی باشد چرا که حدود ۷۰ درصد از وزن بدن ما آب است. در واقع بدن ما در یک محیط آبی قرار گرفته است. هیدراته کردن یا آب رسانی به بدن به این کمک می‌کند که سمومی که از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود باعلظت کمتری از بدن ما خارج شوند و آسیبی به کلیه‌ها و مجاری ادراری نزنند.

قمی تقویت سیستم ایمنی بدن را در حفظ جوانی امری بسیار کلیدی و مهم توصیف کرد و گغت: باید به فرایندهایی در بدن خود توجه کنیم که مثلا اگر یک نفر مشکلاتی مانند کم خونی دارد باید حتما این عارضه وی جبران شود، چراکه زمانی کم خونی داریم سیستم ایمنی بدن ما ضعیف تر می‌شود و عملکردش کاهش می‌یابد و افت می‌کند. ماده‌ای که می‌تواند در خون‌رسانی کمک کند آهن است. ما ایرانی‌ها دچار کمبود آهن هستیم این باعث کم شدن خون سازی و کاهش خون رسانی در بدن ما می‌شود. برخی از املاح مانند زینک یا منیزیم در ارتقای عملکرد سیستم ایمنی ما خیلی دخیل هستند علاوه بر اینکه می‌توانیم از آجیل‌ها که منبع خوبی از این املاح هستند استفاده کنیم میوه‌ها و سبزیجات هم دیگر منبع زینک و منیزیم هستند.

غذاهایی که سن‌تان را کاهش می‌دهد

او با بیان این که ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ جوانی دارند ادامه داد: نسبت به تامین ویتامین‌های C، A و D در بدن خود نیز باید توجه داشته باشیم. در یکی از مقالات علمی به این نکته اشاره شده که کمبود ویتامین D علاوه بر اینکه باعث چاقی و افزایش اشتها می‌شود، سیستم ایمنی بدن را نیز صعیف می‌کند. باید شرایطی مهیا کنیم که در طول روز چند ساعت آفتاب مستقیم به پوست‌مان بخورد تا بدن به طور خودکار ویتامین D را تامین کند.

این متخصص تغذیه به فواید یک سری از میوه‌های فصل اشاره کرد و گفت: هر زمان که سیستم ایمنی بدن ما صعیف شود ما دچار دردسرهای عدیده خواهیم شد. در همین فصل تابستان می‌توانیم از آبمیوه‌هایی مانند آب هندوانه استفاده کنیم که می‌تواند ویتامین‌های C، A و را برای‌مان تامین کند. این ویتامین‌ها التهاب را در بدن کاهش می‌دهند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. موز نیز منبع خوبی از ویتامین‌های A، C و ویتامین‌های گروه B است. این ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و هم روی پوست و قابلیت ارتجاعی آن تاثیر می‌گذارد. انبه نیز منبع خیلی خوبی از ویتامین A و C است که حاوی آنتی اکسیدان‌هاست، ضمن اینکه بتاکاروتن و لوتئین هم دارد که در حفاظت از پوست در برابر آسیب‌هایی که اشعه ماوراء بنفش به ما وارد می‌کند خیلی کمک کننده است. در فصل‌های پائیز و زمستان هم می‌توانیم از انار استفاده کنیم که این میوه منبع خوبی از ویتامین C و پلی فنول‌هاست و به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کند و رادیکال‌های آزادی که در بدن ما تولید می‌شود را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 877513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha