تغذیه خوب برای رشد و تکامل کودک چه تازه مدرسه را شروع کرده یا اینکه در مقطع گذر از دبستان به دبیرستان باشد، ضروری است، ناهار و میان وعده سالم در تامین انرژی کافی برای روز طولانی مدرسه نیز مهم است.

غذای کودک

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: این دوره انتقالی از تعطیلات تابستانی به بازگشایی دوباره مدارس زمان شلوغی از سال برای کودکان، نوجوانان و والدین است. بازگشت به مدرسه نشانه شروع دورانی تازه برای ۹ یا ۱۰ ماه آینده از سال برای خانواده شماست، بنابراین از این زمان انتقالی به عنوان فرصتی مناسب برای تشویق روال‌ها و عادات سبک زندگی سالم استفاده کنید.

فراموش نکنید که ناهار مدرسه یکی از سه وعده غذایی کودک شما درطول روز است، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که ناهار و میان وعده‌های متعادل از نظر تغذیه‌ای دریافت می‌کند. به طور معمول، یک ناهار بسته بندی شده مدرسه باید شامل تمام گروه‌های غذایی اصلی باشد. می‌توانید این گونه در نظر بگیرید:

  • یک واحد کربوهیدرات نشاسته‌ای (به عنوان مثال نان سبوس دار یا نان پیتای بسته بندی شده، برنج قهوه‌ای یا پاستا)
  • یک واحد گوشت یا جایگزین گوشت (به عنوان مثال مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات)
  • یک واحد لبنیات (مانند ماست، پنیر)
  • بیش از یک واحد سبزیجات (به عنوان مثال هویج، فلفل، ذرت شیرین، کاهو، پیاز)
  • بیش از یک واحد میوه (به عنوان مثال سیب، پرتقال، موز، گلابی، کیوی)
  • نوشیدنی: آب یا شیر

بایدها

نکاتی که باید برای خوراکی‌های مدرسه یا مهدکودک کودکتان بدانید

بچه‌ها را درگیر پخت و پز کنید: آموزش درباره غذا و تغذیه مهارت‌های مهم زندگی هستند و باید از سنین پایین تشویق شوند. اگر کودکان در انتخاب و تهیه ناهار کمک کرده باشند، به احتمال زیاد به ناهار خود علاقه مند می شوند. از اینکه اجازه دهید آن‌ها پخت و پز را آزمایش کنند نترسید.

غذاهای جدید را امتحان کنید: امتحان کردن غذاهای جدید از سنین پایین نقش بسیار زیادی در تمایل و پذیرش غذاهای مختلف دارد. بنابراین تشویق مداوم آنها به امتحان غذاهای جدید و متفاوت گامی مهم در ایجاد عادات غذایی خوب در آن‌ها است.

غذاهای متنوع درست کنید: تنوع کلیدی است، نه تنها تنوع در رژیم غذایی مزایای تغذیه‌ای را به همراه دارد، بلکه خستگی و عدم علاقه به غذا را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه برای کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، زیرا آنها می توانند مستعد تبدیل شدن به فردی غذا خور شوند.

ناهار را متناسب با فصل در کوله کودک بگذارید: به عنوان مثال، یک فلاسک سوپ با نان قهوه‌ای در ماه های سرد، زمستان یا سالاد ماکارونی در بهار و تابستان.

غذای ظهر یا میان وعده را اشتها آور جلوه دهید: ارزش این را دارد که چند دقیقه اضافی را برای ارائه غذا صرف کنید، به خصوص برای کودکان کوچکتر. شکل‌ها، رنگ ها و بافت‌های متنوعی را در ظرف ناهار وی قرار دهید. هر چه یک ناهار بسته بندی شده دلپذیرتر به نظر برسد. احتمال اینکه بچه ها بخورند و از آن لذت ببرند بیشتر است.

آمادگی و نظم راهکارهایی برای ارائه یک غذای سالم: آماده‌سازی از قبل نه تنها در وقت شما صرفه جویی می‌کند، بلکه شانس انتخاب ناهارهای آماده لحظه آخری یا غذاهای راحت را که می‌تواند سرشار از قند، چربی و نمک باشد را کاهش می‌دهد.

نبایدها

پخت غذا را در دقیقه ۹۰ انجام ندهید: کمبود وقت ممکن است شانس پر کردن ظرف‌های ناهار را با غذاهای ناسالم و راحت افزایش دهد.

ناهارهای یکسان را بارها و بارها تکرار نکنید : در حالی که ایده خوبی است که ناهارهای سالم درست کنید، باید تلاش داشته باشید که این ناهارها تکراری نباشند.. درست کردن ناهارهایی با مواد غذایی مختلف و متفاوت باعث افزایش تنوع مواد مغذی ارائه شده می‌شود.

اندازه وعده غذایی را فراموش نکنید: وعده غذایی باید به طور خاص با سن، اندازه و سطح فعالیت کودک یا نوجوان شما تنظیم شود. کودکان کوچکتر به طور کلی نسبت به کودکان بزرگتر یا فعال تر به وعده های کوچکتر نیاز دارند.

هیدراتاسیون را فراموش نکنید: تحقیقات نشان می‌دهد که کم آبی می تواند منجر به کاهش تمرکز و عملکرد در کودکان شود. آب و شیر دو گزینه عالی برای دندان هستند. سعی کنید از ارائه نوشیدنی‌های شیرین به کودکان خود پرهیز کنید.

صبحانه را فراموش نکنید: این افسانه نیست که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. برای بچه‌های مدرسه یک کاسه فرنی شیری یا توت مخلوط با ماست و گرانولا آماده کنید. صبحانه‌ای را انتخاب کنید که سیر کننده باشد و انرژی مورد نیاز کودک را تا وعده غذای ظهر تامین کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 880404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha