چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

استفاده از نانی که با آرد کامل، خمیر ترش یا خمیر مایه تهیه شده و همچنین مصرف نان‌های تیره ارزش غذایی بالاتری دارند.

نان سنگک

به گزارش همشهری آنلاین، مهندس زهره پوراحمد کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره میانگین مصرف نان در ایران و سایر کشورها گفت: سرانه مصرف نان در کشور دو تا سه برابر میانگین کشورهای جهان است.

او درباره اهمیت وجود سبوس در نوع آردی که برای تهیه نان استفاده می‌شود، عنوان کرد: سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبرهای غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود و دارای ویتامین‌های گروه B،C،E، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. نان‌های تیره هم دارای سبوس بیشتر است ولی ذائقه غذایی مردم ما به نان‌های روشن بیشتر کشش دارد.

پوراحمد با بیان این که استفاده از آرد سفید بدون سبوس سبب افزایش قند خون و در نتیجه افزایش انسولین در بدن می‌شود، تأکید کرد: این موارد باعث بروز چاقی، کبد چرب و دیابت نوع ۲ و حتی در برخی موارد باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.

البته به گفته این کارشناس، سازمان غذا و دارو رسالت نظارت بر ایمنی و بهداشت کالاهای سلامت محور را بر عهده دارد، بازرسی از کارخانجات تولید آرد تحت پوشش و نانوایی‌ها به صورت مستمر انجام می شوند و محصولات تولیدی مورد آزمایش قرار می گیرند.

پوراحمد شهروندان را به مصرف نان‌های تیره با آرد کامل و حاوی سبوس بیشتر از قبیل نان سنگک توصیه و بیان کرد: افزایش آگاهی و مطالبه مردم از نانوایی‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تشویق پخت نان با آرد کامل در نانوایی‌ها داشته باشد.

کد خبر 880659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha