شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
۱ نفر

از جمله کسب و کارهای جدید در عرضه مواد غذایی، مرغ سوخاری کیلویی هستند که توانسته‌اند در مدت کوتاهی به دلیل قیمت پائین‌تر و عرضه سریع‌تر، هم آمار عرضه‌کنندگان را افزایش دهد و هم مشتریان زیادی را به خود جلب کنند.

مرغ سوخاری

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: البته افزایش مصرف مرغ سوخاری و تب مصرف آن تنها مختص به کشور ما نیست. در سراسر دنیا نیز رستوران‌های زنجیره‌ای فست فود زیادی وجود دارند که با فعالیت در کسب و کار و سرو مرغ سوخاری رونق گرفته‌اند. با این وجود متخصصان و کارشناسان تغذیه بر این باورند که مرغ سوخاری یکی از ناسالم‌ترین مواد غذایی روی کره زمین است.

در اینکه مرغ سرخ شده ممکن است طعم خوشمزه‌ای داشته باشد، شکی نیست. اما آیا تا به حال به عواقب سلامتی ناشی از خوردن این ماده غذایی فکر کرده‌اید. اگر نمی‌دانید چرا مصرف زیاد و تقریبا مداوم مرغ سرخ شده دشمن شماره یک شماست و پیروی از چه راهکارهایی باعث کاهش مضرات آن می‌شود، این مطلب را بخوانید.

عوارض مصرف مرغ سوخاری

چند نکته درباره خوراکی جدید و محبوب ایرانی ها

خوردن مرغ سوخاری به طور منظم، به معنای استخدام یک قاتل خاموش با قراردادی طولانی مدت است. هر زمان که تمایل زیاد به خوردن مرغ سوخاری داشتید و به این نتیجه رسیدید که این تمایل دارد تبدیل به یک رویه و عادت می‌شود مراقب این عوارض باشید:

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

تعداد بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در حال افزایش است. اگر چاق هستید یا با کلسترول بالا، به ویژه سطوح کلسترول بد (LDL) بالا سر و کار دارید، این خطر چندین برابر افزایش می‌یابد. سبک زندگی کم تحرک زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت نوع ۲ را در افراد افزایش داده است.

نوسانات خلقی غیرقابل توضیح

ارتباط بین روده و مغز حدود یک دهه پیش به خوبی ثابت نشده بود. با این حال، تحقیقات در مورد میکروب‌های روده به طور قابل توجهی نحوه مطالعه خلق و خو و شرایط مزمن مانند اضطراب و افسردگی را تغییر داده است. اکنون با درک بهتر محور مغز - روده، می‌دانیم که خلق و خوی ما به شدت تحت تاثیر نوع غذایی که می خوریم است. دستگاه گوارش نیز با میلیون‌ها سلول عصبی به نام نورون ها پوشیده شده است که به هضم غذا و تنظیم خلق و خو کمک می‌کنند. میزان سروتونین (هورمون شادی) روده شما تا حد زیادی بر اساس تعداد باکتری های خوب میکروبیوم روده تنظیم شده است. به عنوان مثال، خوردن غذاهای سرخ شده به طور منظم می‌تواند باعث تشکیل باکتری‌های بد بیشتر و منجر به التهاب در بدن شود. این باعث نوسانات خلقی غیر قابل توضیح می‌شود و ممکن است بر روابط شما با سایر افراد تاثیر بگذارد.

کلسترول بالا و احتمال حمله قلبی

مصرف منظم مرغ سرخ شده، کلسترول بد (لیپوپروتئین کم چگالی شما را تا سطح هشدار دهنده‌ای بالا می‌برد). در نتیجه چربی می‌تواند در شریان‌های شما تجمع پیدا کند و به مرور زمان باعث باریک شدن آن‌ها شود، که احتمال ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد. برای سالم ماندن، باید کلسترول بد خود را کاهش دهید و سطح کلسترول خوب (لیپوپروتئین با چگالی بالا) را بهبود بخشید. باید به این نکته هشدار دهنده توجه داشته باشید غذاهای چربی که در حرارت بالا سرخ شده‌اند، حریف شماره یک کلسترول خوب هستند.

بیشتر بخوانید:

احتمال چاقی

چاقی یک بیماری شایع و جدی است. شرایط مرتبط با چاقی شامل بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان است. اینها یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس اما قابل پیشگیری هستند. اگر هنوز چاق نیستید و می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید، باید آن بشقاب مرغ سوخاری را که دوستانتان از آن لذت می‌برند کنار بگذارید.

افزایش خطر مرگ

بر اساس یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در سال ۲۰۱۹ که در مجله BMJ منتشر شد، زنانی که حداقل یک بار در روز یک وعده مرغ سوخاری مصرف می‌کردند در مقایسه با زنانی که هیچ غذای سرخ شده نمی‌خوردند، ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. این رقم ممکن است برای بسیاری از دوستداران مرغ سرخ شده کوچک به نظر برسد. با این حال، از نظر علمی، این یک رقم نگران کننده است.

روغن‌های سرخ کردنی ایمن‌تر و روش‌های پخت جایگزین

چند نکته درباره خوراکی جدید و محبوب ایرانی ها

با وجود مضرات زیاد توصیه به ممنوعیت خوردن مرغ سوخاری نمی‌شود و بیشتر توصیه‌ها مبنی بر مصرف کمتر این ماده غذایی خوشمزه و به ویژه طبخ خانگی آن است. اگر از طعم غذاهای سرخ شده نظیر مرغ سوخاری و سیب زمینی لذت می برید، آن‌ها را در خانه با استفاده از روغن‌های سالم تر یا روش های جایگزین «سرخ کردن» بپزید.

روغن‌های سالم

نوع روغن مورد استفاده برای سرخ کردن به شدت بر خطرات سلامتی مرتبط با غذاهای سرخ شده تاثیر می گذارد. برخی از روغن‌ها می‌توانند دمای بسیار بالاتری را نسبت به بقیه تحمل کنند و بنابراین استفاده از آن‌ها ایمن تر است.

به طور کلی، روغن‌هایی که عمدتا از چربی‌های اشباع و تک غیراشباع تشکیل شده‌اند، هنگام حرارت دادن پایدارترین آن‌ها هستند.
روغن‌های نارگیل، زیتون و آووکادو از ایمن ترین و پایدارترین روغن ها برای سرخ کردن هستند:

روغن نارگیل: بیش از ۹۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل اشباع شده است، یعنی این روغن در برابر حرارت بسیار مقاوم است. در واقع، مطالعات نشان داده است که حتی پس از ۸ ساعت سرخ کردن مداوم، کیفیت آن افت نمی‌کند.

روغن زیتون: روغن زیتون عمدتا حاوی چربی‌های تک غیراشباع است، بنابراین برای پخت و پز در دمای بالا نسبتا پایدار است.

روغن آووکادو: ترکیب روغن آووکادو شبیه روغن زیتون است. همچنین تحمل حرارت بسیار بالایی دارد که آن را به گزینه‌ای عالی برای سرخ کردن عمیق تبدیل می‌کند.

استفاده از این روغن‌های سالم تر ممکن است برخی از خطرات مرتبط با خوردن غذاهای سرخ شده را کاهش دهد. اما توجه داشته باشید که اینها پایدارترین روغن ها برای سرخ کردن هستند، نه لزوما مغذی‌ترین روغن‌ها.

منبع: هلت لاین

کد خبر 880967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha