مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

اعداد سلامتی شامل اعداد کاهش وزن تا مراقبت از قلب هستند که دانستن و کنترل آنها کمک بزرگی به حفظ سلامت ما می‌کند.

سلامت - اعداد سلامتی

به گزارش همشهری‌آنلاین، خیلی‌ها تصور می کنند داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن برای داشتن یک جسم سلامت کافی است. در حالی که برای مراقبت از سلامت جسم نیاز داریم یک سری اعداد سلامتی را هم بدانیم و آنها را هرازگاهی کنترل کنیم.

اعداد سلامتی به اعدادی گفته می‌شود که سلامت بدن را از نظر فشار خون، ضربان قلب، سطح کلسترول خون، وزن، تری‌گلیسیرید و کالری مورد نیاز بدن مورد سنجش قرار می‌دهند. درواقع اعداد سلامتی شامل اعداد کاهش وزن تا مراقبت از قلب هستند که دانستن و کنترل آنها کمک بزرگی به حفظ سلامت ما می‌کند.

در این گزارش مهم‌ترین اعداد سلامتی را با شما در میان می‌گذاریم تا همیشه آنها را چک و کنترل کنید و اجازه ندهید که بالا و پایین شوند.

فشار خون‌؛ فشار خون نرمال باید روی عدد کمتر از ۱۲۰/۸۰ (۱۲ روی ۸) باشد. اگر فردی در ۳ یا ۴ روز متفاوت از خواب بیدار شد و مینیمم فشار خونش عدد ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه (۱۴ روی ۹) یا بیشتر بود، بداند که مبتلا به فشار خون بالا است.

قند خون؛ قند خون شما باید کمتر از ۶ درصد یا ۷۰ تا ۹۹ میلی‌گرم باشد. به زبان ساده‌تر، عدد قند خون پایین‌تر از ۱۰۰ در افراد به معنی نداشتن دیابت است، عدد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ نشانه پیش‌دیابت استو عدد بالاتر از ۱۳۰ نشان می‌دهد که دیابت دارید.

خواب شبانه؛ یک فرد بزرگسال هر شب باید ۶ تا ۸ ساعت خواب کامل داشته باشد.

آب؛ روزانه ۸ لیوان یا ۲ لیتر آب بنوشید.

غلات؛ روزانه ۳ وعده غلات کامل باید بخورید.

میوه و سبزیجات؛ روزی ۵ واحد میوه و سبزیجات بخورید.

فعالیت بدنی؛ در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید. بعضی متخصصان می‌گویند ۹۰۰۰ قدم هم پیاده‌روی کنید کافی است.

ماهی؛ ۳ بار در هفته ماهی بخورید. درست است که مصرف ماهی در کشور ما یک امر لاکچری است و خرید آن از عهده همه برنمی‌آید اما یکی از اعداد سلامتی همین است و نمی‌توان از آن حرفی نزد.

بیشتر بخوانید؛

کلسترول خون؛ کلسترول‌تان باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

تری‌گلیسیرید: این مورد باید کمتر از ۱۵۰‌ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا ۱/۷ میلی مول باشد.

دور کمر: دور کمر در زنان باید کمتر از ۸۸ سانتیمتر و در مردان باید کمتر از ۱۰۲ سانتیمتر باشد.

کالری مورد نیاز روزانه؛ زنان به طور میانگین روزانه نیازمند دریافت ۲۰۰۰ کالری و آقایان نیازمند دریافت ۲۵۵۰ کالری هستند. البته میزان کالری مورد نیاز بدن هرکس به میزان فعالیت روزانه او بستگی دارد و نیز به وزن و سن و جنسیت.

شاخص توده بدنی؛ شاخص توده بدنی یا BMI کمتر از ۲۵، یکی از فاکتورهای در امان بودن از چاقی است.

تعداد ضربان قلب؛ قلب یک فرد سالم بزرگسال در حالت عادی یا در حال استراحت باید ۷۰ بار در یک دقیقه بتپد. اگر بیشتر از این بود، به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 881574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha