عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: وفاق یک امر مثبت است و همه ما برای صیانت از آن باید تلاش کنیم.

مهدی فضائلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در برنامه «به اضافه یک» سیما با اشاره به مفهوم وفاق، گفت: ما اگر قدم به قدم پیش رویم، می‌توانیم بپذیریم که وفاق یک امر مثبتی است.

وی افزود: در درجه اول، بپذیریم که این وفاق امر مثبت است و همه ما برای صیانت از آن باید تلاش بکنیم، یکی از تلاش‌ها این است که آن را تعریف کنیم، اگر تعریف نشود، افراد هر کسی با یک نگاه و تعریفی آن را بیان می‌کند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تصریح کرد: از تجربیات قبلی در زمینه وفاق استفاده کنیم و اجازه ندهیم که مفهوم ارزشمند وفاق که موردنیاز جامعه ما هم هست، دستخوش اتفاقاتی که قبلاً افتاده شده، باز تکرار شود.

فضائلی اضافه کرد: نکته سوم این است که مسئله اصلی را در سطوح مختلف و در بدنه جامعه امروز سراغ بگیریم، مسئله اصلی مردم معیشت و اقتصاد است و این موضوع  مطالبه اول و اصلی مردم است، بنابراین اگر می‌خواهیم وفاقی صورت گیرد، باید روی این مسئله متمرکز شویم.

وی در همین زمینه ادامه داد: یعنی همه کسانی که درد مردم را دارند و اگر دلسوز واقعی هستند، همه متمرکز شویم روی اینکه مسئله اصلی را اولاً بپذیریم و ثانیاً برای حل این مسئله تلاش کنیم، حل شدن آن هم این است که همه کسانی که این را مسئله اصلی می‌دانند پای کار بیایند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با بیان اینکه بحث وفاق در هر جامعه‌ای مهم است، یعنی اینکه اگر هر جامعه‌ای در آن بحث وفاق نباشد، آن جامعه آسیب‌پذیر است، گفت: اگر به فرهنگ قرآنی رجوع کنیم بحث «رحماء بینهم» را داریم، یعنی توصیه قرآن به ما این است که بین خودتان با رحمت برخورد کنید و از آن طرف در مقابل دشمن با شدت و حدت قرار بگیرید و یا اینکه از نزاع نهی شده‌ایم.

فضائلی تصریح کرد: در اوایل پیروزی انقلاب، شهید مظلوم بهشتی تعبیری دارند و توصیه ایشان این است که ما بایستی حداکثر جذب و در حد ضرورت دافعه داشته باشیم و این می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌هایی باشد که ما در جامعه خودمان بتوانیم انسجام داشته باشیم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بحث جذب حداکثری را در سال‌های گذشته مطرح کردند، همچنین تعابیر دیگری از جمله بحث انسجام ملی را در تعابیر رهبر انقلاب داریم، بنابراین موضوع وفاقی که امروز آقای پزشکیان مطرح کردند، در حقیقت با عناوین دیگری در جامعه ما مطرح بوده و همه این‌ها نشان می‌دهد که این یک موضوع مهم و لازم برای جامعه است و در تعابیر امام و رهبر انقلاب هم بحث وحدت و همدلی و مسائلی از این قبیل به وفور مطرح شده است.
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه باید این را بپذیریم که وفاق موضوع مهمی است و بایستی همه ما برای تحقق آن تلاش کنیم، گفت: تلاش برای تحقق این رویکردی که آقای پزشکیان برای دولت خودشان انتخاب کردند به‌عنوان یک رویکرد، مهم نیازمند یک سری کارهای است و الزاماتی دارد تا این وفاق محقق شود و آسیب نبیند.

فضائلی بیان کرد: طبیعتاً ما از تجربیات گذشته باید استفاده کنیم و ببینیم اتفاقاتی که درگذشته افتاده چگونه بوده است، مثلاً بعضاً تعابیر خوبی مثل «اصلاحات» را درگذشته داشتیم، چون از آن درست صیانت نشد به براندازی تبدیل و به سمت استحاله‌شدن پیش رفت.

وی با تأکید بر اینکه دولتی تحت عنوان آشتی ملی نداشتیم، گفت: رویکرد کلانی که داشتیم این بود که هر دولتی برای خودش رویکردی انتخاب کرده است، مثلاً دولت‌ها تاکنون رویکردهایی از قبیل «دولت سازندگی»، «دولت اصلاحات»، «خدمت» و یا «اعتدال» را برگزیده‌اند و تعابیری ازاین‌دست داشته‌ایم.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم از مفهوم وفاق صیانت داشته باشیم، یکی از آن صیانت‌ها این است که باید چهارچوب این بحث را مشخص کنیم، یعنی ببینیم که اگر از وفاق صحبت می‌کنیم، منظورمان از وفاق دقیقاً چیست؟ آیا منظورمان دورهمی است و یا اینکه می‌خواهیم بحث جدی‌تری را مطرح کنیم؟!

فضائلی تصریح کرد: در سال ۷۸ اتفاقاتی در کشور داشتیم که متعاقب آن به این منجر شد که جریان‌های سیاسی یک‌بار دیگر با هم چالش جدی پیدا کردند. در خاطر دارم که رهبر انقلاب پس از آن، ۴ دیدار با سران گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی، از جمله جامعه روحانیت، مجمع روحانیون مبارز، طیف‌هایی از کارگزاران و از آن طرف نیز تشکل‌های جریان اصول‌گرایی برگزار کردند و در این دیدارها چهار محور را مطرح کردند که گروه‌های سیاسی در رقابت سیاسی ملزم به پایبندی آن بودند و این ۴ مسئله به‌عنوان پایه‌های اصلی بود.

وی اولین اصل مطرح شده در دیدار گروه‌های سیاسی با رهبر انقلاب را موضوع اسلام دانست و گفت: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم که همه کسانی که می‌خواهند در کشور فعالیت سیاسی کنند، باید اسلام را به عنوان یک دین و آیین حاکم بر کشور بپذیرند، طبیعتاً بحث اسلام سیاسی مطرح است که انقلاب بر آن اساس شکل گرفته است.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب  به موضوع بعدی در دیدار گروه‌های سیاسی با رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: نکته دوم بحث خودِ انقلاب بود، بالاخره اینکه گروه‌های سیاسی بپذیرند که در این کشور انقلابی صورت گرفته و بر اساس یک مبانی و آرمان‌هایی بوده است و کسانی که می‌خواهند در کشور فعالیت سیاسی داشته باشند و نظام سیاسی را پیش ببرند و در ارکان مختلف رقابت کنند و در صحنه انتخابات حضور یابند، باید انقلاب را با همان ماهیتی که داشته، بپذیرند.

فضائلی ادامه داد: رکن سوم مطرح شده در این نشست‌ها، حضرت امام (ره) بود، ایشان به عنوان بنیانگذار انقلاب و کسی که نظریه‌شان پایه‌گذاری انقلاب و این نهضت بوده، می‌بایست از سوی گروه‌های سیاسی رعایت شود.

وی همچنین موضوع دیگر را «رهبری»دانست و گفت: اگر به همه این چهار رکن نگاه کنیم، می‌بینیم که همه اینها در قانون اساسی جمع شده است و همه این‌ها در دل قانون اساسی وجود دارد، به خصوص وقتی بازنگری در قانون اساسی مطرح می‌شود، در این بخش استثنائاتی وجود دارد، یعنی امکان بازنگری در قانون اساسی را میسر می‌کند، به جز این ۴ مورادی که ذکر شد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تأکید کرد: در اسلام نمی‌شود بازنگری کرد، نمی‌شود کشور را غیراسلامی اداره کرد، جمهوریت چیزی است که نمی‌شود در آن بازنگری کرد و بحث ولایت‌فقیه نیز قابل بازنگری نیست، البته بحث‌هایی از این قبیل وجود دارد که در اصل ۱۷۵ قانون اساسی ذکر شده است.

فضائلی با بیان اینکه موضوع وفاق نیازمند محورهایی است که باید در چارچوب آن محورها محدود شود، اظهار کرد: اگر قرار است که بحث وفاق را پیش ببریم، بنابراین محورهایی را نیاز داریم که بحث محدود شود و چهارچوب آن مشخص شود تا در آن انحراف ایجاد نشود، اگر این چارچوب‌بندی برای وفاق مشخص نشود، مفهوم آن آسیب‌پذیر خواهد شد.

وی توصیه به تعیین حدود و ثغور برای مفهوم وفاق را در چارچوب حمایت و دفاع از آن توصیف کرد و گفت: تلاش برای این است که این رویکرد حفظ شود و آسیب نبیند.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب تأکید کرد: همه ما داریم برای کشورمان تلاش می‌کنیم و علاقمندیم که ایران سرافرازتر و پیشرفته‌تر باشد و نامش پرآوازه‌تر باشد، طبیعتاً آن چیزی که می‌تواند این کار را بکند، تلاش حداکثری برای حفظ منافع ملی است که بایستی ببینیم قانون اساسی چه تعریفی از مفهوم منافع ملی دارد و چارچوب‌های آن را در نظر بگیریم.

فضائلی با بیان اینکه برای ایجاد وفاق باید باید به سراغ مسائل اصلی برویم و مسائل اصلی کشور را بشناسیم و تلاش کنیم برای اینکه این مسائل اصلی حل شود، اظهار کرد: اگر سراغ شبه مسئله‌ها رفتیم و مسائل دست دوم و سوم و مسائل اصلی باقی ماند، طبیعتاً وفاق به نتیجه نخواهد رسید، آن چیزی که می‌تواند در ذیل این مباحث کمک کند.

وی با تأکید بر ضرورت وفاق بین جریان‌های سیاسی، گفت: باید ثمره این وفاق را در بدنه جامعه شاهد باشیم، نمی‌توانیم بگوییم جریانات سیاسی با هم توافق کنند و مردم هم مهم نیستند، خیر، مردم باید با هم همدل باشند، همه مردم بایستی وفاق و انسجام داشته باشند و همدل باشند، این همدلی چه زمانی اتفاق می‌افتاد؟، زمانی که اعتماد آنها جلب شود، چه زمانی اعتماد جلب می‌شود؟، زمانی که ما کارآمد باشیم.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اضافه کرد: اگر مردم از هر دولتی کارآمدی ببینند، اعتمادشان بازسازی می‌شود و بعد می‌توانیم وفاق را به صورت جدی‌تر در همه بخش‌ها و آحاد جامعه داشته باشیم.

کد خبر 882060
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha