فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) دهم اکتبر را «روز جهـانی سلامت روان» نام‌گذاری کرده است. در ایران نیز هجدهم تا بیست و چهارم مهرماه، هفته سلامت روان نام‌گرفته است. مهم‌ترین هدف در این هفته، ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.

در گفت‌وگوی همشهری آنلاین به مناسبت  با  روان‌شناس  هفته سلامت روان مطرح شد

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: شناخت درست و بالابردن سطح آگاهی در مورد سلامت روان می‌تواند تصورات غلط و عنوان‌ها و برداشت‌های اشتباه در این‌خصوص را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به کسانی که به‌نوعی دراین‌خصوص مشکلاتی دارند کمک و آنها را برای یافتن حمایت و آگاهی بیشتر تشویق کند. ضمن آنکه تأثیر سلامت روان و ذهن آگاه بر زندگی روزمره چیزی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

راهکار تشخیص مطالب علمی از غیرعلمی
حدیث امینی طامه، مشاور روان‌درمانگر

مطالب زرد فضای مجازی

حدیث امینی طامه، مشاور روان‌درمانگر با بیان این که امروزه مراجعه به روان‌شناس دیگر تابو نیست و مردم از سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به روش‌های مختلف از متخصصان کمک می‌گیرند، می‌گوید: آنها همچنین بامطالعه مطالب مختلف تلاش می‌کنند آگاهی خود را در زمینه مسائل روان بالا ببرند و مسائل و مشکلات خود را حل‌وفصل کنند. در این زمینه یکی از دغدغه‌های تازه‌ای که مطرح می‌شود انتشار مطالب زرد و غیرعلمی در فضای مجازی و استفاده نادرست افراد از این مطالب یا حتی استفاده نادرست و نابجا از مقالاتِ علمی و تعمیم آن به شرایط و افراد مختلف است.

تشخیص مطالب علمی از راهکارهای غیرعلمی

به گفته امینی منبع مطالعاتی ما موضوع مهمی است که در ابتدای مسیر باید به آن دقت کافی شود؛ بنابراین باید در انتخاب منبع مطالعاتی خود دقت کنیم؛ خواه این مطالب در فضاهای اجتماعی مجازی باشد، یا به‌صورت پادکست، کتاب، مقاله و... لازم است برای انتخاب منبع مناسب، زمان بگذاریم و صرفاً به هر صفحه‌ای که به طور اتفاقی به آن برمی‌خوریم اکتفا نکنیم. به همین دلیل بهتر است برای پیداکردن منبع خوب و علمی با افراد متخصص مشورت کنیم.

بیشتر بخوانید:

سلامت روان چیست؟


زیاد فکر کردن به مغز آسیب می‌زند؟

استفاده نابجا از اصطلاحات روان‌شناسی

این روان‌درمانگر تاکید می‌کند: هر گونه بررسی و تحقیقی در شرایطی محدود و با تعداد محدودی از افراد اجرا شده است؛ بنابراین تعمیم نتایج آن به تمام جمعیت جهان نادرست و غیرعلمی است. یک نکته مهم در مطالعه مقالات و به‌طورکلی هر منبع آن است که بر اساس آنها، افراد را قضاوت نکنیم یا به خود یا دیگری برچسب خوب و بد نزنیم.

امروزه استفاده نابجا از اصطلاحات روان‌شناسی رواج زیادی پیدا کرده؛ یعنی افراد به‌راحتی به یکدیگر برچسب انواع اختلالات را می‌زنند؛ درصورتی‌که بررسی مشکلات ذهن، کاری پیچیده و چندبعدی است. البته عوامل زیادی مثل فرهنگ و بافت، محیط و شرایط خانوادگی، ژن و خلق‌وخو در تعیین معنای یک رفتار مهم است.

تفکر نقاد

امینی می‌گوید: هر مطلبی از هر منبعی عاری از خطا نیست یا ممکن است کاملاً مطابق با ما و شرایط زندگی ما نباشد. بنابراین، وقتی مطلبی را مطالعه می‌کنیم یا گوش می‌دهیم باید با تامل کافی و بررسی درست؛ قسمت‌هایی را انتخاب کنیم که آموختن آن به رشد ما و همچنین بهترشدن شرایط زندگی‌مان کمک می‌کند. اگر هم نیاز به مشورت با متخصص سلامت روان داشتیم، آگاهی خود را از حقوق ابتدایی یک مراجعه‌کننده و اصول پایه‌ای که یک متخصص ملزم به رعایت آنهاست بالا ببریم و به هر فردی به‌عنوان یک متخصص اعتماد نکنیم.

آگاهی از حقوق مراجعان

امینی ادامه می‌دهد: به طور خلاصه یک مراجع حق دارد از رویکرد و تخصص درمانگر خودآگاه باشد. در مورد هزینه جلسات، روند آن، طول درمان به طور تقریبی و پیشرفت خودش در جلسات آگاهی داشته باشد. متخصص سلامت هم لازم است فقط به‌عنوان درمانگر مراجع خویش باشد و در همین حد باقی بماند؛ ضمن آنکه برقراری ارتباط درمانی حرفه‌ای همدلانه از اصول اولیه شروع یک درمان است؛ رابطه‌ای که در آن مراجع احساس کند فردی بدون قضاوت او را می‌شنود، می‌بیند و درک می‌کند.

به فکر رشد خودمان باشیم

هنگام مطالعه مطالب سعی کنیم مصداق آنها را در روابط خودمان بسنجیم و بررسی کنیم. دست از تحلیل دیگران و سعی در تغییر آنان برداریم. همیشه جا برای رشد بیشتر وجود دارد. پس به فکر رشد بیشتر خودمان باشیم نه نصیحت دیگران. به‌ این‌ ترتیب با قرارگرفتن در مسیر چنین هدفی راحت‌تر هم به اهداف خود از جمله خودشناسی بیشتر دست خواهیم یافت و خود را برای نگاهی فراتر از دنیای درونی خود و دیدن جهان از دریچه چشم دیگران آماده خواهیم کرد.

کد خبر 890770
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha