همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: اصغر قندچی، کارآفرین مشهور دوره پهلوی و پدر صنعت کامیونسازی که موسس بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون در ایران بود، ابتدا در یکی از گاراژهای اطراف میدان قزوین فعالیتش را شروع کرد اما مدتی بعد و با رونق گرفتن صنعت کامیونسازی در پایتخت، کارخانهای در حوالی امامزاده معصوم(ع) راه انداخت.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
دوران درخشان قندچی به عنوان کارآفرین و صنعتگر ممتاز دوره پهلوی در بریانک رقم خورد و ایدههای او برای ساخت کامیونهای خارجی و ساخت کامیونهای ایرانی در همین محله عملی شد. نصرالله حدادی، تهرانپژوه، درباره روزگار خوش اصغر قندچی در بریانک می گوید: «راسته خیابان قزوین از ابتدای سده اخیر که خودروهای سنگین خارجی مثل «استودبیکر»، «مان»، «اینترناش»، «کامانکار» و ... وارد ایران شدند کوچه ارامنه در حوالی بازارچه قواملسلطنه به محل تعمیر این خودروها تبدیل شد که بعدها مکانیک ها آرام آرام به سمت خیابان و میدان قزوین کوچ کردند. در همان سالها اصغر قندچی با خاندان میردامادی شریک می شود و کارخانهای حوالی امامزاده معصوم(ع) احداث می کند.»
راهاندازی کارخانه ایرانکاوه در محله بریانک برای اصغر قندچی که به عنوان فردی مبدع و مبتکر شناخته می شد شروع یک ماجرای تازه بود. او در همین کارخانه تئوری تقویت محل اتصال بار و اسب تریلی را که اصطلاحا به آن «ریش» میگویند مطرح کرد و بعد از ورود خودروهای ماک به ایران با الگوبرداری از شیوه ساخت این خودروی آمریکایی نخستین کامیون ایرانی را ساخت و روانه بازار کرد. بنابراین اصغر قندچی در بریانک دوباره متولد شد و در این محله به اوج شهرت رسید.
حدادی تداوم حیات کارخانه ایرانکاوه در بریانک را نشانه دلبستگی اصغر قندچی به این محله می داند: «اصغر قندچی بعد از رونق گرفتن کسب و کارش کارخانه نرسی را در بریانک تاسیس میکند و کامیون هایی می سازد که جنس اتاق هایش از فایبرگلاس بود. این هم یکی دیگر از مهمترین ابتکارات قندچی در بریانک بود. او تا واپسین روزهای عمرش همچنان به ایرانکاوه رفت و آمد می کرد و این کارخانه حلقه اتصال یکی از بزرگترین کارآفرین های تهران با بریانک بود.»
نظر شما