دوچرخه: با وجود تمدید فرصت شرکت در فراخوان انتخاب ماه‌ترین شعرهای ماه تابستانی، تعداد رأی‌های رسیده به دوچرخه چندان قابل‌توجه نبود و از طرف دیگر، نزدیک بودن رأی‌های شعرها، مانع از آن شد که شعری به صورت قاطع به عنوان ماه‌ترین شعر ماه تیر، مرداد و شهریور معرفی شود.

با تشکر از همۀ نوجوانانی که در انتخاب شعر ماه در سه ماهه تابستان شرکت کردند، گزیده‌ای از نظرهای نوجوانان را در ادامه می‌آوریم.

* لیلا کلانتری (رشت): یکی از زیباترین بخش‌های شعر «گیلاس‌های خنده فراوان‌اند» (سپیده اصلاحی) آنجاست که شاعر از مخاطب خود می‌خواهد گیلاس‌های خنده را جایگزین بادام تلخ کند.

* سپیده توکلی (کرج): کوتاه بودن شعر «مربع» (هدا حدادی) به جذاب شدن آن کمک می‌کند و تشبیه مشکلات به گوشه‌های تیز مربع نیز بسیار تازه است.

* فرزاد زارع‌زاده (تهران): در شعر «شیر-گل»(مهدیه نظری)،نشستن کلمه‌های متضاد «شیر» و «گل» در کنار هم ترکیبی زیبا خلق کرده است.

* علی صوفی سلیم (اشنویه): شعر «عطر سیب» (فاطمه ناظری) صمیمانه مخاطب را با خود همراه می‌کند و پرداختن به موجودی نیمه آدم و نیمه فرشته، فضایی معماگونه خلق کرده است.

* ارغوان باقرنیا (تهران): به نظرم نقطۀ قوت شعر «خلأ» (زیتا ملکی) در شروع آن و توصیفات مناسب و بجا برای یک خانۀ بی‌مادر نهفته است. البته تا پایان شعر مخاطب نمی‌فهمد که شاعر دربارۀ مادر صحبت می‌کند و تازه در بخش پایانی شعر متوجه این نکتۀ غافلگیرکننده می‌شود.

* نیلوفر شهسواریان (تهران): شعر «کفش‌های تو، آرزوی من» (زهرا خانی) با این که اسم چندان جذابی ندارد، از عاطفه‌ای قوی برخوردار است و درضمن هیچ کلمۀ اضافی‌ای نیز در آن پیدا نمی‌شود.

* رویا سکوتی (تهران): شعر «بهانۀ بودن» (حسینعلی مکوندی) تصویرهای زیبایی دارد و به این ترتیب حس تازه‌ای را به مخاطب منتقل می‌کند.

* پریا پورزند (تهران): نقطۀ قوت شعر «درخت خسته» (عباسعلی سپاهی یونسی) در پرسشی است که مشخص نیست شاعر آن را از چه کسی می‌پرسد. لحن کودکانۀ این پرسش زیباست و مخاطب به یاد کودکی می‌افتد که سراغ از اسباب‌بازی‌اش می‌گیرد.

* یاسمن رضائیان (تهران): چیزی که بیش از هر چیز در شعر «دلم تنگ» (هدا حدادی) نمایان است، حسی است که شاعر موفق به انتقال آن شده است.

برچسب‌ها