یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

در حالی که پلیس جلوی جابه‌جایی بار‌های دارای ارتفاع غیرمجاز را در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌گیرد برخی راننده‌ها پا را از این فراتر گذاشته و جای خالی روی خودرو باقی نمی‌گذارند.

بار مجاز

جدای از اینکه ممکن است در جریان این تخلف، سقوط بار برای راننده‌های دیگر مشکل‌ساز شود، زاویه دید راننده‌ها نیز کاهش می‌یابد. تعدادی از راننده‌ها نیز تصور می‌کنند به صرف بستن یک پارچه قرمز یا وسیله دیگر به انتهای بار می‌توانند تیرآهن یا هر وسیله بلندی را در شهر جابه‌جا کنند.

به‌دنبال این تصور اشتباه بار‌ها دیده شده که ترمز یا گردش به چپ و راست راننده‌های یاد‌شده موجب یک تصادف تمام عیار می‌شود. گذشته از رانندگان‌ خودرو‌های باربری، شهروندان عادی نیز گاهی دست به اشتباهاتی از این‌دست می‌زنند؛ برای نمونه برخی لوله‌های بلند را در کنار خودرو بسته یا با دست نگه می‌دارند و راهی مقصد می‌شوند.

باز شدن یخ کرایه‌ها

در روز‌های گذشته اغلب راننده‌های مسافربر بعد از حذف یارانه سوخت، منتظر عملی‌شدن وعده مسئولان برای بالا بردن کرایه‌های مصوب بودند. با وجود این به قول معروف کمتر کسی برای این گرانی عجله کرد و کرایه‌ها بالا نرفت. اما از آنجا که ترک عادت موجب مرض است از دیروز و به محض بارش برف و باران، یخ کرایه‌های درخواستی‌ تعدادی از راننده‌ها باز شد.

راننده‌‌های یاد‌شده از کمبود خودرو و بالابودن تعداد مسافران حسابی سوءاستفاده کرده و کرایه‌هایی را طلب می‌کردند که هیچ نسبتی با قیمت‌های مصوب و عرف مسیر نداشت. البته در این میان برخورد بیشتر مسافران تاثیر پیشگیرانه‌ای داشته و از این حرکت جلوگیری می‌کند. به طور حتم در روز‌هایی با چنین وضعیت جوی، خودداری مسافران از پرداخت کرایه‌های نامعقول ابعاد این تخلف را کاهش خواهد داد.

کارت دعوت سرما

با اینکه بارها گفته شده است، ساکنان ساختمان‌ها می‌توانند به‌راحتی و حتی بدون‌ پرداخت هزینه، از اتلاف انرژی جلوگیری کنند ولی انگار بازهم خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که با توسل به نخستین راه و البته با صرف‌هزینه، خانه را گرم ‌کنند. برای نمونه در برخی از مجتمع‌ها گهگاه پنجره راه‌پله‌ هر روز برای سرما کارت دعوت می‌فرستند. علاوه بر این برخی از ساکنان مجتمع نیز بدون ‌اینکه پنجره راه‌پله را در طول زمستان ببندند به‌موتورخانه می‌روند و خودسرانه درجه شوفاژ را بالا می‌برند.

در این بین فقط سیستم‌حرارتی و مصرف گاز، برق و آب است که فدای ژست مهندسی آنها می‌شود. گاهی نیز یکی که در طبقه بالایی مجتمع زندگی می‌کند، ‌درجه را زیاد و دیگری که واحدش روی موتورخانه قرار دارد درجه را کم می‌کند. به‌هرحال به‌جای اینکه فقط به افزایش و کاهش درجه موتورخانه فکر کنیم بهتر است محل‌هایی را که گرما را هدر می‌دهند نیز بررسی کنیم. تمام اینها درحالی است که بستن پنجره‌های ساختمان، خرید و نصب درزگیر برای درز‌های داخل ساختمان و بسیاری راهکار‌های دیگر می‌تواند محیط را با کمترین هزینه گرم و برای زندگی مطلوب کند. ‌

پارکینگ موتور

اگر برای ارتقای سطح فرهنگ شهروندی ارزش قائلیم، بهتر است این تصور که هر جا چند موتورسیکلت قفل و زنجیر شده بی‌شک پارکینگ این وسیله است را کنار بگذاریم. جدای از سد معبر رهگذران و وسائط نقلیه گاهی نیز مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید خدمات رسانی‌های گوناگون نیز با این تخلف به مشکل بر می‌خورد. برای نمونه چنانچه کارگران شهرداری بخواهند زباله‌های این سطل را خالی کنند باید محل پارک این موتور‌ها را دور زده و سطل را جابه‌جا کنند. بسیاری از کسبه نیز از قفل و زنجیر شدن این وسیله در پیاده‌رو جلوی محل کسب خود رضایت ندارند.

کد خبر 125367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز