جمعه ۱۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

یکی از معضلات بشر امروزی این است که امکانات مدرن را گاهی در عمل به بلای جان خود یا اطرافیان تبدیل می‌کند.

تی وی

برای نمونه، در حالی که امکانات صوتی دستگاه‌های صوتی وتصویری به نحو چشمگیری با واقعیت هماهنگ شده و مثلا صدای پخش‌شده از یک سینمای خانگی به واقعیت نزدیک است اما دیوارهای کاغذی یک آپارتمان همان صدا را به‌راحتی به واحد‌های کناری انتقال می‌دهد و تا دیر وقت بلای جان همسایه می‌شود.

بسیاری از ما که در چنین آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنیم تجربه شب بیداری به دلیل صدای بلند پخش‌شده از سینمای خانگی واحد کناری را داشته‌ایم. حال آنکه چنانچه به موازات پیشرفته‌شدن امکانات، اخلاق زندگی جمعی را هم ارتقا دهیم، در این مورد خاص دیگر در ساعات استراحت شبانه صدای ضبط یا تلویزیون را کم می‌کنیم تا اسباب مدرن زندگی ما تبدیل به طبلی برای همسایه‌ها نشود.

بخاری فروشنده

این روزها بسیاری از فروشنده‌ها وارد مسابقه بدون خط پایانی شده‌اند که در آن به هرقیمتی‌شده خواهان تصاحب رضایت خریدار هستند. یکی آتش به مالش می‌زند، دیگری جنس را بدون‌دریافت هزینه حمل‌ونقل به درب منازل می فرستد و برخی نیز هزارویک‌نوع اشانتیون همراه جنس ارائه می‌کنند. در این میان برخی نیز برای گرم‌شدن بازار خود، به جای ارائه مناسب کالا و خدمات، به نصب چند بخاری داغ در مغازه متوسل می‌شوند.

این در حالی است که برخی از فروشنده‌ها به‌خاطر اینکه گرمای مستقیم بخاری آزارشان ندهد آن‌را به‌ محل ‌رفت‌وآمد خریدار‌ نزدیک می‌کنند. به‌عنوان ‌مثال گاهی یک‌بخاری برقی درست زیر پیشخوانی که خریدار برای پرداخت‌وجه به آنجا می‌آید قرار می‌گیرد و به‌راحتی کت و کاپشن و... وی را می‌سوزاند یا گاهی بخاری‌دیواری جایی نصب می‌شود که فاصله‌ای کمتر از 10سانتی‌متر با خریدار دارد. به هر حال یادآوری این نکته بی‌فایده نیست که نصب غیرا‌صولی و بی‌حفاظ بخاری‌ها خطر سوختگی افراد یا آتش‌سوزی را در پی دارد و خریداران دوست ندارند برای خرید ‌یک یا چند کالا از جهات دیگر متضرر شوند.

ترافیک آش داغ

نبود جای کافی در برخی از فست‌فودها و رستوران‌ها و به‌دنبال آن ایستادن افراد برای میل‌کردن غذا در پیاده‌رو یا جلوی در منزل اهالی محل کم بود، رستوران‌های سیار هم به آن اضافه شد. تجمع افراد در کنار خودروهایی که انواع پوشاک و عروسک را در تاریکی شب به‌حراج می‌گذارند باعث ترافیک و گاهی حتی باعث تصادف نیز شده است.

حال به این موضوع خودروهایی را هم که در کنار خیابان توقف‌کرده و به‌قول خودشان غذاهای داغ را در زمستان عرضه می‌کنند اضافه کنید. نتیجه کاملا مشخص است؛ ‌ترافیک بی‌مورد به‌دلیل توقف خریداران و گپ‌وگفت‌های آنها در کنار خوردن غذای داغ. بنابر این علاوه بر اینکه کار این فروشندگان پیامدهای ترافیکی را به‌دنبال دارد، شهروندان نیز باید توجه کنند که سلامت کالاها و خوراکی‌های عرضه‌شده آنها در تاریکی شب به‌هیچ عنوان مشخص نمی‌شود.

سلامتی موتورسوار و بار

گاهی اوقات برخی از افراد پس از اینکه با نمونه‌های له‌وچروک‌ ‌شده یا شکسته‌شده کالایی که تلفنی سفارش داده بوده‌اند، روبه‌رو می‌شوند گوشی را برمی‌دارند و فروشنده را متهم به ارسال نمونه‌های کهنه اجناس می‌کنند. حال از آنها اصرار و از فروشنده انکار. اما این مشتریان غافل از این هستند که اجناس به‌دست موتورسواری سپرده شده است که به ضرب‌المثل بارکج به منزل نمی‌رسد هیچ اعتقادی ندارد. نمونه‌ای از عاقبت موتورسوارانی را که معلوم‌نیست چه مهارتی در خود می‌بینند یا چگونه به توانایی موتورسیکلت و طناب‌ها اعتماد می‌کنند که این همه بسته را بار موتورسیکلت می‌کنند، در تصویر می‌بینید. به‌هرحال بهتر است این قشر هم به سلامتی خود و هم باری که حمل می‌کنند، توجه کنند.

کد خبر 125162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز