سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گویا این اواخر برخی راننده‌ها که از آلودگی هوا کلافه‌ شده‌اند برای کاهش تردد خودرو‌ها به زور متوسل شده‌اند.

نحوه پارک ماشین ها در شهر

برای نمونه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید این دست‌راننده‌ها با توقف جلوی ورودی پارکینگ یک مجتمع‌مسکونی دست‌کم جلوی تردد 10‌تا 20‌خودرو را در شهر می‌گیرند. البته تمام اینها تصور خوش‌بینانه یک فرد علاقه‌مند به محیط‌زیست است و اصل ماجرا چیز دیگری است. راننده‌های اینچنینی نه تنها برای پاکیزه‌شدن هوا و جلوگیری از تردد خودرو‌های تک‌سرنشین دغدغه‌ای ندارند بلکه فقط برای پارک‌کردن خودرو، دست‌به این اقدام غیرمسئولانه می‌زنند.

ساکنان مجتمع نیز چاره‌ای جز لب‌گزیدن، عصبانی‌شدن و سرانجام انتظار برای بازگشت راننده متخلف ندارند. این اواخر نیز آنها که می‌دانند پنچر‌کردن خودرو‌های اینچنینی خلاف قانون است فقط برای اعتراض، برف‌پاک‌کن‌ خودروی راننده متخلف را بالا می‌آورند. شاید به این وسیله وی در بازگشت، متوجه کار ناپسند خود شود و این تخلف را دیگر تکرار نکند.

داستان اسباب بازی

با اینکه نگهداری از وسایل و مبلمان شهری وظیفه هر شهروندی است اما برخی افراد عادت دارند فقط بعد از خراب‌شدن این وسایل، واکنش منفی نشان دهند. این در حالی است که شهروند آشنا با وظایف و حقوق شهروندی به محض مشاهده استفاده نادرست از این وسایل با یک تذکر ساده به فرد، وظیفه خود را انجام می‌دهد.

برای نمونه چنانچه کودکانی را در حال بازیگوشی و سوار‌شدن جمعی بر تاب یا هر اسباب‌بازی دیگری در بوستان دید با لبخندی می‌تواند به آنها عاقبت این کار را یادآوری کند. متأسفانه برخی بزرگ‌ترها نه‌تنها دست به این کار نمی‌زنند بلکه خود نیز با وجود سن زیادشان از وسایل بازی بوستان استفاده می‌کنند و موجبات معیوب شدن آنها را فراهم می‌آورند.

سطل‌های آبی

شاید آن دسته از افرادی که تفکیک‌‌‌کردن مواد قابل‌بازیافت از سایر زباله‌ها را کار سختی می‌دانند، در رابطه با چگونگی استفاده صحیح از سطل‌های مکانیزه با رنگ‌‌های خاص هم چندان دقت نکنند. همین موضوع باعث می‌شود که گاهی مخزن زردرنگ ویژه شن‌ و ماسه را ببینیم که مملو از زباله شده است. این در حالی است که همان فردی که داخل این مخزن، زباله ریخته است اگر در یک‌هوای برفی به‌زمین بخورد، زمین و زمان را به هم می‌دوزد.

اما واقعیت این است که درخواست سطل‌های مکانیزه مناسب و استفاده صحیح از آنها نه‌تنها کار سختی نیست بلکه باعث می‌شود تا در بسیاری از خیابان‌ها سطل‌های آبی‌رنگی را ببینیم که هیچ چیز جز پسماند‌های خشک درونشان نیست؛ سطل‌هایی که ویژه جمع‌آوری کاغذ، مقوا، شیشه، فلز، نان‌خشک و پلاستیک هستند. به‌هرحال استفاده از سطل‌های تفکیک زباله یکی از نشانه‌های پیشرفت فرهنگ صحیح مصرف است.

رعایت حقوق شهروندان

اگر موتورسیکلت را از برخی موتورسوارها بگیری انگار که همه چیزشان را گرفته‌ای اما کافی است همان موتورسوار بخواهد موتورش را در جایی پارک کند؛ همه‌چیز را از شهروندان می‌گیرد. یکی راه رهگذران را سد می‌کند، دیگری استفاده از باجه تلفن را غیرممکن می‌کند و حتی برخی با قفل‌‌‌کردن موتورسیکلت به نیمکت پارک، حق نشستن را از شهروندان سلب می‌کنند.

برای نمونه‌ مانند آنچه در تصویر می‌بینید یک دستگاه موتورسیکلت همانند برخی از خودروها عمود بر خیابان پارک کرده و تردد خودرویی سنگین را چنان با مشکل مواجه کرده که انگار تنها راهش، عبور از روی همان موتورسیکلت است. از طرف دیگر موتورسیکلت دیگری راه پل رهگذران را مسدود کرده است. به‌هرحال از آنجا که تعداد زیادی موتورسیکلت نقش وسیله کسب معاش را برای خانواده‌ها بازی می‌کنند، رعایت حقوق شهروندی از سوی موتورسواران می‌تواند امکان جریمه شدن آنها را از بین ببرد.

کد خبر 124954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز