دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

برخی شهروندان برای مسافرت با خانواده، مناطق ساحلی را انتخاب می‌کنند اما بعد از گذشتن از هزار پیچ و خم جاده هنگامی که به دریا می‌رسند باید ساعت‌ها وقت صرف کنند تا ساحلی عمومی و غیرخصوصی پیدا کنند.

ساحل

 برای نمونه در سواحل دریای خزر گاهی بین نیم تا یک ساعت طول می‌کشد تا ساحلی آزاد برای استفاده عموم پیدا شود. ساحل رودخانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. با اینکه حریم رودخانه‌ها باید تا 15‌متر رعایت شده و ساخت و ساز در آن انجام نشود اما در عمل بخش زیادی از این ساحل‌ها با ساخت‌وساز‌های گوناگون از دسترسی عموم خارج شده است.

به‌هرحال به نظر می‌رسد برای رشد گردشگری داخلی هم که شده، باید این موانع از مسیر برداشته شود. برخی شهروندان نیز معتقدند برای راهنمایی گردشگران به سمت ساحل عمومی تابلو‌های بیشتری باید در مناطق گوناگون گردشگری نصب شود تا شاید به این وسیله میزان معطلی افراد کاهش یابد.

داربستی روی آب

چنانچه اهل مطالعه صفحه حوادث روزنامه‌ها باشید دست‌کم هفته‌ای یکبار اخبار ناگوار مربوط به ساخت‌وساز‌های غیراصولی را مشاهده می‌کنید؛ از گودبرداری گرفته تا سقوط کارگران و شهروندان در چاه‌ها حوادثی است که در جای‌جای شهر روی می‌دهد. با وجود این، نکته قابل تامل این است که بسیاری از شهروندان فقط بعد از بروز حادثه با آتش‌نشانی و دیگر نهاد‌های مربوط تماس می‌گیرند. این در حالی است که در این موارد نیز عقل حکم می‌کند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

راهکار این است که به محض مشاهده مواردی همچون آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید مسئولان را ضمن تماس با سامانه 137‌آگاه کنید. چنین داربست‌هایی که به جای پی ساختمان، روی آجر و آب بنا می‌شوند به قول معروف آبستن حوادثی هستند که فقط در صورت مسئولیت‌پذیری ساکنان محل رفع خواهد شد.

خودروی اسقاطی

گویا برخی از افرادی که خودروهای فرسوده‌شان مدت‌ها در کنار کوچه و خیابان‌های شهر جاخوش کرده، تصمیم گرفته‌اند آنها را از رده خارج کنند. اما اینطور که به‌نظر می‌رسد راه درستی را برای این کار انتخاب نکرده‌اند. البته شاید آنها وقتی دیده‌اند از مبلمان کهنه تا نخاله ساختمانی در کنار سطل‌های زباله خالی می‌شوند، تصمیم گرفته‌اند که خودروهای از رده‌خارج را نیز به‌کنار سطل‌مکانیزه بیاورند.

آوردن خودرویی فرسوده که به‌زور چندمتری حرکت می‌کند به این مکان همانا و باقیماندن آن تا مدت‌ها در همین مکان همان. به‌هرحال اگر این خودروهای از رده‌خارج قادر به حرکت هم باشند سهم بزرگی در آلودگی هوای شهر خواهند داشت. این در حالی است که در رسانه‌های جمعی از زبان مسئولان بارها گفته شده که به محض مشاهده خودروی اسقاطی رها شده یا پارک شده در کوچه و خیابان با سامانه 137‌تماس بگیرید.

تبلیغ روی علائم راهنمایی

در فیلم‌های علمی-‌ تخیلی همیشه این ربات‌ها هستندکه در صدد انقراض نسل بشر بر می‌آیند اما این روز‌ها با وجود هجوم همه‌جانبه‌ای که تبلیغات گوناگون، به صورت کاغذی، شنیداری و دیداری به ذهن بشر آورده، زیاد دور از ذهن نیست که تا چندی دیگر نتوانیم جلوی گسترش آنها را بگیریم. تبلیغ همین که بتواند تمام زوایای زندگی را زیر پوشش خود بگیرد و در عمل نیز بتواند یک خودرو را دربزرگراه دچار تصادف کند به نوعی حمله کرده است.

برای نمونه چنانچه به تعدادی از پل‌های عابر پیاده‌ نگاهی بیندازید مشاهده خواهید کرد که گاهی تبلیغات شرکت‌های گوناگون روی علائم هشداردهنده راهنمایی و رانندگی نصب می‌شود. این مورد باعث می‌شود تا راننده‌ها بدون در نظر گرفتن چنین هشدار‌هایی به مسیر خود ادامه داده و گاهی دچار حادثه شوند.

کد خبر 124844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز