به گزارش مهر،وی که در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کودک سخن میگفت، افزود: اعتیاد، بالا رفتن هزینهها و موج مهاجرت به شهرها باعث افزایش تعداد کودکان کار و خیابان شده است.
عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بخشی از کودکان که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات کارگاهها از کار بیکار شدند به همین دلیل شاهد افزایش بیکاری در مورد کودکان کار در کارگاههای زیرزمینی هستیم.
وی افزود: هنگامی که شرایط جامعه سخت میشود خانوادهها از کودکان برای اشتغال و کسب درآمد بیشتر استفاده میکنند و این خود دلیلی بر افزایش تعداد کودکان کار در خیابانها است و خانواده ها نیازمند ناچارند برای تامین معاش خود از کودکان استفاده کنند.
اسماعیل پور با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه مطالعه و پژوهشی در مورد کودکان کار و خیابان انجام نشده است گفت: به نظر میرسد ارایه آمارهای این چنینی در مورد افزایش تعداد کودکان کار به منظور جذب بودجه باشد نه چیز دیگر.
تعداد کودکان بازمانده از تحصیل بیشتر از آمارهاست
وی با اشاره به اینکه سال گذشته مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که 3.5 میلیون کودک خارج از تحصیل وجود دارد گفت: وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال اعلام کرد که فقط 1.5 درصد از کودکان واجد شرایط امکان حضور در مدرسه را نداشتند و در روستاها با داشتن یک دانشآموز نیز کلاسها دایر بوده است در صورتی که در بسیاری از روستاها فقط تا پنجم ابتدایی مدرسه وجود دارد و همین امر باعث شده که این افراد از ادامه تحصیل باز بمانند بنابراین میتوان گفت که آمارها بیشتر از این است که اعلام نمیشود.
اسماعیل پور به خدمات انجمن حمایت از حقوق کودکان پس از زلزله آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با مداخله انجمن توانستیم بخشی از نیازهای کودکان را در این مناطق تامین و بخشی را نیز به مسئولین یادآوری کنیم. نیاز به اسباب بازی و عروسک از جمله لوازمی بود که کودکان برای خروج از شرایط بحرانی و دانش آرامش به آن نیاز داشتند که این موضع نیز از سوی انجمن تامین شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر14 مهد روستایی در 14 روستای آذربایجان شرقی در حال خدمت دهی به کودکان است و همچنین هدف آینده انجمن تاسیس مرکز ارتقاء سلامت روانی اجتماعی کودکان و مادران در شهرستان هریس است که در این مرکز به کودکان و مادران آموزشهای لازم ارایه خواهد شد که در این خصوص بهزیستی با فرمانداری این شهرستان همکاری لازم را با انجمن داشتند.
اسماعیل پور در مورد جمعآوری کودکان کار و خیابان در زمان نشست سران غیرمتعهدها نیز گفت: نهادهای متولی با ابراز شادمانی از این عملکرد افتخار میکردند که توانستند کودکان را از سطح شهر جمعآوری کنند این در حالی است که متاسفانه این کودکان برای تمامی معیشت خانواده به کارهای زیرزمینی روی آوردند و یا جذب باندهای مواد مخدر و یا سایر آسیبهای اجتماعی شدند.
اسماعیل پور گفت: جمع آوری مقطعی کودکان خیابانی آسیب های بیشتری به آنها وارد می کند.
وزارت رفاه برنامهای برای ممنوعیت اشتغال کودکان نداشته است
به گفته وی ماده(32) پیمان نامه حقوق کودک بر ممنوعیت اشتغال کودکان تاکید دارد در حالیکه طی چند سال گذشته در وزارت رفاه در این خصوص هیچ برنامهای ارائه نشده است و علاوه بر این ایران از سال 1380مقابلهنامه سازمان جهانی کار را پذیرفته که متاسفانه طی این سالها از روند اجرایی آن گزارشی ارائه نشده که نشان دهنده این است که مقدمات اجرایی این مقابلهنامه در کشور فراهم نشده است که لازمه اجرای این ماده انجام پژوهش جدی در خصوص بدست آوردن آمار رسمی از حداقل کودکان شاغل در کارگاهها است.
این عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بیکار شدن بخشی از کارگران باعث شده که تعداد کودکان شاغل در کارگاههای زیرزمینی پنهان افزایش پیدا کند و این امر به دلیل این است که متاسفانه دولت هیچ چتر حمایتی برای اینگونه خانوادهها پیشبینی نکرده است این در حالی است که قرار بود بخشی از درآمد یارانهها به تولید و افزایش اشتغال اختصاص پیدا کند که عملا میسر نشد و نتیجه آن افزایش بیکاری بوده است.
به گفته وی با توجه به هزینههای زندگی و همچنین هزینه های بخش دامپروری و کشاورزی و گران شدن هزینه های آموزشی باعث شده که بسیاری از خانوادهها توان ثبت نام فرزندانشان را در مدارس نداشته باشند و همین امر منجربه اشتغال زودهنگام کودکان در شهرها و روستاها شده است که میتواند به نوعی تهدید نیز محسوب شود.
همچنین در این نشست دکتر شیوا دولت آبادی یکی دیگر از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان تاکید کرد: بارزترین پدیده افت اقتصادی این است که کودکانی که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند سر از کانون اصلاح و تربیت در بیاورند که این امر نگران کننده است. نبود کار زیرزمینی سبب شده که گرایش به سمت رفتارهای خطرآفرین ایجاد شود که این مورد نگرانیهایی را در پی دارد.
غیر دولتی شدن پیش دبستانی تضییع حقوق کودکان است
وی در مورد تحصیل کودکان نیز گفت: هزینههای بالای تحصیلی از یک طرف باعث شده که کودکان نتوانند به تحصیل بپردازند که این امر شامل کودکان مهاجر و افغان هم بوده است. از سوی دیگر نبود خدمات مددکاری در مدارس به خصوص در مناطق آسیب پذیر باعث شده که کودکان در این مناطق نتوانند از حمایتهای مشاوره و روحی روانی بهرهمند شوند که این ناتوانی سیستمی در مدارس ما وجود دارد .
دولت آبادی در مورد محتوای کتاب های درسی آموزش و پرورش گفت: در کتابهای درستی اطلاعات لازم در خصوص محیط زیست و اطراف و آنچه نیاز دانشآموز است که بدانند به آنها ارایه میشود در حالی که با توجه به تنوع فضای زیستی در کشور باید دانشآموزان از حداقل اطلاعاتی برخوردار باشند تا بتواند در مواجهه با نیازها از آن بهرهمند شوند.
وی گفت: مسایل کیفی آموزشی به عنوان حقوق کودک مطرح است که باید بیشتر به آن در آموزش و پرورش اهمیت داده شود.
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به جای خالی پیش دبستانی رایگان در کشور اشاره کرد و گفت: رایگان نبودن پیش دبستانی به عنوان حق ضایع شده از کودکان در نظر گرفته میشود به طوری که امسال شاهد این بودیم که پیش دبستانی به طور غیردولتی و غیرانتفاعی تشکیل شود.
به گفته وی در حالی که با تفاوتهای فاحش فرهنگی در کشور مواجه هستیم برای برخورداری حداقل و شانس برابر برای استفاده از امکانات تحصیلی و فرهنگی باید حداقل در مقطع پیش دبستان به صورت رایگان آموزشهای مورد نیاز به کودکان ارایه شود.
دولت آبادی در مورد دستاوردهای طول یک ساله گذشته در مورد حقوق کودکان گفت: فکر نمیکنم در سال گذشته در این خصوص دستاوردی داشتیم که البته مشکلاتی مانند زلزله در آذربایجان شرقی به سایر مشکلات کودکان اضافه شد. از سوی دیگر بیکاری خانوادهها، بالا رفتن سطح هزینه زندگی و... نیز از جمله مشکلاتی بود که از سال گذشته تا کنون کودکان جامعه با آن درگیر بودند.
دولت آبادی در مورد نظام 6-3-3 آموزش و پرورش گفت: در این خصوص هیچ اثرات مثبتی از آن دیده نشده در حالی که پروژههای ایمن چنینی باید حداقل به صورت پایلوت انجام و پس از مشخص شدن نتایج آن به طور بلند مدت در مدارس اجرایی میشد.
وی گفت: هنوز مشخص نیست اهداف این طرح چیست و قرار است چه موفقیتهایی را به دانشآموزان ما ارایه کند.
به گفته وی مسلماً آشفتگی در تغییر نظام آموزشی هم خانوادهها و هم کودکان ما را سر در گم خواهد کرد که البته امیدواریم وزارت آموزش و پرورش از این سردرگمی مبرا باشد.
وی با اشاره به اینکه اضافه کردن یک پایه تحصیلی آنقدر در دانشآموزان تاثیر ندارد که محتوای کتابها تاثیر خواهد داشت، گفت: امیدواریم محصول آموزش و پرورش ما دانشآموزان تک بعد ی و کم سواد نباشد.
پدران عامل 22 درصد از کودک آزاریها
لیلا ارشد عضو دیگر هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به لایحه حمایت از حقوق کودکان اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم پس از گذشت چند سال لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس به تصویب برسد که متاسفانه مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که این لایحه را از اولویت بررسی خارج کرده است در حالی که با تصویب آن بسیاری از مشکلات کودک آزاریها حل میشد. براساس آمارهای صدای ایران در شش ماه اول سال جاری 22 درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند که این آزارها 33 درصد جسمی، 35 د رصد عاطفی، 27 درصد غفلت، 1 درصد جنسی و 7 درصد آموزشی بوده است.
به گفته وی پدران کودک آزار اغلب مصرف کنندگان شیشه بودند که همین امر باعث شده که به فرزندان خود آزار و اذیت برسانند که در برخی موارد منجر به فوت کودک شده است.
ارشد با اشاره به اینکه کوله پشتی کودکانمان از ترس، خشم و اضطراب سنگین شده است، گفت: جایی که این افراد بتوانند احساس خوشایندی داشته باشند وجود ندارد به طوری که در هیچ جا به طور مشخص آموزشی در مورد مصرف شیشه، مواد مخدر و سایر نیازهای کودکان و دانش آموزان به آنها ارایه نمیشود. بنابراین در مواجهه با این مشکلات نمیدانند که چه کاری انجام دهند و چه رفتاری صحیح است.
به گفته وی آموزش شیوههای والدی، همسر داری، فرزندپروری و سایر آموزشها در هیچ یک از مقاطع تحصیلی در نظر گرفته نشده در حالی که هر یک این آموزشها به خودی خود میتواند نقش زیادی در جلوگیری از کودک آزاری، طلاق و ... ایفا کند.
ارشد در مورد خطوط یارای انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: خطوط تلفن ما محدود است و متاسفانه از سال 78 تاکنون هنوز نتوانستهایم خط تلفن سه رقمی از مخابرات دریافت کنیم. این در حالی است که صدای یارا اولین خط داوطلبانه و تخصصی در مورد حمایت از کودکان بوده است.
وی در مورد موفقیت NGOها در کشور نیز گفت: هنگامی که دولت NGOها را بپذیرد و از آنها حمایت کند، آنها میتوانند در جامعه رشد کنند در حالیکه در این خصوص تاکنون فرهنگ سازی لازم در کشور انجام نشده است.
اخذ شهریه از کودکان مهاجر مانع تحصیل آنهاست
امیر حسین پهلوان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره حمایت از حقوق کودکان به دو گانه پرورش دادن دانشآموزان در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: مشکل اصلی آموزش و پرورش این موضوع است که دانش آموزان با آن درگیر هستند به طوری که میزان نمره دهی و سطح بندی بچهها باعث میشود که آنها وارد چرخه شکست میشوند که فقط خانوادهها میتوانند آنها را از این چرخه خارج کنند و در صورت عدم توجه خانوادهها این مشکل کودکان بیش از پیش نمایان میشود.
وی با اشاره به این بخشنامه جدید آموزش و پرورش مبنی بر اخذ شهریه از کودکان مهاجر گفت: براساس این بخشنامه کودکان مقطع ابتدایی که پاسپورت دارند باید 250 هزار تومان پرداخت کنند و کودکانی که کارت اقامت دارند باید 100 هزار تومان ثبت نام در مدارس پرداخت کنند که این موضوع با قوانین تحصیل رایگان و حقوق کنوانسیون کودکان مغایرت دارد.
پهلوان تاکید کرد: اخذ شهریه از کودکان مهاجر باعث شده که این افراد نتوانند هزینههای خود را پرداخت کنند و همچنین مانع ادامه تحصیل و ثبت نام آنها در مدارس شده است.