گروه شهری: اعضای شورای شهر تهران در جلسه 6 اسفند ماه خود مستمع گزارش نظارتی کمیسیون بودجه از حسن‌اجرای مصوبه سال 91بودند، همچنین تعیین لایحه نرخ کرایه تاکسی را برای سال 92به‌دلیل عدم‌دریافت لایحه تعیین نرخ کرایه اتوبوس‌ها و مترو به تعویق انداختند.

شورای شهر

رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در قرائت گزارش نظارتی کمیسیون از عملکرد 9ماهه شهرداری بر حسن اجرای بودجه سال 91تأکید کرد: اگر چه شهرداری در اجرای پروژه‌های مستمر و غیرمستمر در معاونت‌ها و مناطق به‌طور میانگین 18درصد نسبت به عملکرد مورد انتظار عقب است ولی این فاصله با توجه به اینکه سرعت کار در پروژه‌ها برای پایان سال بالا می‌رود کمتر خواهد شد.

رسول خادم افزود: کل پروژه‌های تعریف شده به‌صورت سرمایه‌ای و مستمر برای سال 91شهرداری تهران حدود 991پروژه بوده که از این میزان 474پروژه در قالب مستمر و 517پروژه به‌صورت غیرمستمر است. وی خاطرنشان کرد: گزارش نظارتی کمیسیون تا پایان آذرماه سال‌جاری بوده و عملکرد 9ماهه پروژه‌های عمرانی شهرداری را رصد کرده که در مجموع از 99.4درصد پروژه‌ها بازدید به عمل آمده است.

بخش دیگری از گزارش نظارتی شورا مربوط به وضعیت اجرایی کارگاه‌های پروژه‌ها بود. بر همین اساس از 366پروژه 63.7درصد از پروژه‌ها کارگاه‌هایشان فعال و مابقی به‌صورت نیمه فعال بوده‌اند. این آمار در 9ماهه سال قبل 68درصد از 422پروژه بوده است. خادم علت اصلی تأخیر پروژه‌ها را کمبود نقدینگی عنوان کرد و افزود:35.5درصد علل تأخیر پروژه‌ها مربوط به کمبود نقدینگی، 15.6درصد تأمین زمین،2.6درصد مشکلات مطالعاتی، 11درصد تغییر نقشه، 9درصد افزایش قیمت مصالح و 8.5درصد مربوط به تعلل دستگاه‌های اجرایی است.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران در این جلسه با تأکید بر اینکه بیش از 70درصد از بودجه تخصیصی به پروژه‌های عمرانی مناطق در سازمان عمران مناطق مدیریت می‌شود، افزود: با ایجاد ذی‌حسابی در مناطق حسابرسی شورا و کنترل‌های مالی که از سوی معاونت در نحوه تخصیص اعتبارات مناطق برای پروژه‌های عمرانی صورت می‌گیرد میزان مزایده و فراخوان مناقصه عمومی در مناطق را افزایش داده است.

به‌دنبال افزایش بهره‌وری

شهردار تهران که در این جلسه حضور داشت بعد از استماع گزارش نظارتی شورا از عملکرد 9ماهه بودجه شهرداری در سال 91گفت: نمی‌خواهیم به‌گونه‌ای نشان دهیم که درمجموعه مدیریت شهری همه‌‌چیز بدون اشکال پیش می‌رود؛ به‌طور یقین اشکالاتی در مدیریت شهری وجود دارد ولی مدیریت شهری در مسیری گام برمی‌دارد که به‌دلیل شفافیت مالی و ارائه گزارش‌های مستمر به شورای شهر، مجموعه عملکردش هر سال نسبت به سال قبل بهتر و از رشد قابل توجهی برخوردار می‌شود.

قالیباف در ادامه به‌وجود تعداد بسیاری شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران تا قبل از سال 86اشاره کرد و افزود: همه واقف هستیم که تا سال 86مجموعه شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران که به نوعی حیاط خلوت شهرداری نامیده می‌شدند بسیار زیاد بود، ولی در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها به حداقل رسیده و قابل کنترل هستند. شهردار تهران تأکید کرد: گام بعدی شهرداری این است که کیفیت و بهره‌وری را در مدیریت شهری بالا ببرد. وی همچنین با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به‌طور ناخواسته شرایط کشور رنگ سیاسی به‌خود می‌گیرد بنابراین مدیریت شهری باید به شیوه‌ای عمل کند که در ذهن مردم بی‌اعتمادی ایجاد نشود.

دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز تأکید کرد: به‌خاطر این شرایط ویژه است که اجتماع نیز نگاه ویژه‌تری به تیم مدیریت شهری دارد بنابراین، این مورد توجه قرارگرفتن مراقبت بیشتری را بر رفتارمان می‌طلبد به همین علت وظیفه ما سنگین‌تر شده است.

تعویق تعیین نرخ کرایه تاکسی

همچنین لایحه تعیین نرخ کرایه تاکسی در سال92 به‌دلیل تأخیر در ارائه نرخ کرایه اتوبوس و مترو به تعویق افتاد. خسرو دانشجو، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اعلام این خبر که لایحه پیشنهادی در سال92 با افزایش 40درصدی کرایه‌ها به کمیسیون عمران شورا ارسال شده، گفت: کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا به‌دلیل نرسیدن لایحه تعیین نرخ اتوبوس و مترو برای تعیین نهایی نرخ کرایه تاکسی به جمع‌بندی نرسید چرا که حمل ونقل عمومی به‌صورت یک مجموعه است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: نرخ کرایه تاکسی‌ها تاقبل از سال باید مشخص شود در غیراین صورت در سال آینده رانندگان خودشان مبادرت به افزایش نرخ می‌کنند که بازگرداندن نرخ افزایش‌یافته به قیمت واقعی بسیار سخت است.

کد خبر 202915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز