شنبه ۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه ورزشی:‌ همه‌چیز طبق گمانه‌زنی رسانه‌ها پیش می‌رود، وقتی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات دقیقه ۹۰ فدراسیون فوتبال با علی دایی، وضعیت تازه لژیونرها با تیم‌ملی اینگونه مورد تحلیل قرار گرفت؛ «آنها خواسته یا ناخواسته به پایان عصر خود رسیده‌اند.»

سرمربی تیم‌ملی در چنین شرایطی حتی قبل از دست زدن به هرگونه اقدامی سئوال‌های مکرر رسانه‌ها درباره سرنوشت لژیونرها را پیش‌روی خود می‌دید. موضوعی که همواره از سوی علی دایی واکنشی ثابت را به دنبال داشته است: «با هیچکس مشکل ندارم. هر بازیکنی که آماده باشد را به تیم‌ملی دعوت می‌کنم.»

سئوال‌های مکرر درباره چرایی دعوت نشدن مهدوی‌کیا به تیم‌ملی حتی به واکنش جدی دایی نیز منجر شد تا جایی که در گفت‌وگویی تأکید کرد: «صبر من هم اندازه‌ای دارد. من هم یک انسانم. برای اولین و آخرین بار می‌گویم که با مهدوی‌کیا مشکلی ندارم اما باز هم از من می‌پرسند چرا او را دعوت نمی‌کنی؟»

اظهارات علی دایی در حالی غائله را ختم کرده بود که بازیکن باسابقه تیم‌ملی در آلمان نیز چندان تمایلی به انجام گفت‌وگوهای جنجالی از خود نشان نمی‌داد.

هرچند که در برهه‌ای تصمیم دایی را اینگونه به چالش کشید: «توقع داشتم حداقل به من زنگ می‌زدند.»

سرمربی تیم‌ملی در پاسخ به اظهارات همبازی سابق خود گفت: «دلیلی ندارد که با بازیکن دعوت‌نشده تماس بگیریم.»

وحید هاشمیان: نمی‌توانم برای تیم ملی بازی کنم

وحید هاشمیان نیز از جمله لژیونرهایی بود که علی دایی درباره‌اش اظهارنظر کرده است. مهاجم بوخوم بار  قبل با وجود دعوت شدن از سوی علی دایی ترجیح داد در تمرینات تیم‌ملی شرکت نکند. او گفته بود: «مصدوم هستم و نمی‌توانم تیم‌ملی را در بازی با کویت همراهی کنم.»

علی دایی نیز در واکنش به تصمیم قابل پیش‌بینی وحید هاشمیان تأکید کرد: «وقتی او را دعوت می‌کنم و نمی‌آید دیگر چه کاری از دست من ساخته است. من نباید کارت دعوت بفرستم.»

در این بین علی کریمی تنها لژیونر باسابقه‌ای بود که در بازی با کویت نیز تیم‌ملی را همراهی کرد.

او طی مدت حضورش در تیم‌ملی از مشکلات قبلی‌اش با علی دایی سخن نگفت. سرمربی تیم‌ملی هم در موضعی متقابل قرار گرفت. هرچند که نظم ماجرا در فاصله زمانی کوتاهی به هم خورد.

حذف تدریجی لژیونرها از تیم‌ملی

مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، علی کریمی و رحمان رضایی؛ اینها نفراتی هستند که از تیم‌ملی دور مانده‌اند. در همین خصوص رسانه‌ها در دو جبهه متفاوت قرار گرفته‌اند.

برخی حق را به سرمربی تیم‌ملی می‌دهند و عده‌ای البته در مقام انتقاد از سیاست تازه فدراسیون برآمده و معتقدند: «اصلی‌ترین سرمایه‌های تیم‌ملی در خطر محو شدن قرار دارند.»

البته تصمیمات علی دایی در طول یکی، دو ماه اخیر نشان می‌دهد که او ابداً خواستار حذف ستاره‌ها و به دنبال آن خالی شدن تیم‌ملی از لژیونرها نیست. او پس از واکنش‌های دلسردکننده وحید هاشمیان، مهدوی‌کیا و رحمان رضایی در تازه‌ترین لیست خود این بازیکنان را دوباره به تیم‌ملی دعوت کرد.

دایی در حالی با دعوت این بازیکنان هرگونه بهانه‌ای را از این 3 لژیونر گرفت که رحمان رضایی حتی در مصاحبه‌ای حرف‌هایی جنجالی علیه دایی بر زبان آورد و گفت: «دلیلی ندارد از دایی حمایت کنم.»

اما این ۳ بازیکن ترجیحاً خود را به اردوی اردبیل نرساندند. مهدوی‌کیا مصدومیت دوباره را اصلی‌ترین دلیل تصمیم خود برشمرد و هاشمیان تأکید کرد: «در دور بعدی، تیم‌ملی را همراهی خواهم کرد.»

اخراج علی کریمی تا اطلاع ثانوی

علی کریمی با وجود مصدومیتی که اخیراً با آن دست به گریبان است تیم‌ملی را در سفر به اردبیل همراهی کرد.

او که حضور فعالانه‌اش در تیم‌ملی به بیش از ۱۰ سال می‌رسد در مصاحبه‌ای گفت: «بدترین فدراسیون ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران را در اختیار داریم. چون بی‌برنامه هستیم و به همین دلیل معتقدم پیشرفت نمی‌کنیم.»

همین چند جمله کافی بود تا مسئولان فدراسیون فوتبال نسبت به این بازیکن شدیدترین موضع ممکن را اتخاذ کنند. مهدی تاج تأکید کرد: «او را تا اطلاع ثانوی از حضور در بازی‌های ملی محروم می‌کنیم.»

اخراج علی کریمی در شرایطی اتفاق افتاده است که رسانه‌های عربی ضمن ابراز خوشحالی از تصمیم تازه فدراسیون در تحلیل‌های خود نسبت به شکست تیم‌ملی امیدوارانه‌تر سخن می‌گویند.

روزنامه‌های الخلیج، البیان و الاتحاد امارات با توجه به نزدیکی دیدار تیم‌های ملی ایران و امارات در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ در گزارش‌هایی اتفاقات اخیر در تیم‌ملی و خط‌خوردن علی کریمی را به نفع خود دانسته‌اند.

روزنامه الخلیج نوشت: «ایران در آستانه دیدار حساس با تیم‌ملی امارات یکی از بهترین مهره‌های خود را کنار گذاشته است. نبودن کریمی خبر خوشحال‌کننده‌ای است.»

روزنامه البیان نیز در تحلیل خود شرایط تیم‌ملی را مناسب ارزیابی نکرد. این روزنامه نوشت: «علاوه بر علی کریمی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا که به دلایل مختلف از حضور در تیم‌ملی منع شده‌اند، مهرزاد معدنچی و ایمان مبعلی هم از سوی دایی دعوت نشده‌اند.»

کفاشیان: کریمی با هماهنگی دایی محروم شد

پس از غیبت هاشمیان، مهدوی‌کیا و رحمان رضایی در اردوی تیم‌ملی که البته به حذف آنها منجر شد، علی دایی درخصوص اخراج علی کریمی هم تاکنون واکنشی از خود نشان نداده است.

این در حالی است که فدراسیون فوتبال ضمن انجام یک برخورد کاملاً قهری با کاپیتان تیم‌ملی، اخراج وی را  با هماهنگی علی دایی عنوان می‌کند.

رئیس فدراسیون فوتبال در این‌باره به ایسنا گفت: «محرومیت ۲ ساله کریمی صحت ندارد. البته او با هماهنگی دایی محروم شد اما این احتمال وجود دارد که همین فردا علی کریمی به اردوی تیم‌ملی بپیوندد.»

همچنین یکی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال هم که پس از ناکامی پروژه حضور کلمنته در رأس کادرفنی تیم‌ملی ایران ترجیحاً کمتر در گفت‌وگوهای رسانه‌ای شرکت کرده، در پاسخ به اظهارات علی کریمی جمله عجیبی بر زبان آورده است: «اتفاقاً بهترین فدراسیون تاریخ فوتبال ایران را در اختیار داریم.»

با این همه بعید به نظر نمی‌رسد که علی کریمی نیز به جمع دیگر لژیونرها بپیوندد. چه او تأکید کرد: «نه عذرخواهی می‌کنم و نه به کمیته انضباطی می‌روم. اگر قرار بود به خاطر حرف زدن علیه فدراسیون کسی را محروم کنند قبل از من علی دایی باید محروم می‌شد.»

کد خبر 52909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز