گروه بورس: سهام مخابرات این بار در چالش مدیران بورس و خصوصی‌سازی‌ گرفتار آمده است.

رئیس هیأت عـامل سـازمـان خصوصی‌سازی‌ درگفت‌وگو با همشهری به صراحت اعلام کرد: سهام شرکت مخابرات قطعاً پس از تعطیلات عرضه می‌شود.

اما لحظاتی پس از آن مدیر عامل شرکت بورس به همشهری گفت: به‌دلیل پاره‌ای از مسائل عرضه سهام شرکت مخابرات انجام نخواهد شد.

این روزها داستان خصوصی‌سازی‌ به قصه طول و درازی تبدیل شده است. براساس برنامه از پیش اعلام شده قرار بود سهام شرکت مخابرات ایران پس از تعطیلات چند روزه در ۲۲ ‌خرداد ماه عرضه شود.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره به همشهری گفت:اگر مشکل خاصی پیش نیاید سهام شرکت مخابرات ایران 22‌خرداد ماه در بورس عرضه خواهد شد.

عرضه در ۲۲ خرداد

صابر فیضی مدیر عامل شرکت مخابرات هم در گفت‌وگو با همشهری تاکید کرد: مذاکرات با سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه دارد و شرکت مخابرات به‌دنبال تایید عرضه در تاریخ ۲۲ خرداد است.

به گفته فیضی سازمان خصوصی‌سازی‌ تاریخ آغاز عرضه سهام مخابرات را به‌صورت کتبی ۲۲ خرداد اعلام کرده وخبر دیگری در این خصوص هنوز رسما به دست مدیران مخابرات نرسیده است.

او تاکید کرد:از نظر مخابرات مشکلی برای واگذاری سهام وجود ندارد و تمام پیش شرط‌های تعیین شده به اجرا رسیده است اما در هر حال، تصمیم نهایی در این خصوص را سازمان خصوصی‌سازی‌ اتخاذ خواهد کرد.

اما علی رحمانی، مدیرعامل بورس تهران، در سخنانی متفاوت درباره عرضه سهام شرکت مخابرات ایران گفت:عرضه سهام شرکت مخابرات به‌دلیل اینکه هنوز کارهای قانونی این شرکت انجام نشده به تعویق افتاد.

وی اشاره‌ای به تاریخ جدید عرضه سهام این شرکت نکرد ولی در عین حال گفت:شرکت مخابرات هنوز به شرکت سهامی عام تبدیل نشده و در اداره ثبت اسناد به ثبت نرسیده است بنابر این سهام این شرکت در روز ۲۲ ‌خرداد عرضه نمی‌شود.

شمارشگر خصوصی‌سازی‌

همه این گفته‌ها باعث شده، موضوع واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران به بورس که به اعتقاد کارشناسان پس از واگذاری به بزرگ‌ترین شرکت بورس تبدیل خواهد شد در هاله‌ای از ابهام فرورود.

شمارشگر خصوصی‌سازی‌ در سال جدید نشان می‌دهد، سازمان خصوصی‌سازی‌ از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها موفق به عرضه سهام شرکت کشتیرانی در بورس شده و این زنگ خطری است برای برنامه خصوصی‌سازی. 

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ سال گذشته اعلام کرده بودند سهام شرکت مخابرات ایران و چندین شرکت دولتی دیگر، بلا فاصله پس از پایان تعطیلات نوروزی در بورس عرضه خواهد شد اما آخرین اخبار حاکی از آن است که واگذاری سهام مخابرات به موانع جدیدی بر خورد کرده و گویا به این زودی‌ها وارد بورس نخواهد شد.

بحث تبدیل نشدن سهام این شرکت به سرمایه جدید و فعالیت این شرکت همچنان با رقم سرمایه قبلی (۵۰۰ میلیون تومان) و تبدیل نشدن این شرکت به سهامی عام درآستانه واگذاری سهام از جمله موضوعاتی است که عرضه سهام مخابرات را با خطر تعویق مواجه کرده است، حتی به گفته مدیر عامل شرکت بورس هنوز مشخص نیست که چرا با وجود گذشت یک سال از طرح واگذاری سهام مخابرات در بورس اقدامی درخصوص سهامی عام کردن این شرکت و موارد دیگر انجام نشده و چه کسانی در این زمینه مسئول هستند.

به این ترتیب موانعی که از ابتدای سال‌جاری بر سر راه خصوصی‌سازی‌ ایجاد شده حرکت قطار خصوصی‌سازی‌ را در سال ۸۷ با مشکل مواجه کرده و این پرسش را در ذهن فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده که آیا‌رؤیای بورس ۷۵ میلیارد دلاری در سال‌جاری محقق می‌شود؟

تعویق در واگذاری‌های دیگر

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت بورس  با تاکید بر اینکه سهام مخابرات در خرداد ماه عرضه نخواهد شد گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با مدیر عامل این شرکت برگزار و طی آن مواردی چون وضعیت پروانه اپراتور و کاهش دارایی‌ها و ثبت این موارد در دفاتر مطرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رقم سرمایه جدید و سهامی عام بودن شرکت مخابرات در اداره ثبت و اسناد به ثبت نرسیده است.

وی همچنین از تعویق زمان عرضه سهام ۳ شرکت سیمان کردستان، پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز هم خبر داد وگفت: فروشنده سهام شرکت سیمان کردستان یعنی سرمایه‌گذاری غدیر، منتظر تعیین تکلیف وضعیت قیمت محصول سیمان است.

کد خبر 53879

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز