دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی* رزمایش غرورآفرین «فدائیان حریم ولایت» با درخشش خلبانان و پرسنل نیروی هوایی ارتش به پایان رسید.

این رزمایش پیام‌ها و اهداف فراوانی را دنبال می‌کرد که اشاره کوتاهی به برخی از آنها ضروری است:

1 - در دنیای پرغوغای امروز که مقدرات بعضی قدرت های بزرگ در دست آدم‌های خردمند نیست و گاه اشتباه آنها در محاسبات،‌ منطقه‌ای را به زحمت می‌اندازد، لازم است که بخشی از توانمندی نیروهای مسلح نشان داده شود تا دشمن دچار خطای راهبردی نشود؛ زیرا هرچند  او خود را به باتلاق می‌افکند اما دیگران و منطقه را هم دچار دردسر می‌کند.

همچنین هر چند به حول و قوه الهی دست او قطع خواهد شد اما ما هم برای قطع‌کردن این دست باید هزینه‌ای‌ بپردازیم، لذا برای پرهیز از این زحمت‌ها «پیام روشن» خود را برای پیشگیری و بازدارندگی با این رزمایش، اعلام می‌کنیم، پس یکی از پیام های رزمایش و اهداف آن کمک به صلح و آرامش است.

2 - با عنایت به تشکیل قرارگاه پدافند هوایی، نیروی هوایی ارتش در این تحول جدید ساختاری باید سامانه‌ها و مناسبت‌های مدیریتی، فرماندهی و طراحی خود را در یک عرصه چنینی آزمایش می‌کرد، لذا پس از انجام رزمایش پدافند هوایی، مدافعان آسمان ولایت در شهریور ماه این رزمایش با طراحی و اجرای جدید و نوآورانه انجام شد و نتایج درخشان و قابل توجهی را نیز برجای گذاشت.

3 - ما ضروری است که دائم با اطلاع از روش‌ها و تاکتیک‌ها و توانایی و نقاط ضعف و آسیب‌پذیری های دشمن، وضعیت خودمان را به شکل مناسب تطبیق دهیم و روش‌ها و طراحی‌ها و نحوه کاربرد تجهیزات، آخرین تغییرات لازم را اعمال کنیم و این اقدامات را در یک فضای نزدیک به واقعیت در بوته آزمایش قرار دهیم که این فضا در رزمایشی مشابه فدائیان حریم ولایت به خوبی فراهم شد.

4 - هدف دیگر این رزمایش، تقویت روحیه نشاط و  روح رقابت و سبقت در جهاد در یک مسابقه پرهیجان بود که با انجام مسابقات مقدماتی در همه پایگاه‌ها، سرانجام نمایندگانی از آنها برای انجام این رزمایش در قالب مسابقه نهایی حاضر شدند و با موفقیت هر یک از پایگاه‌ها، پایگاه دیگر ترغیب و تشویق می‌شد که بالاتر و بهتر از او اهداف را منهدم کند و این حالت یک شور و هیجان بسیار زیبا و وصف‌نشدنی را بوجود آورده بود.

این رزمایش برجستگی‌ها و نقاط قوت فراوانی را نیز داشت که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود:
الف - روحیه مؤمنانه، ولایی و خودباورانه مجموعه نیروی هوایی اعم از طراحان، خلبانان، عناصر فنی و پشتیبانی‌کننده، ‌شجاعت و آمادگی آنها برای دفاع مؤثر از آسمان ایران عزیز برجسته‌ترین چیزی بود که مشاهده شد.

ب  - ارتقای توانایی‌های هواپیمای صاعقه و موفقیت گروه برنامه‌ریز و خلبانان در انجام ماموریت‌های محوله یکی دیگر از برجستگی های این رزمایش بود.

ج  - نوآوری در ارتقای توان هواپیماهای F4,F5,F14، سوخو، میگ 29 و انجام مانورهای خلاقانه و ابتکاری متناسب با نبرد ناهمتراز، نقطه عطف دیگر این رزمایش بود.

د - آمادگی همه گروه‌های مربوطه و انجام به موقع و دقیق تاکتیکی، نقطه بارز دیگر بود. همچنین هماهنگی کامل عملیات تاکتیکی هوایی و پشتیبان نزدیک زمینی، با نیروهای زمینی متناسب با نبرد ناهمتراز، وجه بارز دیگر رزمایش بود.

هـ - در این رزمایش، ما شاهد بودیم که خلبانان جوان و بانشاط نیروی هوایی در بیش از ده‌ها سورتی پرواز با دریافت تجارب استادان و پیشکسوتان خود از دوران دفاع مقدس و مجهزشدن به علوم روز، آسمان خطه قهرمان‌خیز آذربایجان را عرصه نمایش قدرت و اقتدار عقابان تیزپرواز کردند و با زنده‌کردن خاطره دلاوری‌های فراموش‌نشدنی قهرمانان نام‌آور خود مانند شهیدان بابایی، اردستانی، فکوری، دوران، یاسینی، خضرایی و ... غرور ملی را برانگیختند.

* جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 66313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز