اسپیلبرگ دوران کودکیاش را در سالنهای سینما و با دیدن فیلمهای والت دیسنی و آثار حادثهای سپری کرد و همین مسئله موجب شد که در ساخت فیلمهایش نیز رگههای کودکی و فانتزی را رها نکند، تا جایی که برخی لقب کودک - کارگردان را به او دادهاند.
وی از 12 سالگی برای خودش فیلمهای آماتوری میساخت، فیلمنامههایش را خودش مینوشت، از دوستانش برای بازی استفاده میکرد و آنها را به خوبی هدایت میکرد. در 16 سالگی، یک فیلم بلند به نام Firelight با زمان 2 ساعت و نیم ساخت.
استیون به کالج ایالتی کالیفرنیا رفت و آنجا در رشته سینما تحصیل کرد. در اواخر دهه 60، پنج فیلم دیگر ساخت اما بالاخره در سال 1968 با فیلم کوتاه آمبلین بود که مورد تحسین قرارگرفت.
او همدوره جرج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دیپالما است. اسپیلبرگ توانست با کمپانی کلمبیا قراردادی امضا کند و کارگردانی چند اثر تلوزیونی را به عهده بگیرد. این دوره کاری تجربههای بسیاری برای اسپیلبرگ به همراه داشت.
وی اولین اثر مهم و خلاقانه خود را که به اکران سینماها هم راه یافت در سال 1971 و با نام دوئل ساخت. دوئل اثری خلاق بود. دوئل ماجرای سفر یک فروشنده دورهگرد بود که اسیر دیوانگی یک راننده تریلر میشود، رانندهای که تماشاگر هرگز چهره او را نمیبیند.
اسپیلبرگ به خوبی از پس صحنههای تعقیب و گریز برآمد و ایجاد دلهره را در متن کار قرارداد. او توانست با این فیلم، توجه دست اندرکاران هالیوود را به خود جلب کند و خود را به عنوان یک استعداد تازه، معرفی کند.
وی در سال 1991 به بازسازی پرهزینه قصه پیتر پن پرداخت و نام آن را هوک گذاشت. در سال 1993، اسپیلبرگ انقلابی در جلوههای ویژه ایجاد کرد و فیلم پارک ژوراسیک را ساخت. در این فیلم، افسانه علمی - تخیلی و پرفروش مایکل کرایتون را به تصویر کشید و فیلمش مانند کتاب، بسیار پرفروش از آب درآمد.
او یک فیلم بحث برانگیز به نام فهرست شیندلر هم ساخت که جایزه اسکار بهترین فیلم و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم، تنها فیلم سیاه و سفیدی است که جایزه اسکار بهترین فیلم را بعد از سال ۱۹۶۰ برنده شده است.
برخی از محورهای پرونده هنری اسپیلبرگ:
- برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای فیلم فهرست شیندلر در سال 1995
- برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم نجات سرباز رایان در سال 1996
- نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم در سال 1978
- نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم مهاجمین صندوقچه گمشده در سال 1982
- نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم ئی تی در سال 1983
- نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم رنگ ارغوانی در سال 1986
- نامزدی بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان در سال 1999
- برنده جایزه گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلمهای فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان
- نامزد دریافت گلدن گلوب در رشته بهترین کارگردانی برای فیلمهای آروارهها، برخورد نزدیک از نوع سوم، مهاجمین صندوقچه گمشده، ئی تی، رنگ ارغوانی، آمیستاد، هوش مصنوعی و مونیخ
- برنده نخل طلای کن برای بهترین فیلمنامه و نامزد دریافت نخل طلایی بهترین فیلم هر دو برای شوگرلند اکسپرس در سال 1974
- برنده جایزه بافتا در رشته بهترین فیلم برای فهرست شیندلر
- نامزد دریافت جایزه بافتا در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم آروارهها و بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای فیلم برخورد نزدیک از نوع سوم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای ئی تی و بهترین فیلم برای نجات سرباز رایان
برخی از آثار هنری اسپیلبرگ:
بازیکن شماره یک آماده (۲۰۱۸)
پست (۲۰۱۷)
غول بزرگ مهربان (۲۰۱۶)
پل جاسوسها (۲۰۱۵)
لینکلن (۲۰۱۲)
اسب جنگی (۲۰۱۱)
ماجراهای تنتن (۲۰۱۱)
ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸)
مونیخ (۲۰۰۵)
جنگ دنیاها (۲۰۰۵)
ترمینال (۲۰۰۴)
اگه میتونی منو بگیر (۲۰۰۲)
گزارش اقلیت (۲۰۰۲)
هوش مصنوعی (۲۰۰۱)
نجات سرباز رایان (۱۹۹۸، اسکار بهترین کارگردانی)
جهان گمشده: پارک ژوراسیک (۱۹۹۷)
آمیستاد (۱۹۹۷)
فهرست شیندلر (۱۹۹۳، اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی)
پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)
هوک (۱۹۹۱)
ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (۱۹۸۹)
همیشه (۱۹۸۹)
امپراتوری خورشید (۱۹۸۷)
رنگ ارغوانی (۱۹۸۵)
گونیز (۱۹۸۵)
ایندیانا جونز و معبد مرگ (۱۹۸۴)
ئی.تی. موجود فرازمینی (۱۹۸۲)
مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱)
۱۹۴۱ (۱۹۷۹)
برخورد نزدیک از نوع سوم (۱۹۷۷)
آروارهها (۱۹۷۵)
شوگرلند اکسپرس (۱۹۷۴)
دوئل (۱۹۷۱)
امبلین (۱۹۶۸)
نورآتش (۱۹۶۴)