شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

علیرضا سلطانی: امسال نیز به مانند سال‌ گذشته تندیس‌های جایزه ملی کیفیت بدون مشتری بود

این موضوع حاوی نکته‌ای مهم است و آن اینکه نهضت ارتقای کیفیت در کشور بر خلاف روندهای جهانی، دوران رکود و ضعف را می‌گذراند.

در عین حال انگیزه برای رقابت کیفی در کشور و در بین تولیدکنندگان ایرانی کمرنگ است. این پیام خوبی برای اقتصاد کشور در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله نیست.

در سنجش کیفیت، 4 متغیر یا شاخص زمان، مرغوبیت و قیمت کالا به همراه خلاقیت و نوآوری مورد توجه قرار می‌گیرد.

این شاخص‌ها در عین حال با استانداردهای بین‌المللی برای سنجش کیفیت فاصله دارد.

بنابراین باید گفت: کالاهای تولیدی ایرانی همچنان با استانداردهای کیفی بین‌المللی فاصله زیاد دارند و این فاصله هرساله با توجه به اضافه شدن شاخص‌های جدید و همچنین سخت شدن رقابت زیادتر نیز می‌شود.

توان ضعیف رقابت کیفی شرکت‌های ایرانی پیام دیگری نیز دارد و آن پایین بودن سطح تحقیق و توسعه و اقبال ضعیف شرکت‌های داخلی به این مقوله مهم ارتقای توان رقابتی است.

به‌راستی چرا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند جوایز ملی کیفیت را نصیب خود کنند؟

کد خبر 67823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز