به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، محمود دودانگه دبیر این همایش اهداف آن را که با حضور وزرای بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، رؤسای اتاق های بازرگانی ایران و تهران و تعدادی از نمایندگان مجلس، مدیران دولتی، قوه قضاییه و فعالان اقتصادی برگزار می شود را مواردی از قبیل تعیین ضرورت و اهمیت توسعه فضای رقابتی در کشور، تبیین نقش سیاست های کلان اقتصادی در توسعه فضای رقابتی، تبیین نقش زیرساختها و قوانین در توسعه فضای رقابتی، تبیین نقش سیاست های تجاری در توسعه فضای رقابتی، ایجاد یک جریان مستمر به منظور ارتقاء فرهنگ توسعه فضای رقابتی در کشور و ارائه یک نقشه راه جامع برای توسعه فضای رقابتی در کشور و پیگیری آن در برنامه پنجم توسعه ذکر کرد.
رئیس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به اینکه سند چشمانداز بیست ساله، ایران را قدرت اول اقتصادی منطقه جنوب غربی آسیا، دارای تعامل سازنده با کشورهای جهان و صادرکننده کالاهای برخوردار از تکنولوژی بالا معرفی میکند،افزود: با عنایت به تولید ناخالص داخلی و صادرات کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان که در حال حاضر بالاتر از ایران قرار دارند، رسیدن به هدف فوق مستلزم آن است که منابع موجود در کشور، و قابل کسب از خارج، به بهینهترین شکل مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر، ضرورت دارد تا دولت و عاملین اقتصادی در یک محیط رقابتی اقدام به تخصیص و جذب این منابع نمایند تا به موجب آن، منابع به طرحهای دارای بیشترین بازده اقتصادی تخصیص یابند تا از این طریق رشد اقتصادی شتاب بگیرد و اقتصاد کشور بتواند به از بین بردن فاصله خود با برخی از کشورهای منطقه و جهان اقدام نماید.
وی مخاطبین این همایش را سیاستگذاران، تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان کشور،فعالان ، صاحبنظران، اساتید و دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور که باید در راستای تصمیمسازی و ارائه نقشه راه توسعه فضای رقابتی در بخشهای مختلف کشور و در سطح خرد و کلان با استفاده از تجارب موفق ملی و بینالمللی تلاش نمایند ،اعلام کرد.
این همایش در سه نشست با عناوین جهانی شدن و توسعه فضای رقابتی، زیرساختها و قوانین و توسعه فضای رقابتی و سیاست های کلان اقتصادی و توسعه فضای رقابتی با حضور اساتید و صاحبنظران علمی و تجربی و مدیران ذیربط در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.