یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
۰ نفر

محمد جابر أبو شجاع از خانواده‌ای برخاست که ۱۹۴۸ از شهر حیفا آواره شدند و بعدها او فرمانده بزرگی شد.

ابو شجاع

همشهری آنلاین؛ بعدها از سال‌ها تلاش نیروی‌های ارتش رژیم صهیونیستی همراه با عملیات شاباک توانستند محل فرمانده سرایاالقدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری را بیابند و او را ترور کردند. نامی که لرزه به تن صهیونیست‌ها و همچنین تشکیلات خودگردان می انداخت. او کسی نیست جز؛ "محمد جابر ابوشجاع". اما محمد که بود و چه کرد که خواب اسرائیلی‌ها را کابوس کرده بود؟

محمد جابر أبو شجاع از خانواده‌ای برخاست که ۱۹۴۸ از شهر حیفا آواره شدند.

او در سال 1998 در اردوگاه نور شمس در استان طولکرم به دنیا آمد.

ابو شجاع مراحل تحصیل خود را در اردوگاه نور شمس گذراند، اما از دوران نوجوانی به گردان‌های جهاد اسلامی پیوست

او برای اولین بار در سن 17 سالگی مقاومت در برابر اشغالگری را آغاز کرد.

در 26 ژوئیه 2024، انبوه فلسطینی ها به بیمارستان دولتی ثابت در طولکرم رفتند و او را آزاد کردند

مردم پس از تلاش مقامات خودگردان فلسطین برای دستگیری ابو شجاع، توانستند ابو شجاع را بیرون بیاورند، جایی که وی پس از مجروح شدن در انفجار بمب در حین نگهداری در حال درمان بود

ابو شجاع در جوانی در فعالیت های ضد اشغالگری اسرائیل شرکت کرد و در 17 سالگی زندانی شد. سپس دو بار دیگر دستگیر شد و در این مدت حدود 5 سال را در زندان گذراند.

ابو شجاع به همراه سیف أبو لبدة از بنیانگذاران گردان طولکرم در مارس 2022 بود. او بعدها گروهان واکنش سریع هم تشکیل داد.

تحت رهبری او، این گردان گسترش یافت و جوانان مقاومت بیشتری را در صفوف خود قرار داد تا اینکه تعداد اعضای آن در سپتامبر 2022 حدود 40 نفر مجهز برآورد شد.

این گردان با سایر تیپ ها و رزمندگان مقاومت در نابلس ، جنین و جاهای دیگر هماهنگی بالایی داشت و با وجود اینکه در اردوگاه نور شمس مستقر بود، در مناطق مختلف کرانه باختری عملیات انجام داد.

اشغالگران ۱۹آوریل ۲۰۲۴ اعلام کردند ابوشجاع را به شهادت رساندند اما بعد از ۵۰ روز او دوباره وارد صحنه شد و به همین دلیل اسرائیلی ها اسم او را شبح گذاشتند و فلسطینی ها به او شهید زنده می گفتند.

نیروهای اسرائیلی یک موشک به ساختمان محاصره شده ابوسجال شلیک کردند و پس از پایان درگیری های مسلحانه، اسرائیل از شهادت «ابو شجاع» و 4 تن از همراهانش خبر داد.

محل اصلی فعالیت ابوشجاع اردوگاه نورالشمس بود.یکی از اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در کرانه باختری ، در سال 1950 در حدود 3 کیلومتری شرق مرکز شهر طولکرم تأسیس شد و جمعیت آن در سال 2022 به بیش از 13 هزار نفر رسید.

نام این اردوگاه برگرفته از زندان نور شمس است که انگلیسی ها از زمان اشغال فلسطین در سال 1919 به عنوان زندان از آن استفاده می کردند

کد خبر 878346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha