گروه شهری - محمد باریکانی: انتخاب موزه برتر کشور در آخرین روز از ماه گذشته که در سالنی به نام یک نوازنده بنام تار ایرانی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد به جدال سرد یکی از کاخ‌موزه‌های بزرگ تهران بر سر این انتخاب تبدیل شد.

کاخ موزه گلستان

براساس آنچه خبرگزاری‌ها منتشر کردند موزه ملک توانست در 4 رشته مختلف منتخب کمیته ملی موزه‌ها حائز مقام برتر شود که روابط عمومی کاخ‌موزه گلستان در پیامکی اعلام کرد که کاخ‌موزه گلستان به‌عنوان موزه برتر تجلیل شد.

موزه ملک توانسته بود در حوزه توسعه مدیریت با 55 امتیاز، حوزه آموزش با 54 امتیاز، حوزه شعار سال گذشته با عنوان موزه و خاطره با 40 امتیاز و در حوزه معرفی با ‌60/5 امتیاز از سوی هیات داوران انتخاب موزه‌های برگزیده حائز برترین‌ها شود و این در حالی است که کاخ‌موزه گلستان با کسب 24 امتیاز در حوزه توسعه و 57/5 امتیاز در مدیریت و کسب امتیاز کمتر در رده بعدی پس از موزه ملک قرار بگیرد.

درحالی‌که شمارش آرای داوران برای انتخاب موزه برتر در حال انجام بود موزه ملک در پیامکی به خبرنگاران اعلام کرد که این موزه در رتبه موزه برگزیده کشور قرار گرفته و رتبه نخست موزه‌ها به این مجموعه تاریخی- ‌فرهنگی اختصاص یافته است.

جنگ پیامکی کاخ‌موزه گلستان در روز انتخاب موزه برتر کشور در حالی ادامه یافت که عصر آخرین روز از اردیبهشت ماه گذشته هیات داوران رتبه نخست موزه برگزیده کشور را به موزه ملک تقدیم کرد. انتشار خبر جدال پیامکی بر سر موزه برتر که نخستین بار از سوی خبرگزاری میراث فرهنگی مطرح شد، اعتراض مدیر کاخ‌موزه گلستان را برانگیخت. به‌رغم اعلام خبر برگزیده شدن موزه ملک به‌عنوان موزه برتر سال ولی شریفی مدیر کاخ‌موزه گلستان که سرپرستی روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی کشور را نیز برعهده دارد همچنان اصرار دارد که کاخ‌موزه گلستان موزه برگزیده کشور است.

شریفی گفت: کاخ‌موزه گلستان تنها موزه‌ای بود که مورد تجلیل و تقدیر اعضای نمایندگی ایکوم (کمیته جهانی موزه‌ها)در ایران قرار گرفت و به‌عنوان موزه برتر شناخته شده‌است. آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرد در سوی دیگر، رئیس موزه ملک نیز می‌گوید که چون این موزه 4جایزه از 8 جایزه را به خود اختصاص داده، موزه برتر است.

جدال بر سر معرفی موزه برتر کشور که سرانجام به معرفی موزه ملک به‌عنوان موزه برتر سال کشور ختم شد در حالی ادامه داشت که هدف از معرفی موزه برتر کشور به‌منظور ترغیب و تشویق موزه‌های دیگر در تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها و حرکت به سمت شیوه‌های نوین موزه داری است.

سال‌های گذشته کمیته جهانی موزه‌ها در ایران با همکاری موزه‌های کشور روش‌های مختلفی برای انتخاب موزه‌های برگزیده کشور را آزمودند تا آنکه در این دوره آیین‌نامه‌ای به‌منظور انتخاب موزه برتر کشور تهیه شد. مسعود شریفی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت که از سوی ایکوم تنها یکی از موزه‌های کشور تجلیل و موفق به دریافت لوح تقدیر شد که البته کاخ‌موزه گلستان بود.

این درحالی است که یک عضو کمیته انتخاب موزه برتر کشور اعلام کرد که ابتدای جلسه،از کاخ‌موزه گلستان به‌عنوان موزه برتر تجلیل شد و مسعود شریفی مدیر این کاخ‌موزه مورد تقدیر قرار گرفت اما در همان روز و ساعت 8 با حضور علویان صدر معاون میراث فرهنگی، حجری مدیرکل اداره موزه‌ها و هیات اجرایی ایکوم (کمیته جهانی موزه‌ها) و همچنین روسای موزه‎های ایران به موزه‌های برتر و برگزیده جوایزی اهدا شد. به گفته وی، از آنجایی که موزه ملک 4 جایزه از جوایز اهدایی را به‌خود اختصاص داد به‌عنوان موزه برتر شناخته می‌شود.

در متن لوح اهدایی کمیته موزه‎های ایران به کاخ‌موزه گلستان آمده است: «مجموعه تلاش‌هایی را که در راستای قرار گرفتن کاخ‌موزه گلستان به‌عنوان نخستین موزه کشور در فهرست نامزدهای ثبت میراث جهانی انجام داده‌اید و به تبع آن فعالیت‌هایی که موجب فراهم ساختن امکان بازدید عامه در فضاهای مجموعه، همچنین اقدام در زمینه تولیدات فرهنگی مرتبط با نشر آثار موجود به‌ویژه در آلبوم خانه شده است را مورد تقدیر قرار می‌دهد؛ امید است این عمل سرلوحه فعالیت سایر موزه‌های کشور قرار گیرد. تقدیر و تجلیل ویژه توسط رئیس کمیته موزه‌های ایران از کاخ گلستان به عمل آمد.»

رضا دبیری نژاد رئیس موزه ملک به روزنامه همشهری می‌گوید: مراسم انتخاب موزه برتر کشور در چند بخش انجام شد که یک بخش آن نتایج داوری کمیته انتخاب بود و بخش دیگر که در پایان مراسم بود مربوط به هیات اجرایی ایکوم بود که ارتباطی با آرای داوران نداشت و کمیته جهانی موزه‌ها در آن بخش، از کتابخانه مجلس به‌دلیل دیجیتال‌سازی‌ نسخ خطی و در دسترس قرار دادن نسخ خطی برای کاربران اینترنتی تجلیل کرد. همچنین از سازمان میراث فرهنگی برای بازگشایی 4 موزه تاسیس شده که شامل موزه‌های نقاشی پشت شیشه، میرعماد، موزه استاد بهزاد و موزه آب در کاخ سعدآباد می‌شد تقدیر کرد. از کاخ گلستان نیز به‌دلیل تلاش برای ثبت جهانی چند اثر نخبه تاریخی تقدیر شد. وی افزود: شبهه پیش آمده مربوط به نتایج پایانی آرای داوران است که امتیاز داوران به موزه ملک بیشتر بود و بدین‌ترتیب این موزه به‌عنوان موزه برتر انتخاب شد. به گفته دبیری نژاد، هدف از تجلیل این نیست که گفته شود یک موزه خوب است یا بد؛ هدف از این انتخاب تشویق موزه‌ها برای فعالیت تخصصی در حوزه موزه داری است.

کد خبر 171604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز