همشهری آنلاین: سه تفاهم نامه همکاری در بخش‌های حمل ونقل، فناوری ارتباطات و اطلاعات و گردشگری با حضور وزاری حمل و نقل ایران و بلغارستان بین دو کشور امضا شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری، محمد رحمتی وزیر راه وترابری ایران در جلسه اختتامیه در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان گفت:هیات بلغاری در این سفر ملاقات هایی را با معاون اول رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و مدیر عامل ایران خودرو داشته اند.

وی با ابراز خرسندی از نتایج مثبت این کمیسیون مشترک اقتصادی اظهار داشت: پس از مذاکرات مشروح و بررسی راهکارهای توسعه روابط دو جانبه طرفین در زمینه حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی، انرژی، تجارت و اقتصاد، دخانیات، سرمایه گذاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری و کشاورزی به بررسی و تبادل نظر پرداختند.

وزیر راه و ترابری در ادامه یادآور شد: بلغارستان با توجه به اینکه عضو اتحادیه اروپا است و پس از ترکیه کانال ورودی از آسیا به اروپا به شمار می آید از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر در زمینه حمل  و نقل باید از بلغارستان عبور کنیم تا به سایر کشورهای اروپایی برسیم که این امر برای ما مهم است.

وی افزود:از سوی دیگر آسیا برای دستیابی به کشورهای آسیایی به ویژه در شرق آسیا به تعامل با ایران نیاز دارد از این برای توسعه همکاری موافقت نامه ای برای ارائه تسهیلات برای تردد کامیون‌ها، ترانزیت و ویزاهای مربوط برای رانندگان بین دو کشور داشته ایم.

رحمتی از دیگر مذاکرات این اجلاس به عبور خط  گاز از بلغارستان و در ادامه به کل اروپا اشاره کرد

همچنین وی گفت: با توجه به بازدیدی که این هیات از کارخانه ایران خودرو داشته است آنها تمایل خود را برای خرید سمند اعلام کردند.

پترموتافچیف وزیر حمل و نقل بلغارستان که به دعوت وزیر راه به کشورمان سفر کرده است در اختتامیه شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان تصریح کرد: کمیته حمل و نقل ایران و بلغارستان  سپتامبر 2008 (شهریور 1387) در صوفیا برگزار خواهد شد.

وی با خرسندی از توافق های انجام شده در این کمیسیون مشترک اقتصادی خاطرنشان کرد: کمیته های مشترک در زمینه موضوعات مختلف اقتصادی در آینده تشکیل خواهد شد تا روابط هر چه سریعتر گسترش یابد و بلغارستان می تواند با تهیه تفاهم نامه همکاری اقتصادی با ایران روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران گسترش دهد.

پترموتافچیف بر فعالیت کمیه انرژی وآمادگی شرکت های گاز دو طرف برای گسترش مبادلات تاکید کرد و در پایان از وزیر راه  و ترابری کشورمان دعوت کرد تا در هفدهمین کمیسیون مشترک در صوفیا شرکت کنند.

در شانزدهمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان دو طرف بر مبادلات اطلاعات حمل و نقل در زمینه جاده ای، ریلی تاکید و خواستار برگزاری کمیته مشترک همکاریهای دریایی و بندری دو کشور و خواهر خواندگی بنادر دو کشور شدند.

همچنین طرفین موافقت کردند تا هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در سال 1388 (2009) در صوفیا برگزار شود.

لازم به ذکر است هیات بلغارستانی در این سفر بر حق مسلم جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کردند.

کد خبر 51903

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز