با اعلام نتایج مرحله سی ام فروش فوری ایران خودرو، مشخص شد که از میان بیش از چهار میلیون و ۸۵۶ هزار متقاضی، در نهایت ۱۳۰۰ میلیارد تومان رانت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ برنده لاتاری از جیب سهامداران پرداخت شد.

ایران خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصاد آنلاین،‌ مرحله سی‌ام فروش فوق العاده ایران خودرو با عرضه سه خودرو پژو پارس معمولی، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای و دنا پلای توربوشارژ به پایان رسید. در حالی بیش از چهار میلیون و ۸۵۶ هزار متقاضی در این مرحله از فروش فوری ایران خودرو ثبت نام کرده بودند که تنها ۱۱۵۰۰ خودرو عرضه شده بود.

پژو پارس سال با بیش از دو میلیون و ۹۰۸ هزار نفر، بیش‌ترین متقاضی را در میان خودروهای عرضه شده داشت و در نقطه مقابل دناپلاس توربو اتوماتیک با بیش از ۳۹۲ هزار نفر کم‌ترین متقاضی را به نام خود ثبت کرد.

بیش از یک میلیون و ۵۵۵ هزار متقاضی نیز برای پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ثبت نام کردند. نمودار زیر ظرفیت فروش و تعداد متقاضیان را به تفکیک خودروهای عرضه شده نشان می‌دهد؛

1

در این مرحله پژو پارس سال با هفت هزار، بیشترین و دناپلاس توربو اتوماتیک با دو هزار، کمترین عرضه را از سوی ایران خودرو داشتند.

2

در میان خودروهای عرضه شده، متقاضیان دناپلاس بیش‌ترین شانس برنده شدن را داشتند؛ به گونه ای که از هر ۱۰۰۰ متقاضی، ۵ نفر برنده شدند. در نقطه مقابل متقاضیان پژو ۲۰۷، کم‌ترین شانس برنده شدن را در لاتاری خودرویی داشتند به گونه‌ای که از هر صد هزار نفر تنها ۱۶۱ نفر برنده می‌شدند.

در میان خودروهای عرضه شده، پژو ۲۰۷ با بیش از ۱۳۴ میلیون تومان، بیش‌ترین اختلاف قیمت را میان کارخانه و بازار داشته‌است؛ در حالی قیمت این خودرو در بازار آزاد به ۳۷۰ میلیون تومان رسیده که قیمت در فروش فوری، کم‌تر از ۲۳۶ میلیون تومان تعیین شده‌است. دو خودرو دیگر یعنی پژو پارس و دنا اتوماتیک توربو نیز هر کدام در حدود ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه را دارند. نمودار زیر قیمت بازار و کارخانه و همچنین رانتی برندگان هر خودرو بدست می‌آورند را نشان می دهد:

3

در مجموع این مرحله از فروش فوری ایران خودرو حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیون تومان رانت به ۱۱ هزار و ۵۰۰ برنده لاتاری خودرویی کشور هدیه شد؛ رانتی که از جیب سهامداران و از سوی دولت پرداخت شد!

کد خبر 653658

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • علی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    22 0
    این رانت نیست ، بی عرضه گی این دو خودرو ساز در تولید خودرو بی کیفیت هست، عرضه زیاد شود دلالی و رانتی نخواهد بود، طوری شده که عراق از خرید خودروهای بی کیفیت ایرانی و قیمت بالای آن سرباز زده است،
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    12 1
    اینا همش دروغه تو چندین نفر که ثبت نام میکنیم یه نفر در نیومده پس همش دروغ میگن
    • بهداد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
      6 0
      بله کاملاً درسته، ما هم پنج نفری ۱۲۰ دفعه ثبت نام کردیم و برنده نشدیم
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    28 1
    عملکرد عمدا ...غلط ایران خودرو سبب این اختلاف قیمت و نابسامانی و دلال بازی و رانت دوستان ایران خودرو شده ... بحرحال ان نیروی هوشمند اداره کننده جهان خدا وند روزی حسابش را با شما تسویه میکند وزهر به کامتان خواهد کرد .
  • جعفر IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    10 2
    قرعه کشی الکیه.ثبت نام خودرو و قرعه کشی یک بازی جدیده که میخان قیمت خودروهای بی کیفیت و درپیت رو روز به روز بالاتر ببرند.ضمنا تا آخر بهمن احتمالا توافق برجام انجام میشه و قیمت دلار و خودرو به شدت پایین میاد
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    11 2
    چرا ذهنا رامنحرف میکنی این رانت زیاد عملکرد ونتیجه خود شرکت های خودرو سازهست لگنی که ۲۰میلیون نمیارزه شرکت باچه قیمتی ازطریق قرعه کشی میفروشه؟؟هرچه قیمت شرکت بالاتره بره وعرضه کم بشه مسلما بازار قیمت ها بالاتر میره اگر دوست داری این رانت ازبین بره عرضه رابیشتر کنید تقاضا کمتر میشه کارشناس
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 0
    از ماست که میشه دوغ ساخت.
  • علیرضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 0
    تنها راه حل مقابله با این خودرو سازان ناتوان و بی مسئولیت ، آزاد سازی واردات خودرو ، به میزان حداقل 500 هزار خودرو در سال و کاهش عوارض گمرکی واردات خودرو خارجی است . افزایش عرضه خودرو و ایجاد رقابت منصفانه ، به سرعت کیفیت خودرو داخلی را ارتقاء و قیمت آن را کاهش خواهد داد و رضایت مردم را تامین میکند .
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    7 0
    قطعا رانت نیست اقدامی برای گران تر و باز گرانتر کردن خودرو بی کفیت است الکی نگو جیب سهام داران تنها چیزی که مهم نبوده جیب مردم عادیه
  • محمد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    5 0
    تو رو خدا این مسخره بازی ها رو جمع کنید یارانه خودرو یعنی چه قیمت ها رو بیارید پایین
  • م IN ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    3 0
    چندبار دناپلاس توربو ثبت نام کردم اسمم درنیامده ....احتمالا زیادی بدشانس بودم
  • احمد IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    3 0
    اصلا مشکل ما افزایش قیمت خودرو نیست ولی شما دارید با افزایش قیمت خودرو به مردم ظلم میکنید قیمت کالاهای مصرفی رو بالا می برید
  • جبهه خدمتگزاران IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    نگیدرانت بی کفایتی خودروسازان باقیمتی بالاترازقیمتهای جهانی وبی کیفیت ترین خودروی جهان
  • A IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 1
    رانت نمیشه گفت زیرا کاهش تولید و افزایش تقاضا سبب شده قیمت در بازار آزاد بسیار بالا رود که اگر میزان تولید بالا رود احتمال زیاد قیمت بازار آزاد به پایین تر از قیمت کارخانه برسد چون قیمت کارخانه هم بالاست بطوری که اگر واردات آزاد شود باهمین قیمت کارخانه خودروهای بسیار با کیفیت و بهتری میتوان از خارج خرید.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    فقط واردات خودرو بدون مالیات و حقوق گمرکی و سایر باجهای دولتی دوای این درده.
  • منصور IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    چقدر پول میگیری دروغ تحویل میدی همش دلال بازیه چرا قرعه کشی پخش نمیشه
  • جدار IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    اصلا پارتی بازی نیست نا امید نشید ثبت نام کنید
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    به جای اینکه رسانه ها صدای مردم شوند و داد مردم را به مسئولان برسانند، صدای استثمارکنندگان داخلی شده اند و داد مردم را در می آورند. به چه قیمتی ؟؟؟
  • مریم IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 0
    این خودروها چنگی به دل نمیزنه وخوب نیستند منتها مردم مجبورند چون ندارن بهتر وخارجی بخرن
  • علیرضا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    من همه سی مرتبه رو ثبت نام کردم بعدشم چی میگی فلان اندازه از جیب سهام داران رفت چرا نمیگی این قیمتهای غیر واقعی از جیب مردم میره