چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳
۱ نفر

۳ میلیون گردشگر خارجی در ایران طی یکسال گذشته ۲.۵ میلیارد دلار به اقتصاد کشور وارد کردند و سهم گردشگری در اقتصاد ایران نیز از ۱۴۴ هزار میلیارد تومان به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که پاندمی کرونا همچنان در جهان تداوم یافته و ایران نیز با شدیدترین تحریم‌های برجای مانده از دوران خروج ترامپ از برجام مواجه بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ پیشتر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همشهری خبر داده بود که ۴ کشور همسایه ایران شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان بیشترین تعداد گردشگران ورودی به کشور را از ابتدای سالجاری تاکنون داشته‌اند. گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند بیشتر با هدف زیارت و درمان به ایران آمده‌اند.

دولت سیزدهم در نظر داشت با کاهش محدودیت‌های سفر پس از پاندمی کرونا بخشی از صنعت گردشگری ایران را زنده نگاه دارد. از سوی دیگر محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای صدور ویزای سفر به ایران پس از انجام واکسیناسیون گسترده، برچیده شد

درحوزه سفرهای داخلی نیز رونق بسیاری پس از برچیدن ممنوعیت‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور ایجاد شد. در نوروز ۱۴۰۱ سونامی سفر به راه افتاد و میلیون‌ها ایرانی پس از دو سال خانه‌نشینی عازم جاده‌ها و مقاصد گردشگری کشور شدند. 

براساس آنچه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان گزارش عملکرد یکساله این وزارتخانه منتشر کرده است، سفرهای داخلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا همین حالا ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پیش از آن افزایش یافت. 

سال گذشته سهم گردشگری در اقتصاد ایران ۳.۱ درصد بود که با آغاز نوروز ۱۴۰۱ تاکنون این عدد به ۴.۱ درصد افزایش یافته است. ایران دو سال پیش با رشد منفی ۴۵ درصدی در اقتصاد گردشگری مواجه شد و تنها ۱۴۴ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد داشت. اما در سال ۲۰۲۱ این صنعت در ایران رشد مثبت ۴۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

کارشناسان صنعت گردشگری در دوران پاندمی کرونا پیش بینی کرده بودند که گردشگری ایران در سال ۲۰۲۵ احیاء می‌شود. اما حالا همرمان با روزهای پایانی مذاکرات احیای برجام و با توجه به رشد صنعت گردشگری کشور در دوران پساکرونا به نظر می‌رسد گردشگری کشور بتواند در مدتی کوتاهتر از این زمان بار دیگر به شکوفایی برسد و درهای ایران دیگر نه برای تنها همسایگان که بروی گردشگران جهان گشوده شود

کد خبر 700380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha