مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از احتمال احیاء ۱۶ هزار درخت بوستان های جنگلی سرخه حصار و چیتگر خبرداد و گفت: «با توجه به بارندگی های اخیر، ممکن است برخی از ۱۶ هزار درخت بوستان های جنگلی تهران کاملا خشک نشده و احیا شده باشند.»

سرخه حصار

همشهری آنلاین – مجید جباری: خشکیدگی ۱۶ هزار اصله درخت عمدتا سوزنی برگ در دو بوستان جنگلی تهران به دلیل هجوم آفت و بیماری، ریه های تهران را تا یک قدمی مرگ کشانده است و در صورت تائید گروه ‌های فنی اداره کل منابع طبیعی سرنوشتی جز قطع در انتظار این درختان نیست.

با این حال اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به همشهری آنلاین گفت که احتمال احیاء درختان وجود دارد و با توجه به بارندگی های اخیر، ممکن است برخی از ۱۶ هزار درخت بوستان های جنگلی تهران کاملا خشک نشده و احیا شده باشند.

رضا بیانی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین درباره چگونگی خشکیدن این درختان تصریح کرد: «گروهی از کارشناسان گیاه پزشکان اداره کل منابع طبیعی به دو بوستان جنگلی تهران اعزام شدند و نتیجه بازدید نخست این بود که درختان عمدتا سوزنی برگ به دلیل تنش آبی و سن بالا مستعد هجوم آفت و بیماری شده اند.»

احتمال احیای ۱۶ هزار درخت تهران وجود دارد | دلیل خشکیدن درختان پارک های جنگلی سرخه حصار و چیتگر چیست؟ | درختان را قطع می کنیم اگر...
رضا بیانی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران

او ادامه داد: «درختان در پراکنش مختلف در این دو بوستان جنگلی قرار دارند و بعد از این اتفاق، طرح های احیاء از سوی شهرداری ارائه شده است و در صورت قطع درختان ، نهال های جدید به جای آن ها کاشته می شود. البته اجرای این طرح‌ها و هر طرح جایگزینی درخت در منطقه زمان بر است. درختانی که قرار است جایگزین شوند، تا کارکرد جنگل را پیدا کنند، ۵ تا ۱۰ سال زمان می برد. حداقل سن درخت برای ترسیب کربن، تولید اکسیژن و رسوب گرد و غبار ۵ تا ۱۰سال است.»

بیانی با بیان اینکه باید درختان بوستان های جنگلی رصد و پای شوند تا از بروز اتفاق اینچنینی جلوگیری شود، گفت:« هنوز نسبت به احیاء این درختان و یا بخش از این درختان امیدواریم. برهمین اساس گروه فنی دوم متشکل از گیاه پزشکان و کارشناسان منابع طبیعی را به مناطق مورد نظر اعزام کرده ایم و منتظر نتایج نهایی هستیم. در صورتی که نتیجه این کارشناسی ها با کارشناسی گروه نخست برابر یکی باشد، احتمالا ناچار به قطع درختان هستیم. توصیه گروه نخست گیاه پزشکان برای جلوگیری از سرایت آفت و بیماری به سایر درختان، قطع درختان و ضدعفونی کردن خاک است. به هر حال پیشگیری از سرایت آفت به مناطق بیشتر هم باید در اولویت قرار بگیرد.»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره بررسی گونه ‌های جایگزین برای کاشت در بوستان های سرخه حصار و چیتگر به همشهری آنلاین گفت: « ۹۹ درصد این درختان سوزنی برگ هستند. اگر به این نتیجه برسیم که درختان باید قطع شوند، به جای سوزنی برگ ها، درختان پهن برگ بومی و سازگار با آب و هوای تهران را با نیاز آبی کم جایگزین می کنیم. این بوستان ها تنها عناصر زیست کره تهران هستند که هوای شهر را پالایش می کنند و ضرورت دارد برای حفاظت از پوشش سبز اطراف تهران تلاش کنیم.»

بیانی در واکنش به شائبه عمدی بودن خشکاندن درختان، گفت: «همانطور که گفتم تنش آبی و دلیل آسیب رسیدن به درختان شده و درختان آسیب دیده بیشتر در معرض آفت و بیماری قرار دارند.»

کد خبر 853312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha