رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که باید بسیاری از سازوکارهای کنونی سازمان‌های بین‌المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابرای بین اعضاء تامین شود.

قالیباف در نشست بریکس‌پلاس

به گزارش همشهری‌آنلاین ، محمدباقر قالیباف که شب گذشته به منظور شرکت در نشست رؤسای بریکس وارد سن‌پترزبورگ روسیه شده بود، ظهر امروز (پنجشنبه، ۲۱ تیر ماه) در نشست بریکس پلاس با موضوع نقش مجالس در ارتقای نظام روابط بین الملل و تضمین دموکراتیزاسیون آن حضور پیدا کرد.

رئیس مجلس در نشست بریکس پلاس با قدردانی از شورای فدراسیون و رئیس دومای دولت فدراسیون روسیه در برگزاری این اجلاس گفت: امیدوارم نتایج این نشست گامی مؤثر برای تقویت هرچه بیشتر همفکری و همکاری سازنده میان پارلمان‌های عضو بریکس و تحقق اهداف متعالی بریکس باشد.

وی اظهار کرد: مایلم از ابراز همدردی و تسلیت مقامات کشورهای حاضر با دولت و مردم ایران در رابطه با شهادت غم انگیز رئیس جمهور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، و وزیر امور خارجه دکتر حسین امیرعبداللهیان و همراهان آنها، تشکر و قدردانی نمایم. یاد و خاطره و نقش برجسته آنها را در پیشبرد دیپلماسی چند جانبه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بریکس گرامی می‌دارم.

رئیس مجلس در ادامه بیان کرد: ما در دورانی قرار داریم که مکانیسم‌های بین المللی کنونی و سازمان ملل به عنوان یک نهاد نظم دهنده نظام بین الملل دیگر برای حل و فصل مناقشات و مسائل بین المللی و منطقه‌ای کارایی چندانی ندارد. البته همراستا با تغییرات نظم سیاسی، تغییر دیگری در نظم اقتصادی در حال وقوع است.

وی با ببرن اینکه قدرت اقتصادی و مرکز اقتصاد جهان در حال تغییر است، افزود: توان سازوکارهای انحصارگرایانه اقتصادی و مالی غربی بدلیل اقدامات یکجانبه گرایانه کاهش یافته و نظم اقتصادی جدیدی در حال شکل گیری است. برخی قدرتهای اقتصادی با استفاده از اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی علیه ملت‌ها بدلیل اهداف سیاسی، نه تنها نظم اقتصاد بین المللی و روابط آزاد تجاری بین کشورها را با تنش مواجه ساخته‌اند بلکه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم حق حیات، حق کار، حق آموزش و حق توسعه و حق انسانی را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت جمهوری اسلامی ایران، مصداق عینی ظالمانه ترین اقدام در حوزه یکجانبه گرایی با هدف آسیب رساندن به مردم عادی است.

وی افزود: فلسفه وجودی بریکس نشان دهنده درک درست از این تغییرات است تا با حفظ و رعایت اصول و هنجارهای شناخته شده جهانی حقوق بین الملل و در نظر گرفتن منافع همه دولتها و ملت‌ها نظام جهانی عادلانه تر و آزادتری شکل خواهد گرفت.

به گفته قالیباف، توسعه نظام بین المللی و عادلانه کردن هر چه بیشتر آن باید جز پروژه‌های راهبردی مجالس و مجامع بین المللی پارلمانی باشد و همه برای تحقق آن از راههای مختلف تلاش کنیم.

رئیس مجلس تاکید کرد که باید بسیاری از سازوکارهای کنونی سازمان‌های بین المللی تغییر پیدا کند تا عدالت و برابرای بین اعضا تامین شود. با تغییر فرهنگ بین‌المللی و تحول آن، مفهوم توازن قدرت جای خود را به مفهوم توازن منافع میان دولتها و ملت‌ها می‌دهد. مثالهای متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اکنون در مناسبات بین المللی چنین توازنی وجود ندارد. بحران غزه، نمونه عینی این موضوع است.

قالیباف یادآور شد: اکنون بعد از گذشت تقریباً ۹ ماه از بحران غزه و تلاش‌های متعدد بین المللی و منطقه‌ای و نیز اعتراضات جهانی علیه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی نه تنها بحران غزه حل نشده بلکه دامنه جنایات تاریخی رژیم جنایتکار به شهر رفح کشیده شده است. قطعاً اقدام سازنده و ارزشمند آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی که با حمایت فراگیر دولتها و مجالس کشورهای مختلف جهان همراه شد، گامی مؤثر و مثبت در راستای حمایت از حقوق ملت فلسطین و پاسخگو کردن جنایتکاران در غزه است. همه در این برهه از چالشها و تغییرات، مسئولیت تاریخی داریم.

رئیس مجلس تاکید کرد: مجمع پارلمانی بریکس می‌تواند با سازوکارهای پارلمانی و تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و حمایت از همکاری‌ها در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و توسعه کریدورهای تجاری، مسیر شفاف و افق امید بخشی برای فعالیت مؤثر دولتها ترسیم کند و زمینه را برای تحقق نظام بین المللی دموکراتیک فراهم کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی با فهم دقیق این تغییرات، تقویت گفت‌وگو و مشارکت با کشورهای عضو بریکس و استفاده از ساز و کار گفت‌وگوهای چندجانبه در قالب نشست‌های مجمع پارلمانی بریکس را مفید، ضروری و کارگشا ارزیابی کرده و آمادگی کامل خود را برای برداشتن گام‌های مشترک به منظور همگرایی و دست یابی به اهداف مشترک اعلام می‌کند.

کد خبر 866370
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha