گزارش روزنامه تهران تایمز در خصوص مؤسسه زبان آلمانی گوته در تهران با واکنش وزارت امور خارجه آلمان همراه شد.

وزارت خارجه آلمان

به گزارش همشهری آنلاین وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای به گزارش روزنامه تهران تایمز در خصوص مؤسسه زبان آلمانی گوته در تهران واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه آلمان در این بیانیه مدعی شده است که مجوز مؤسسه زبان آلمانی گوته در تهران هیچوقت لغو نشده است.

وزارت خارجه آلمان ادعا کرد: «مؤسسه زبان آلمانی در تهران یک نهاد مستقل و از نظر مالی خودکفا است که کلاس‌های آموزش زبان آلمانی و آزمون‌های مجاز را ارائه می‌داد.»

وزارت خارجه آلمان ضمن بیان اینکه مؤسسه گوته در سال ۱۹۹۵ از دولت ایران مجوز رسمی برای ارائه خدمات خود دریافت کرده مدعی شد: «این مجوز تا به امروز به طور رسمی لغو نشده است. مؤسسه آموزش زبان‌های آلمانی برای تعطیلی خود در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۲۴ هیچ توجیه قانونی دریافت نکرده و هیچ حکم تفتیشی در آن روز ارائه نشده است.»

گفتنی است روزنامه تهران‌تایمز، روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ تهران، ۳ روز پیش در مطلبی مؤسسه آموزش زبان‌های آلمانی گوته را مرکز پوششی عنوان و به فعالیت غیرقانونی این مرکز در ایران اشاره کرد.

روزنامه تهران تایمز، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، در گزارش ۳ روز پیش خود نوشت که مؤسسه آموزش زبان آلمانی گوته به‌عنوان مرکز «عملیات مخفی برای دولت آلمان» فعالیت می‌کرده است.

این روزنامه انگلیسی‌زبان چاپ تهران، در گزارش خود آموزشگاه زبان آلمانی گوته را «مستقیما تحت نظارت انستیتو گوته آلمان» خواند و یکی از اتهام‌های آن را «حمایت مالی از گروه‌های زیرزمینی موسیقی، رقص و فیلم که محتوای خلاف عرف و موازین قانونی و اخلاقی کشور» تولید می‌کردند، عنوان کرد.

در گزارش «تهران‌تایمز» آمده است: «این مؤسسه همچنین با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک می‌کرد شبکه‌های نفوذ گسترده در داخل ایران ایجاد کند. این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آنها در دریافت بورسیه‌های تحصیلی در آلمان کمک کرده است».

ساختمان‌های موسسه آموزش زبان آلمانی گوته در تهران در مرداد ۱۴۰۳ پلمب شد. میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، دلیل آن را «نقض قوانین کشور» و ارتکاب «اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی» عنوان کرده است.

کد خبر 878887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha