تبلیغات مواد غذایی چرب و شور نظیر انواع کیک‌ها، چیپس‌ها و پفک‌ها همچنان در رسانه‌های ایرانی ادامه دارد. البته رسانه‌های کشورهای توسعه یافته هم از این قاعده مستثنی نیستند،آیا راهکاری برای ممنوعیت این تبلیغات وجود ندارد؟ اقدام به ممنوعیت تبلیغ غذاهای مضر در بریتانیا به سایر کشورها هم تسری می‌یابد؟

مواد غذایی مضر برای کودکان

همشهری آنلاین - آرش نهاوندی: دولت بریتانیا اعلام کرده که از اول اکتبر سال آینده (۹ مهر ۱۴۰۴) تبلیغ تلویزیونی تنقلات و خوراکی‌هایی که ارزش غذایی کمی دارند تا پیش از ساعت ۹ شب ممنوع خواهد شد. اندرو گوین، معاون سلامت عمومی وزارت بهداشت بریتانیا در بیانیه‌ای کتبی در این باره اعلام کرده که این محدودیت‌ها کمک خواهد کرد کودکان کمتر در معرض تبلیغات خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های با ارزش غذایی کم قرار بگیرند. شواهد نشان می‌دهند که این تبلیغات، از سنین کم، روی انتخاب غذایی کودکان تاثیر می‌گذارد.

دکتر خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در این باره به همشهری آنلاین می‌گوید: ممنوعیت تبلیغ مواد مضر غذایی برای کودکان در بریتانیا کار خوبی است و شاید باعث انجام کارهایی در زمینه ممنوعیت تبلیغات مواد غذایی مضر در کشور ما هم بشود. من همیشه در کمیته‌های علمی تغذیه کشوری این بحث را مطرح کردم که بیایید راهکاری در این زمینه پیدا کنیم، اما در این کمیته‌ها گفته می‌شد که نمی‌توان در این باره اقدام کرد. چرا که آن‌ها به صدا و سیما پول می‌دهند و این سازمان نیز ناگزیر است کالاهای آن‌ها را در ساعات تعیین شده تبلیغ کند. این یکی از معضلاتی بود که ما در کمیته‌های علمی تغذیه چه در بحث تغذیه مدارس و چه در زمینه مباحث دیگر داشتیم. اما اگر اکنون در بریتانیا این اقدام برای اولین بار آغاز شده پس ما هم می‌توانیم این کارها را انجام دهیم، اما مشخص نیست که چه کسی هزینه این کار را پرداخت می‌کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به محدودیت زمانی که برای پخش تلیغات مضر در بریتانیا انجام گرفته انجام اقدامی مشابه در صدا و سیما را امکانپذیر می‌داند و بیان می‌کند: اگر نتوانیم تبلیغات مواد مضر را ممنوع کنیم احتمال زیاد خواهیم توانست مانند بریتانیا ساعات پخش تبلیغات مواد مضر غذایی برای کودکان را محدود کنیم. باز هم در همین حد و در ابتدای مسیر تاحدی اقدام مفیدی خواهد بود. اینکه می‌گویم تا حدی به این دلیل است که امکان دارد کودکانی نیز باشند که پس از ساعت نه شب یا ساعتی که برای رفع محدودیت تبلیغات مواد مضر غذایی تعیین شده همچنان بیدار باشند. البته بازهم جای امیدواری دارد چرا که احتمال دارد بیشتر این کودکان تا پس از ساعت ۹ یا ۱۰ شب بیدار نباشند. به هر حال می‌توان درباره اجرایی کردن چنین طرحی در صدا و سیما بحث و تحقیق کرد. باعث خوشنودی خواهد بود که روزی صدا و سیما و رسانه‌ها به طور کلی هم بتواند دست به چنین اقدامی بزنند.

او تاکید می‌کند: البته در برخی رسانه‌ها به برنامه‌های آموزشی در زمینه تغذیه کودکان پرداخته می‌شود هرچند که تاثیر صدا و سیما بیشتر است. بنایراین مهم است که این اقدام از طرف این سازمان پیگیری شود. هر چند در این سازمان همواره بحث منابع مالی مطرح است که شاید باید در ابتدا راهکارهایی جهت تامین منابع مالی این سازمان در صورت کاهش میزان آگهی‌ها اندیشیده شود.

چرا تبلیغ غذاهای مضر برای کودکان ادامه دارد؟ | شاید اقدامات این کشور به درد ما هم بخورد

استاد دانشگاه شهید بهشتی به مغضل تبلیغات در کشورهای توسعه یافته نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا در کشورهای پیشرفته هم یکی از معضلات مبحث تغذیه مساله تبلیغات است که تمام شرکت‌ها و تراست‌های بین‌المللی به دلیل نفوذ و توان مالی که دارند، نفوذ می‌کنند و به هر قیمتی خواستار انجام تبلیغات مواد غذایی مضر در تلویزیون می‌شوند. بیشترین گروهی هم که در این قضیه آسیب می‌بیند کودکان در حال رشد هستند.

رحمانی آموزش‌های تغذیه‌ای را راهکار دیگری برای مقابله با تبلیغات مواد مضر غذایی در رسانه‌ها می‌داند و بیان می‌کند: ما همیشه در بحث‌ها در کمیته‌های علمی تغذیه به این مساله اشاره کرده‌ایم که باید راهکاری جهت ممنوع کردن تبلیغات مواد غذایی مضر برای کودکان ارائه دهیم. اما در نهایت به این نتیجه می‌رسیدیم که کاری در این زمینه نمی‌توانیم انجام دهیم و باید روی آموزش‌های مثبت خود در این زمینه تاکید کنیم. اما اینکه آموزش‌های ما چقدر می‌تواند اثر باشد، بخش دیگر قضیه است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 881345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha