اولین نشست مطبوعاتی رئیس دولت چهاردهم به وضوح تغییراتی قابل توجه با نشست‌های خبری یک دهه اخیر روسای جمهور سابق داشت. کابینه دولت کمتر در جلسه حضور داشتند و خبرنگاران اولویت پیدا کرده بودند.

پزشکیان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اولین نشست مطبوعاتی رئیس دولت چهاردهم با رسانه‌ها تغییرات ملموسی با نشست‌های خبری روسای جمهور یک دهه سابق داشت. استقرار تیم رسانه‌ای جدید دولت نقش پررنگی در این تغییرات ایجاد کرده بود. در مهمترین تغییر این برنامه، نهاد ریاست‌جمهوری ترجیح داده بود مجری این برنامه تلویزیونی را از میان روزنامه‌نگاران انتخاب کند، انتخابی که در هماهنگی بین تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور و صداوسیما و توافق میان آنان شکل می‌گیرد. روسای جمهور سابق تا پیش از این ترجیح می‌دادند از مجریان تلویزیونی برای برگزاری نشست‌های مطبوعاتی استفاده کنند.

انتخاب و طرح سوال به روش آزاد

مهمترین و اساسی‌ترین نکته برگزاری نشست مطبوعاتی پزشکیان شیوه جدید طرح سوالات بود که به صورت عادلانه انجام شد. سوالات از قبل هماهنگ نشدند و مطبوعات سوال‌کننده و اولویت آنها کاملا به‌صورت تصادفی انتخاب شدند.

وفاق در انتخاب مجری روزنامه‌نگار

نشست مطبوعاتی مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب اما در ۲۶ شهریورماه با اجرای هادی حیدری کارتونیست شناخته شده اصلاح‌طلب برگزار شد. این هماهنگی برخی شائبات و انتقادهای ادوار قبلی نسبت به سوگیری مجریان برنامه‌های قبلی با روسای جمهور سابق را از میان برد.

پیش از این محمود خسروی وفا مجری تلویزیون و شبکه خبر مسئولیت اجرای برنامه‌های مطبوعاتی سیدابراهیم رئیسی در دولت سابق را برعهده داشت و دولت سیزدهم همکاری نزدیکی با وی داشت.

دولت حسن روحانی در برنامه‌های مطبوعاتی خود از کاظم روحانی‌نژاد مجری و خبرنگار تلویزیونی استفاده می‌کرد. کاظم روحانی‌نژاد بعدتر به پاستور رفت و به عنوان سرپرست مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شد.

مسئولیت و آداب پاسخگویی | این بار خبرنگاران در صدر نشستند

در نشست‌های مطبوعاتی حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین، ۲ تا ۳ ردیف اول به وزرا و سایر مقامات ارشد دولتی اختصاص می‌یافت (عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، ۱۳۹۶)

کاهش تشریفات حضور وزرا

تغییر قابل ملاحظه دوم در نشست مطبوعاتی پزشکیان برگزار کردن این نشست هر چه نزدیک‌تر و متناسب‌تر با محتوای کنفرانس‌های مطبوعاتی بود. در این نشست برخی وزرا و مسئولان دفتر ریاست‌جمهوری حضور پیدا کرده بودند و سایر صندلی‌ها از همان ردیف اول به خبرنگاران داده شده بود تا در فضای راحت‌تری با رئیس دولت چهاردهم گفت‌وگو کنند.

مسئولیت و آداب پاسخگویی | این بار خبرنگاران در صدر نشستند
فضای جلسه مطبوعاتی پزشکیان بیش از هر زمانی به خبرنگاران اختصاص داده شده بود (۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳)
مسئولیت و آداب پاسخگویی | این بار خبرنگاران در صدر نشستند
نشست مطبوعاتی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور سابق در هفتم شهریورماه ۱۴۰۲

کد خبر 881975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha