چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

گروه ورزشی: با گذشت بیش از یک هفته از ثبت‌نام نامزدهای شرکت در انتخابات فدراسیون کاراته تنها 2 نفر با ارائه اسناد و مدارک، خود را نامزد شرکت در این انتخابات کرده‌اند.

 این در حالی است که به نظر می‌رسد فضای کاراته در کشور با خروج علیرضا سمندر و انتخاب محمدحسن عالمی به عنوان سرپرست جدید، هنوز دچار آشفتگی‌های خاصی است و اتفاقات به‌وجود آمده نیز نشانگر آن است که فعلاً زمینه مناسبی برای انجام یک انتخابات منطقی فراهم نیست.

 مسعود رهنما، سرمربی تیم ملی امید در این رابطه می‌گوید: خانواده کاراته نمی‌تواند این مسئله را قبول کند که شخصی خارج از این مجموعه از حاصل دسترنج چندین ساله آنها استفاده کند.

 نسل جدید کاراته، وارث زحمات عده‌ای از بزرگان این رشته است که حدود نیم‌قرن برای آن زحمت کشیده‌اند. بنابراین این جامعه نمی‌تواند قبول کند شخصی خارج از این مجموعه ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد. رهنما اگرچه در اظهارات خود اشاره‌ای به نامزدی عالمی، سرپرست کنونی فدراسیون کاراته نکرده، اما این مسئله مشخص است که وی به حضور چه کسی اشاره می‌کند.

 عالمی خود رسماً گفته است که هیچ قصدی برای نامزدی در کاراته ندارد و تنها به دستور مقامات مافوق خود برای ایجاد فضایی سالم در انتخابات آتی این فدراسیون، این مسئولیت را قبول کرده است.

 اما سخنان محسن آشوری، نایب رئیس کنونی هم در راستای مخالف‌خوانی اهالی کاراته قرار دارد: این درست است که عالمی تصمیمی برای نامزدی ندارد، اما او کارمند سازمان تربیت‌بدنی است و چنانچه به ایشان تکلیف شود که در انتخابات ثبت‌نام کند نمی‌تواند این کار را انجام ندهد. این گفته آشوری نشان می‌دهد واکنش رهنما و دیگران نمی‌تواند چندان هم غیرعقلانی باشد.

اعتراض رهنما و همفکران وی این است که چرا وقتی ما این همه کارشناس و افراد توانا در کاراته داریم، باید از کسی استفاده کنیم که مجبور باشد کار را به دست مشاوران خود بسپارد. در شرایط موجود اگرچه استقبال چندانی از ثبت‌نام در فدراسیون کاراته نشده است، اما تا روز دوشنبه که زمان پایان ثبت‌نام است، به نظر می‌رسد اتفاقات قابل توجهی رخ دهد.

 تا این لحظه ابراهیمی بازرس فدراسیون کاراته، باغدارنیا مسئول یکی از سبک‌ها، علی‌اکبری از استان چهارمحال و بختیاری و احمد صافی رئیس کمیته مربیان هم از جمله افرادی هستند که خود را نامزد انتخابات کاراته کرده‌اند، اما آنچه مشخص است از میان مثلث آشوری– کتیرایی - عالمی باید گزینه نهایی ریاست فدراسیون کاراته را انتخاب کرد.

 آشوری که در حال حاضر یکی از فعالان این رشته در کشور است و سابقه طولانی در این فدراسیون دارد، درباره حضور در این انتخابات می‌گوید: من مرد کارم و اگر سازمان تربیت‌بدنی مرا بخواهد و حمایتم کند، حتماً ثبت‌نام می‌کنم.

جودوکاری که رئیس هیأت کاراته شده است

در هنگامه ثبت‌نام نامزدهای شرکت در انتخابات فدراسیون کاراته، برکناری یکی از روسای فعال استان‌های کشور معنی‌دار شده است. ظاهراً با دستور سرپرست جدید فدراسیون شریف جواهری، رئیس هیأت کاراته خراسان رضوی که سابقه‌ای 17 ساله در استان خود دارد، از سمتش برکنار و حسین محمودی که یکی از جودکاران باسابقه این رشته است به جانشینی وی انتخاب شده است. گفته می‌شود جواهری با مدیرکل تربیت‌بدنی استان خراسان رضوی همفکری لازم را ندارد و به این دلیل کنار گذاشته شده است.

 آشوری در توضیح دلایل این کار می‌گوید: از جزییات این کار اطلاع دقیقی ندارم، اما در حال حاضر که کاراته دارای تنش‌هایی مخصوص به خود است، نباید چنین اقداماتی صورت بگیرد. یکی از کارشناسان کاراته هم چنین آمدن و رفتن‌هایی را بی‌ارتباط با انتخابات این فدراسیون ندانسته و گفته است: چنین کارهایی هیچ‌گاه به سود این رشته ورزشی نیست.

 ضرورت تشکیل سازمان تیم‌های ملی

 در آستانه آغاز مدیریت جدید در فدراسیون کاراته، علیرضا احسانی ناظر کمیته ملی المپیک تشکیل سازمان تیم‌های ملی را یک ضرورت تشخیص داده و می‌گوید: برای کسب نتایج بهتر قطعاً باید مدیریت جدید فدراسیون به تشکیل سازمان تیم‌های ملی توجه جدی داشته باشد. کاراته به تشکیل خانه‌های کاراته در سراسر کشور نیاز دارد که باید تحت نظر سازمان تیم‌های ملی قرار بگیرند. در این مسیر برای ورودی ورزشکاران به تیم‌های ملی باید آیین‌نامه داشته باشیم که فاقد آن هستیم.

 ناظر کمیته ملی المپیک در رابطه با المپیکی شدن این رشته رزمی هم گفته: المپیکی شدن کاراته مسئله‌ای تاریخی است که به این رشته تحمیل شده است. زمانی که المپیکی شدن این رشته آسان بود بین مسئولان درجه بالای کاراته درگیری به وجود آمد. در شرایط فعلی کسب سهمیه خیلی سخت شده، اما در نهایت وضعیت کاراته نسبت به خیلی از رشته‌هایی که قصد المپیکی شدن دارند، بهتر است. آنطور که شرایط نشان می‌دهد امید بسیار زیادی وجود دارد که در المپیک 2012 لندن، کاراته وارد المپیک شود.

کد خبر 39556

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز